از «سیب» بپرسید

سهیل. الف هستم و از مشهد تماس می‌گیرم. (09150000863) 28 سال دارم و می‌خواهم به سفر حج بروم. اما مساله‌ای که بسیار نگرانم کرده‌، حالت تهوعی است که با سوار شدن به هواپیما و دیگر وسایل نقلیه در من ایجاد می‌شود. این حالت تهوع در زمان سوار شدن به هواپیما بسیار شدید است. می‌خواستم از شما راهنمایی بگیرم. لطفا من را کمک کنید تا سفر زیارتی خوبی داشته باشم.
کد خبر: ۸۳۵۴۵۷

دکتر ایرج خسرونیا - رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران: همان‌طور که اشاره کردید، حرکت وسایل نقلیه بویژه اگر با حرکت ناگهانی ترمز و حرکت دوباره یا تغییر وضعیت مثل هواپیما همراه باشد، باعث بروز ‌حالت تهوع می‌شود.

به این بیماری، بیماری حرکت یا مسافرتی می‌گویند و بعضی‌ افراد به آن دچار هستند. دلیل آن نیز ایجاد حرکت در مایع موجود در گوش میانی و رسیدن این پیام‌ها به مغز و ایجاد حالت تهوع و استفراغ است. بعضی مواقع مشکلاتی مثل بوییدن بوی نامناسب و تند مثل بوی نفت، بنزین، ادکلن یا عطر تند، حرکت غیرعادی مثل مطالعه یا برگشتن و نگاه کردن به پشت سر، نشستن روی صندلی که به سمت خلاف جهت حرکت خودرو است یا حرکت کردن و حرف زدن با نفر بغل‌دستی همگی باعث ایجاد حالت تهوع خواهد شد.

برای جلوگیری از این حالت باید حداقل دو ساعت پیش از پرواز یا حرکت با هر وسیله نقلیه‌ای غذای آبکی نخورده و از خوردن غذای پرحجم نیز خودداری کنید. بنابراین با معده خالی، احتمال استفراغ کمتر است و در صورت بروز این حالت نیز معده خالی بوده و زیاد اذیت نمی‌شوید. همراه‌تان یک خوراکی ترش مثل لیموترش، نارنج و... داشته باشید و در حین سفر کمی از آن را میل کنید. در حین سفر با هر وسیله نقلیه بویژه هواپیما و اتوبوس باید ردیف‌های اول بنشینید تا حرکت وسیله نقیله کمتر به شما منتقل شود. در حین حرکت سعی کنید هوای تازه به شما بخورد. اگر با هواپیما سفر می‌کنید حتما دستگاه خنک‌کننده را به سمت خودتان متمرکز کنید ‌.

از حرکت کردن، صحبت کردن، چرخاندن سر به اطراف، پایین انداختن سر در طول سفر و به طور کلی هر حرکتی که بیش از همه ناحیه سر شما را در وضعیت حرکتی غیرعادی قرار می‌دهد، خودداری کنید. در طول سفر نیز از خوردن و نوشیدن پرهیز کرده یا به مقدار کم از مواد خوراکی مصرف کنید.

می‌توانید در طول سفر سر را به صندلی تکیه داده و بیشتر در حالت خواب و آرامش قرار بگیرید. خوردن غذاهای سبک و هیدرات کربن‌دار از دیگر راهکارهای کنترل حالت تهوع است. از این خوراکی‌ها می‌توان به دانه کنجد، توت خشک، خرما و... اشاره کرد. اما یکی دیگر از راهکارها، برای کنترل این حالت مصرف داروی ضدتهوع است.

این دارو که باید حدود 30 دقیقه تا یک ساعت پیش از سفر خورده شود، مانع از ایجاد حالت تهوع خواهد شد. این دارو با تاثیر بر گوش میانی مانع از بروز نشانه‌های بیماری سفر می‌شود. ‌علاوه‌بر این‌که حواس‌تان به گرمای هوا و گرمازدگی باشد به این دلیل که گرما عامل دیگری برای تشدید این حالت است.

مهرسا. ج هستم از اصفهان تماس می‌گیرم. (09130000115) در تمام طول فصل تابستان به دلیل گرمای هوا نتوانستم جوراب بپوشم. به همین دلیل‌ پاشنه پایم زبر شده است. با وجود این‌که فصل تابستان تمام شده و دیگر نیاز به پوشیدن کفش روباز یا کفشی که پاشنه پا معلوم شود، نیست، اما به نظرم پایم بسیار زشت و خشن شده است. خیلی از این وضع ناراحت هستم. برای رفع پینه پاهایم باید چه کار کنم؟

دکتر مریم طباطبایی یزدی - متخصص پوست، مو و زیبایی: این مشکل به دو دلیل ممکن است روی دهد، نخست همان مساله تماس کف پا با سطح زمین است که می‌تواند حالت زبری در این ناحیه ‌ایجاد کند. درواقع تماس کف پا با سطح زمین باعث تحریک لایه رویی پوست و پوسته‌پوسته و شاخی شدن آن می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از این مساله، کاهش و کنترل تماس کف پا با سطح زمین است، اما مساله بعدی، نیاز پوست، حتی پوست کف پا برای تامین رطوبت و برای جلوگیری از ترک خوردن است. بنابراین باید کف پا هم مثل دست، صورت، بدن و... با کرم‌های مناسب از نظر رطوبت و چربی وضع مناسبی داشته باشد. برای از بین بردن این حالت که به آن دچار شده‌اید، اولین قدم، تمیز کردن پا در حمام با کمک سنگ‌پا بعد از نرم شدن پوست آن ناشی از رطوبت حمام است. علاوه براین می‌توانید پا را داخل محلول سرکه بویژه سرکه سیب قرار دهید. برای این کار کافی است پا را داخل مخلوط یک لیتر آب با یک‌سوم فنجان سرکه و چند قطره گلیسیرین قرار دهید تا پوست پا نرم شود. سپس با کمک سنگ‌پا کف پا را به آرامی بسابید تا پینه‌ها از پوست جدا شوند.

سنگ‌پا را باید به آرامی روی پوست بکشید تا دچار زخم و آسیب نشود. کف پا را خوب خشک کنید و سپس با کمک کرم مخصوص کف پا، آن را چرب کنید. علاوه براین می‌توانید پا را با مخلوط گلیسرین ـ آبلیمو یا روغن زیتون ـ آبلیمو ماساژ دهید. استفاده از روغن بادام شیرین از دیگر راهکارهای نرم‌ کردن و تغذیه پوست کف پاست. کمی صبر کنید تا روغن کاملا به خورد پوست برود. در این مدت حرکت نکنید تا سیاهی روی فرش پا را آلوده نکند و البته فرش نیز به روغن آغشته نشود. جوراب نخی بپوشید تا تماس کف پا با فرش و موکت قطع شود. بعضی افراد علاقه‌ای به پوشیدن جوراب ندارند یا نمی‌توانند جوراب بپوشند چون احساس گرما و کلافگی می‌کنند. برای این ‌کار کافی است از کفی‌ای که جوراب نازکی است که فقط تماس کف پا با فرش و موکت را کم می‌کند، استفاده کنید. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که پوشیدن کفش بدون جوراب ‌می‌تواند کف پا را دچار آسیب کند. بنابراین وقتی کفش می‌پوشید‌ بهتر است از کفی استفاده کنید تا کف پا دچار پوسته شدن و به دنبال آن پینه بستن نشود. بهتر است برای مرطوب کردن کف پا زمانی را انتخاب کنید که دیگر حرکت نمی‌کنید. در پایان روز و پیش از خواب یا اگر روزهایی در منزل هستید، پیش از خواب ظهر کف پا را چرب کنید. بهتر است برای این‌که کلا پوست رطوبت کافی داشته باشد، اولا از مواد غذایی آبدار استفاده کنید و دوم این‌که با آب خیلی گرم حمام نکنید تا رطوبت پوست از بین نرود. باتوجه به نزدیک شدن‌ فصل پاییز توجه به این دو نکته مهم است. به این دلیل که هوای پاییز بویژه در کشور ما بسیار خشک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها