عیش مدام

همه هنرهای یک خواننده ادیب

او را با موسیقی و شعرهای خوبش می‌شناسیم. کمتر ترانه‌سرایی در تاریخ ترانه‌هایش به پای او رسیده است و در زمره اشعار درجه اول دنیا قرار گرفته. «لئونارد کوهن» فقط یک خواننده نیست، او یک ادیب است در سطحی جهانی. تم ترانه‌ها و آهنگ‌های کوهن هم این را می‌گوید که او نگاهش عمیق‌تر و هنرمندانه‌تر از ترانه‌سراهای دیگری است که می‌شناسیم. دین، روابط انسانی و تنهایی و انزوای انسان مضمون اغلب آثار این خواننده صدا زخمی است. اما کوهن تنها شعر ننوشته، اولین رمان او نیز در سال 1963 به کتابفروشی‌ها آمد. چند مجموعه شعر دارد که بهترین‌های آن در مجموعه‌ای به نام کتاب اشتیاق با ترجمه احسان مهتدی به بازار کتاب ایران هم آمد و مورد استقبال قرار گرفت. کوهن یکی از معدود هنرمندانی در جهان کنونی است که فقط محبوب یک گروه سنی نیست، در گذشته قابی ثابت نیافته و تنها جوانان مشتاق شنیدن صدای بم و پرطنین او نیستند. او هنرمندی به معنای واقعی برای تمام فصول است؛ هنرمندی که اشعار و نگاهش به انسان و زندگی آن‌قدر جهانی و اساسی است که همه را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۸۲۹۸۹۵

از موفقیت و جایگاه ادبی کوهن همین بس که سال 2011 به دلیل «مجموعه آثارش که بر سه نسل در سراسر جهان تاثیر گذاشته ‌است» جایزه ادبی پرنس آستوریاس یکی از معتبرترین جوایز ادبی اسپانیا را دریافت کرد. هیات داوران جایزه پرنس آستوریاس در مورد کوهن گفتند: او تصویری آفریده ‌است که در آن، شعر و موسیقی درهم‌آمیخته‌اند و به چیز گرانبهای تغییرناپذیری بدل شده‌اند.

اما از همه این ستایش‌ها که بگذریم، کمتر کسی می‌دانسته که کوهن 80 ساله نمایشنامه هم نوشته، اما حالا بهرنگ رجبی با ترجمه نمایشنامه‌ای کوتاه اما بسیار خواندنی از او این وجه از هنر استاد را هم به ما معرفی کرده است. نمایشنامه «طرز تازه» آن‌قدر خوب و حرفه‌ای نوشته شده که به نظر نمی‌آید نویسنده کار اصلی و چند ساله‌اش نمایشنامه‌نویسی نبوده است. دیالوگ‌های کوتاه اما دقیق و گویای کوهن و رویارویی شخصیت‌ها در موقعیت‌هایی جذاب و انسانی از نمایشنامه طرز تازه اثری بسیار گیرا ساخته است.

در همان ابتدای نمایشنامه کافی است که توصیف شخصیت‌ها را بخوانیم تا دیگر کتاب را زمین نگذاریم. آن‌قدر شخصیت‌ها ملموس و دقیق تصویر شده‌اند که انگار آنها را می‌بینیم و دقیق می‌شناسیم. نمایشنامه طرز تازه که توسط انتشارات نیلا در مجموعه کتاب کوچک نمایشنامه این انتشارات چاپ شده است متنی بسیار کوتاه است و می‌شود براحتی در یک بعد از ظهر با زمانی کوتاه آن را خواند و به آدم‌های زنده‌اش اندیشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها