به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم از خمین، نخلگردانی که نمادی از عشق و ارادت مردم زادگاه امام خمینی(ره) با قدمتی 400 ساله است که نخلبندی از روز نخست ماه محرم در امامزاده ابوطالب خمین آغاز شده و مردم این دیار براساس یک عقیده قوی به این امامزاده میآیند و نخل را با پارچههای سیاه و سبز آذینبندی میکنند.
این نخل شبیه به خیمه است که از چارچوبهایی به شکل چادر صحرایی ساخته میشود، پارچههای سبز و مشکی، سپر و شمشیر، کلاه خود و تصاویر معصومین(ع) زینت بخش این نخل بوده و این نخل نمادی از خیمه امام حسین (ع) و یا تابوت آن حضرت است.
از شب نخست محرم تا شب دهم مردم خمین اعم از زن و مرد به همراه کودکان خود برای دادن نذر و نیاز، تبرک و زیارت نخل به محل نگهداری آن در امامزاده ابوطالب(ع) میروند.
در عصر سومین روز از دهه محرم به نخل پارچه نو می پوشانند و روز چهارم آن را طناب پیچ میکنند تا نخل استحکام بیشتری داشته باشد.
در شب هفتم طره که همان پارچههای سبز است به قسمت پایین نخل بسته میشود و در شب هشتم نیز کتیبههای سوزنی که اسامی اهل بیت(ع) و یاران با وفای سیدالشهدا(ع) داخل آن حک شده است بر روی نخل نصب میشود.
در شب نهم و شب تاسوعا چادر مخصوص نخل کشیده میشود و شب عاشورا همه تجهیزات آن بسته میشود.
در صبح روز عاشورا پایه کشها، چاچپ یا همان چادرشب و یا پارچههای مخصوص را از شانه تا کمر خود میبندند و کار تزئین نخل را انجام میدهند.
الواری که در کف نخل به کار میرود، یک متر بالاتر از پایههای ستونها قرار گرفته، دو سر هر یک از تیرها حدود یک متر از چهار طرف کف دیواره نخل بیرون آمده و در واقع، دستگیره نخل را تشکیل میدهد.
این نخل بزرگ صبح روز عاشورا از محل مجاور امامزاده ابوطالب بیرون آورده میشود و در میدان 15 خرداد خمین بر زمین گذاشته میشود تا دستههای عزاداری به عنوان نمادی از تابوت امام حسین (ع) به آن ادای احترام کنند، سپس نخل بر شانههای بیش از چهل نفر از عزاداران از خیابانهای اصلی شهر به میدان عاشورا و «چاله نخل» حمل میشود و عزاداران بر سر و سینه زنان به دنبال آن راه میافتند.
در ظهر عاشورا نخل در میدان عاشورا بر زمین گذاشته میشود، علمها به حالت نیمه برافراشته در میآیند و پس از نماز جماعت ظهر و عصر مراسم عاشورای خمین به پایان میرسد و بعد از عزاداری دوباره به محل اولیه باز گردانده میشود، مردم منطقه معتقدند که با گذشتن از زیر این نخل، امام حسین(ع) حافظ خود و فرزندانشان میشود.
در شام غریبان نیز مردم خمین شمع به دست به امامزاده ابوطالب میروند و تا صبح در کنار نخل به سینهزنی و عزاداری میپردازند، آئین نخلگردانی شهرستان خمین به همراه چند آئین عاشورایی دیگر از استان مرکزی در فهرست میراث معنوی، ثبت ملی شد.
مراسم نخلبندی را بانیان نخل که اسامی برخی از آنها بر چوب زیرین نخل کوبیده شده است، انجام میدهند.
برای برگزاری این مراسم خمینیهایی که دیگر در این شهرستان ساکن نیستند خود را به خمین رسانده و در این مراسم باشکوه دوشادوش دیگر همشهریان خود شرکت میکنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم