هفته چهارم اردوی تیم ملی والیبال چگونه گذشت؟

بازگشت سیّد و عادل به میدان

چهارمین هفته از اردوی تیم ملی والیبال ایران هم به پایان رسید و بازیکنان از شنبه وارد فاز جدیدی از تمرینات‌شان شدند. بلندقامتان والیبال ایران که از هشتم فروردین در اردوی آمادگی برای حضور در مسابقه‌های انتخابی المپیک به سر می‌برند، روزبه‌روز به لحظه موعود نزدیک‌تر می‌شوند. تمرینات هفته چهاردهم کم‌کم وارد مرحله جدی‌تری شد و تقریبا زمان زیادی از وقت تمرینات به بازی اختصاص دارد. یعنی بازیکنان به دو تیم تقسیم شده و به رقابت می‌پردازند. خوان سیچلو و لوزانو در هر بازی یک تیم را هدایت می‌کنند تا بازیکنان کاملا در شرایط مسابقه قرار بگیرند. جام‌جم در این گزارش به بررسی وضع تمرینات بازیکنان، کادر فنی و شرایط ملی‌پوشان در هفته گذشته می‌پردازد.
کد خبر: ۸۹۸۰۵۳
بازگشت سیّد و عادل به میدان

بازگشت 2مصدوم به تمرینات

چهارمین هفته از تمرینات تیم ملی والیبال از ساعت 8 و 30 دقیقه شنبه 28فروردین با تمرین گروه دوم آغاز شد که چهار بازیکن جدید نیز به این اردو دعوت شدند. بابک امیری، امیرعلی محمد فتحعلی، علی جلالی و محمد رضی‌پور بازیکنان جدید دعوت شده به اردوی تیم ملی والیبال از سوی رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی بودند. همچنین لوزانو برای تمرین هفته چهارم دو تغییر در ترکیب بازیکنان دو گروه ایجاد کرده است که مهدی مهدوی و علیرضا مباشری به گروه یک تمرینی آمدند و علیرضا بهبودی و فرهاد قائمی به گروه دوم تمرینی رفتند. به نظر می‌رسد پس از این که لوزانو 20 بازیکن نهایی خود را برای حضور در تیم الف انتخاب کرد چهار بازیکن را به تیم (ب) دعوت کرد تا شرایط تمرینی آن تیم هم ایده‌آل شود. خبر خوب در هفته گذشته بازگشت سیدمحمد موسوی و عادل غلامی به تمرینات بود.

این دو بازیکن که در هفته سوم اردو با مصدومیت جزئی مواجه شده بودند، با رفع مصدومیت توانستند به تمرینات بازگشته و حتی اجازه پرش هم داشتند. البته پزشک تیم ملی تقریبا در تمام طول تمرین این دو بازیکن را زیر نظر داشت تا بتواند از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند. همچنین پس از پایان تمرینات در هر نوبت، موسوی و غلامی تحت معاینه دقیق سیامک افروزی قرار می‌گرفتند. البته تیم ملی در گروه (ب) هم یک مصدوم داشت. میکائیل تاجر، پشت خط‌زن تیم ملی در جریان تمرینات هفته گذشته از ناحیه زانو مصدوم شد و برای انجام تست‌های اولیه به بیمارستان مراجعه کرد. به گفته افروزی میزان مصدومیت تاجر به قدری است که وی به یک هفته استراحت نیاز دارد. به همین دلیل او با اجازه کادر فنی یک هفته مرخصی گرفت تا بتواند مراحل درمان و ریکاوری را بخوبی انجام دهد و پس از آن به تمرینات بازگردد.

از دندان درد تا گردن‌درد!

با وجود این که این هفته با خبر خوب رفع مصدومیت سید و عادل شروع شد، در پایان با دو مشکل جدید رو‌به‌رو شد. مجتبی میرزاجانپور با ناراحتی که از ناحیه گردن مواجه شده بود از روز دوشنبه نتوانست در تمرینات حاضر شود. البته دریافت‌کننده جوان تیم ملی در تمرینات مصدوم نشد. گویا علت درد گردنش بد خوابیدن بود و در خواب با گرفتگی از این ناحیه روبه‌رو شد که البته مشکل خاصی نبود و بزودی هم برطرف شد. از سوی دیگر، امیرغفور هم در همان روز به علت درد دندان با اجازه کادر فنی به دندانپزشکی رفت و نتوانست در تمرینات حاضر شود. خوشبختانه اما هم غفور و هم میرزاجانپور برای جلسات بعد تمرین به اردو بازگشتند. همچنین رفت‌و‌آمد بازیکنان بین دو تیم الف و ب هم کماکان ادامه دارد. تقریبا همه بازیکنان در این سه هفته چند بار بین این دو تیم رفت‌ و‌آمد داشته‌اند. البته غیر از سعید معروف، محمد موسوی، شهرام محمودی و چند بازیکن دیگر نیز از ابتدا تا همین امروز در تیم الف بازی کرده‌اند.

لوزانو چه می‌کند؟

اکنون که چهار هفته از حضور لوزانو در ایران می‌گذرد، می‌توان آنالیز نسبی از عملکرد او در تمرینات داشت. رائول لوزانو شاید کمی دیر به ایران آمد، اما یک مامور ویژه با اختیار تام در ایران داشت. خوان سیچلوی آرژانتینی که سابقه مربیگری در ایران را دارد و هموطن لوزانو است در غیاب او تمام شرایط را به دقت بررسی کرد و مسابقات لیگ را زیر نظر گرفت. حاصل تلاش‌ها و مشورت‌های سیچلو با لوزانو نفراتی شد که برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب کرد. زمانی که لوزانو هم به ایران آمد تمرینات تیم ملی شکل و شمایل جدی‌تری به خود گرفت. کار به جایی رسیده بود که صدای ملی‌پوشان هم از تمرینات طولانی‌‌مدت و سنگین پیرمرد آرژانتینی در آمده بود. لوزانو با شناخت خوبی که از والیبال ایران داشت و با آنالیز مسابقات اخیر به این نتیجه رسیده بود که تعداد اشتباهات بازیکنان در توپ‌های برگشتی زیاد است. درصد زیادی از این اشتباهات نیز هنگامی رخ می‌دهد که توپ دوم به بازیکنی غیر از پاسور می‌رسد و او باید به اسپکر پاس بدهد. به این دلیل تمرین توپ‌های برگشتی و بلند بخش اعظم تمرین تیم ملی را تشکیل می‌دهد.

کادر فنی به دنبال این است که دیگر بازیکنان نیز بتوانند در چنین شرایطی پاس خوبی به مهاجم هدف بدهند و از سوی دیگر اسپکرها راه‌هایی برای این که توپ را به امتیاز تبدیل کنند یا حداقل تیم حریف را به زحمت بیندازند، پیدا کنند. مرحله بعدی تمرین کادر فنی اصرار زیادی بر کاهش اشتباهات فردی بازیکنان دارد. به عنوان نمونه از نظر رائول لوزانو بازیکنان ایران سرویس‌های موجی خوبی می‌زنند اما تعداد اشتباهات در این سرویس‌ها بیش از حد است و به این دلیل تمرینات ویژه‌ای برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی کرده است.

لوزانو اعتماد به نفس خوبی به بازیکنان برای زدن سرویس پرشی می‌دهد و از آنها می‌خواهد روی این نوع سرویس نیز تمرین کنند. زدن سرویس پرشی در تمرینات از سوی دیگر برای دریافت‌کننده‌های تیم ملی نیز تمرین مناسبی است، زیرا در لیگ برتر ایران بر خلاف سطح اول والیبال جهان، تعداد بازیکنانی که سرویس پرشی می‌زنند بسیار کم است و به این دلیل دریافت‌کننده‌ها آماده مقابله با چنین سرویس‌هایی نمی‌شوند. لوزانو از بازیکنانی که توان زدن سرویس پرشی دارند مانند محمدجواد معنوی نژاد و کسانی که تکنیک این نوع سرویس زدن را دارند مانند امین علوی خواسته است روی زدن سرویس پرشی تمرکز کنند.

کلاس ‌‌ اختصاصی لوزانو برای ملی پوشان

سرمربی تیم ملی والیبال برای هر لحظه این تیم برنامه دارد و روی جزئیات و کلیات تمرین دقت می‌کند تا بازیکنی مطلبی را جا نیندازد. او با وجود این که 60 ساله است، هر روز هفت تا هشت ساعت با بازیکنان کار می‌کند. تمرینات بدنسازی را زیر نظر دارد و به تمرینات فردی و گروهی می‌پردازد. حتی ساعاتی در هفته نیز به جلسات با بازیکنان اختصاص دارد و برای ملی‌پوشان حاضر در اردو نشست‌های تخصصی برگزار می‌کند. رائول لوزانو معمولا در مدت برگزاری تمرینات به صورت انفرادی با بازیکنان گفت‌وگو می‌کند و موارد مورد نیاز را با آنان درمیان می‌گذارد. او هفته گذشته نشست‌های تخصصی با بازیکنان پست‌های مختلف برگزار کرد تا نقاط ضعف و قوت آنان و موارد مورد نیاز برای ایجاد هماهنگی لازم با بازیکنان هم پست را به آنان یادآوری کند.

بازیکنان در پست‌های مختلف مانند لیبرو، پاسور، دریافت کننده، مدافع و... با نکات تازه این مربی آرژانتینی آشنا می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها