14 میلیون سند در کتابخانه مجلس

محمدرضا مجیدی سه ماه بعد از انتصاب به عنوان ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست خبری خود ضمن ارائه آماری از اسناد، کتاب‌های چاپی، نسخ خطی و نشریات این مرکز گفت: کتابخانه تخصصی حقوق، تقنین و نظارت به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۸۳۹۴۰۲

رئیس موزه و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری که روز گذشته در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، بیان کرد: سال آینده یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانونگذاری در ایران است، به همین دلیل همایشی باشکوه توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سال آینده برگزار می‌شود.

او در ادامه گزارشی از وضعیت فعلی اسناد، نسخ خطی و منابع موجود در این مرکز ارائه کرد که بر این اساس کتابخانه مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۴ میلیون برگ سند، ۶۰۰ هزار جلد کتاب چاپی، ۲۵ هزار جلد نسخه خطی، بیش از5000 عنوان نشریه شامل حدود ۵۰ هزار مجلد از نشریات قدیمی و جدید، حدود ۲۰۰ هزار جلد گزارش‌های دولتی و قریب به ۱۵ هزار نسخه پایان‌نامه را در خود جای داده است.

اما این منابع چگونه به کتابخانه مجلس راه یافته است؟ مجیدی با بیان این‌که منابع یا از طریق اهدا به کتابخانه مجلس، یا از طریق خرید از مجموعه‌داران یا به شکل خریدهای عادی تهیه شده است، بر لزوم حفظ مواریث ارزشمند موجود در گنجینه کتابخانه مجلس تاکید کرد و گفت: ما در دوره جدید تلاش می‌کنیم با حضور فعال در مجامع داخلی مانند کمیته ملی حافظه جهانی و همچنین برنامه حافظه جهانی یونسکو، نسبت به معرفی منابع غنی و ارزشمند موجود در مخازن کتابخانه مجلس اقدام کنیم.

همچنین با توجه به این‌که حدود یک ماه از درگذشت عبدالحسین حائری یزدی رئیس سال‌های قبل کتابخانه مجلس می‌گذرد، مجیدی از برگزاری مراسم نکوداشت شادروان استاد حائری همزمان با چهلمین روز درگذشت او خبر داد و گفت: این مراسم سه‌شنبه هفتم مهر از ساعت ۱۴ و30 تا ۱۶ و30 دقیقه با حضور شخصیت‌های فرهنگی و همچنین برخی مقامات و نیز پژوهشگران، کتاب‌شناسان و علاقه‌مندان در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها