شمارش معکوس برای صعود به المپیک

شمارش معکوس برای اولین صعود تیم فوتبال امید ایران به رقابت‌های المپیک از ساعت 17 امروز آغاز می‌شود؛ جایی که شاگردان محمد خاکپور در نخستین مسابقه خود در مرحله نهایی مقدماتی المپیک 2016 به مصاف تیم سوریه می‌روند.
کد خبر: ۸۷۱۹۸۷

گرچه طلسم دور ماندن فوتبال ایران از آوردگاه بزرگ المپیک تا زمان آغاز بازی‌های ریو 40 ساله می‌شود، اما آخرین حضور ما در این رقابت‌ها مربوط به زمانی است که قوانین، منعی برای حضور تیم‌های بزرگسال در رقابت‌های المپیک ایجاد نمی‌کرد. به همین خاطر هم تیم ملی فوتبال ایران در المپیک 1976 مونترال، با هدایت حشمت مهاجرانی، با همان ترکیبی به میدان رفت که یک سال بعد از آن جواز حضور در جام جهانی 1978 را به دست آورد.

مونترال، سومین تجربه حضور فوتبال ایران در رقابت‌های المپیک بود. پیش از آن تیم ملی فوتبال ایران در دو المپیک 1964 توکیو و 1972 مونیخ هم حاضر بود، اما کسی فکر نمی‌کرد بازی با شوروی در یک‌چهارم نهایی المپیک 1976، تا 40 سال بعد از آن، آخرین نمایش فوتبال ایران در این بازی‌ها باشد. تیم ملی فوتبال ایران که آن زمان قدرت بلامنازع فوتبال آسیا بود، چهار سال بعد هم جواز حضور در المپیک 1980 مسکو را به دست آورد، اما اشغال نظامی افغانستان توسط شوروی باعث شد ایران حضور در آن مسابقات را تحریم کند.

هفتمین تلاش امیدها

از سال 1992 با تصمیم فیفا و IOC مسابقات المپیک به رده زیر 23 سال منتقل شد و نخستین تیم ملی امید ایران با ستارگانی مثل خداداد عزیزی، افشین پیروانی، رضا رضایی‌منش، علیرضا پورمند و بهزاد داداش‌زاده نتوانست جواز حضور در المپیک را به دست آورد.

اگر در آن سال تبانی ملموس دو تیم قطر و امارات در روز پایانی رقابت‌های مقدماتی، مانع از صعود تیم فوتبال امید به المپیک شد، اما در سال‌های بعد این ضعف مدیریتی بود که اجازه نداد تیم امید با وجود ستاره‌های پرشمار راهی به المپیک پیدا کند.

فوتبال ایران در رده سنی امید در این سال‌ها ستاره‌های زیادی را به خود دید. نام‌های بزرگی چون مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی، مهرداد میناوند، رسول خطیبی، جواد کاظمیان، علی کریمی، جواد نکونام، حسین کعبی، داریوش یزدانی، سیدمهدی رحمتی، محمد نصرتی، ایمان مبعلی، مهرزاد معدنچی، آرش برهانی، محرم نویدکیا و خیلی‌های دیگر اما سهم این همه ستاره حتی یک تجربه حضور در المپیک هم نبود. در آخرین تلاش هم بازی دادن به کمال کامیابی‌نیای محروم، تیم فوتبال امید را از گردونه رقابت‌های مقدماتی حذف کرد تا حالا همه نگاه‌‌ها برای شکسته شدن این طلسم‌های آزاردهنده به تیم محمد خاکپور باشد.

بدون لژیونرها

تیم امید فوتبال ایران با وجود تلاش فراوان برای به خدمت گرفتن علیرضا جهانبخش و سردار آزمون در نهایت موفق نشد این دو بازیکن را در این مرحله از رقابت‌ها با خود به همراه داشته باشد تا با تیمی بدون لژیونر به دلیل مصادف نبودن زمان برگزاری این رقابت‌ها با روزهای فیفا پا به مرحله نهایی انتخابی المپیک بگذارد. آسیب‌دیدگی احمد نوراللهی قبل از اعزام تیم به اردوی دبی و شکسته شدن بینی روزبه چشمی که از مهره‌های کلیدی تیم به شمار می‌رود، از دیگر اتفاقاتی بود که در این چند هفته برای تیم امید رقم خورد.

خاکپور: به دنبال قهرمانی هستیم

محمد خاکپور در نشست خبری پیش از بازی ایران با سوریه در مسابقات انتخابی المپیک گفت: تیم ما برای حضور در این مسابقات سخت تلاش کرده و تدارک لازم را دیده و قطعا برای شاد کردن مردم ایران تمام تلاشمان را خواهیم کرد. ما هدفی فراتر از کسب جواز حضور در المپیک داریم و برای قهرمانی در آسیا به قطر آمده‌ایم. قطعا تمامی بازی‌ها سخت و دشوار است و هر بازی یک فینال خواهد بود.

خاکپور در ادامه با توصیف حریفان مرحله گروهی افزود: قطر به عنوان میزبان مسابقات تیم قدرتمندی است. سوریه تیم سختکوش و جنگنده‌ای خواهد بود و تیم چین نیز که لیگ خوب و حرفه‌ای دارد، قطعا رقیب سرسختی خواهد بود.

وی درباره بازی روز سه‌شنبه با تیم فوتبال امید سوریه هم گفت: قطعا بازی سخت و دشواری مقابل سوریه خواهیم داشت. با این‌که سرمربی سوریه ادعا کرد که ظرف یک ماه گذشته شرایط خوبی برای آماده‌سازی نداشته، اما مطمئنم در این بازی قدرتمند ظاهر خواهند شد. البته خوشبختانه تیم ما شرایط بسیار خوبی دارد و تمام بازیکنان در سطح خوبی از آمادگی هستند. بازیکنان ما با تمام توان در زمین ظاهر خواهند شد تا با یک نتیجه خوب مسابقات را آغاز کنیم.

تیم فوتبال امید ایران یک بار در فینال رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال غرب آسیا که چندی پیش برگزار شد، به مصاف سوریه رفت و موفق شد با دو گل این تیم را از پیش رو بردارد و به مقام قهرمانی اولین دوره این رقابت‌ها برسد.

راه المپیکی شدن تیم امید

طبق برنامه تیم فوتبال امید در گروه A مقدماتی المپیک 2016 ریو با تیم‌های سوریه، قطر میزبان و چین همگروه است و به ترتیب روزهای 22، 25 و 28 دی ماه به مصاف این حریفان می‌رود.

در گروه دوم این رقابت‌ها تیم‌های عربستان، تایلند، ژاپن و کره‌شمالی به مصاف هم می‌روند. بازی‌های گروه سوم با حضور عراق، یمن، کره‌جنوبی و ازبکستان برگزار می‌شود و بالاخره در گروه چهارم نیز تیم‌های اردن، ویتنام، استرالیا و امارات حضور دارند.

تیم ایران در صورت صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی روز دوم بهمن ماه با یکی از تیم‌های اول یا دوم گروه دوم روبه‌رو می‌شود که به احتمال فراوان یکی از دو تیم ژاپن یا عراق خواهد بود. دیدارهای نیمه‌نهایی 6 بهمن، رده‌بندی 9 و فینال 10 بهمن ماه برگزار می‌شود تا در نهایت سه تیم برتر این رقابت‌ها جواز حضور در المپیک را کسب ‌کنند.

رضا پورعالی - ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها