یادداشت

مجرمانی باهوش

به طور کلی سرقت و دزدی هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب می‌شود. هر چند عوامل متعددی در بروز این مشکل شناخته شده‌اند، اما باید توجه داشت عوامل شخصیتی اهمیت ویژه‌ای در ارتکاب دزدی دارد. این افراد از لحاظ رشد اخلاقی در سطح بسیار پایین و ضعیفی بوده و به طور کلی ثبات و استواری و قدرت تحلیل و تفکر درباره پیامدهای رفتار خود را به قدر کافی ندارند.
کد خبر: ۸۸۷۳۳۱

امروز زندان‌های کشور ما دو و نیم برابر ظرفیت فیزیکی خود، انسان در خود جا داده‌اند. بیش از ۱۶۰۰ مصداق مجرمانه در قوانین ما وجود دارد که اکثریت آنها مجازاتی غیر از زندان ندارد. بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده تصور می‌کنم بدون ریشه‌یابی‌های رفتاری و روانی و خشکاندن این‌گونه مبانی نخواهیم توانست به طور کامل یا حتی مطلوب با جرایم مقابله کنیم. سرقت و دزدی در شکل‌های مختلف همواره باعث آزارهای روانی و زیان‌های مادی شهروندان جامعه بوده است. از دله دزدی تا دزدی لوازم اتومبیل و خود آن، سرقت‌های مسلحانه و خشن همه در قالب سرقت قرار می‌گیرند که خطرات و ناهنجاری‌های اجتماعی آنها در همه زمان‌ها انسان را تهدید می‌کرده است.

راهکارهایی در کاهش سرقت در جامعه

1ـ کنترل و مراقبت پدر و مادر‌ها در مورد دوستان ناباب.

2ـ کاهش فاصله ارتباطی والدین با فرزندان به نحوی که فرزندان،والدینشان را دوستان خود تلقی کنند.

3ـ لازم است والدین قبل از انحراف فرزندان، زمینه‌های آن را قبل از این‌که ریشه بدواند، قطع کنند.

4ـ از بین بردن فقر و تنگدستی

5 ـ مبارزه با رشد بی‌رویه مشاغل کاذب

6 ـ ایجاد اشتغال

7ـ ایجاد محیط‌های مناسب ورزشی و آموزش صحیح ورزش از طریق رسانه‌های گروهی

8 ـ آموزش اعتقادی و پرورش باورهای مذهبی در افراد برای استحکام مبانی ایمانی در خانواده‌ها

علل و انگیزه‌های سرقت، زمینه‌های مختلفی چون؛ محرومیت‌های عاطفی، روانی، ‌مادی، ‌معنوی و نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی و معاشرت با دوستان ناباب است. اگر خانواده زیربنای تربیت کودک را از همان آغاز تولد درست بنا نکند، ‌چه بسا اصلاح بعدی رفتار او با مشکلات فراوان همراه خواهد شد.

البته در سرقت‌های مسلحانه ماجرا کمی متفاوت است و ما با دزدانی با هوش فکری بالاتر روبه‌رو هستیم که برای اجرای سرقت نقشه می‌کشند، محل را بررسی می‌کنند و حتی راه‌های فرار از محل سرقت و درگیری احتمالی با ماموران را پیش‌بینی کرده‌اند. اغلب این مجرمان در پاتوق‌های مجرمانه و حتی زندان با یکدیگر آشنا می‌شوند و دارای روحیه‌ای خشن هستند.

دکتر پروانه صفایی‌مقدم - روان‌شناس بالینی و مدرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها