مستند محرم در شهرستان خاتم از توابع ویژه برنامه ایام محرم در این شهرستان می باشد که آئین عزاداری ، سینه زنی و تعزیه خوانی را به تصویر می کشد .
کد خبر: ۷۳۴۰۵۷
ایام محرم در شهرستان خاتم یزد

عزاداری روز عاشورا در روستاهای این شهرستان از صبح با «جوش دوره» آغاز می شود و با سینه زنی، زنجیرزنی و روضه خوانی ادامه می یابد و نزدیک ظهر، دسته های عزاداری به احترام شهیدان به خانه آنها می روند و در آنجا پس از سینه زنی و زنجیر زنی، یاد و خاطره شهید را گرامی می دارند.

آنگاه به مزار شهیدان و گورستان محل رفته و برای گلگون کفن های دوران دفاع مقدس، مراسم عزاداری ویژه و برای درگذشتگان فاتحه قرائت می کنند.

اجرای آئین تعزیه و مرثیه سرایی همزمان در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان و اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا در جوار قبور شهدا و عزاداری شب شام غریبان، پایان بخش سوگواری و عزاداری مردم در دهه نخست ماه محرم در این روستاهاست.

آیین عزاداری در روستاها با سبک های قدیمی، هنوز پررنگ تر است ،گرچه بسیاری از آیین نظیر سینه زنی و روضه خوانی در سراسر کشور به یک شیوه و به یک گونه است اما نحوه برگزاری مراسم، طبخ نذری، جمع آوری نذورات مردمی و … در هر منطقه با آیینی خاص انجام می شود و حتی در یک شهرستان، آداب یک روستا با روستای دیگر متفاوت است.

هدف اصلی از همه این مراسم ها، زنده نگه داشتن قیام امام حسین (ع) و اهداف این قیام بزرگ و تاریخی است و امید است با برگزاری این مراسم ها به دور از بدعت ها، معرفت واقعی نسبت امام حسین (ع) و قیام بزرگ ایشان حاصل شود.

منبع: صدا و سیمای استان یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
۰
۰
بهتربود درباره فیلم مداجان خاتم دهستانی دهقان، خبری هم ثبت میشد

نیازمندی ها