شاهو عندلیبی در نشست خبری کنسرت مشترک «آوای عندلیب» که سه شنبه سوم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به برپایی کنسرت مشترک کردی و لری گروه «آوای عندلیب» و گروه «تال» به سرپرستی فرج علیپور گفت: این کنسرت در ادامه برنامه های قبلی ما که با استقبال مخاطبان رو به رو شد، در دو بخش کردی و لری خواهد بود. ما در این اجرا تلاش کردیم بخش های کردی و لری لا به لای هم ارائه شود چرا که بر این عقیده ایم رنگ آمیزی و تنوع کنسرت در این شکل اجرایی فضای بهتری را به مخاطب ارائه خواهد داد.
وی در معرفی گروه اجرایی کنسرت نیز بیان کرد: استاد فرج علیپور کمانچه و خواننده، شاهو عندلیبی نی، میلاد علیپور تار و تنظیم قطعات، مسلم علیپور کمانچه، حمید بهروزی نیا تار، مریم خدابخش عود، هیلا فیض پور بم تار، مهدی مرتضایی سنتور، ماهور زمانی پور تنبک، شایان ریاحی سازهای کوبه ای، محمد عنایتی دف و محسن کیهانی نژاد سرنا گروه نوازندگان کنسرت ما را تشکیل می دهند.
آغاز رفاقت در کردستان عراق
عندلیبی افزود: همکاری من با استاد فرج علیپور و گروه تال از سال ۸۱ در کنسرت مشترکی که طی برگزاری فستیوال موسیقی کردستان عراق برگزار شد، شکل گرفت. ما در این برهه زمانی دو گونه موسیقایی کردی و لری را در کنار هم گذاشتیم و همین همفکریها زمینه ای شد تا اقداماتی برای برگزاری کنسرت های مشترک برای معرفی فرهنگ مشترک این دو قوم ایرانی انجام دهیم و در این راه آنچه برای ما مهم بوده و هست جهانی کردن موسیقی اصیل ایرانی به ویژه در حوزه موسیقی کردها و لرهاست. البته گروه موسیقی «آوای عندلیب» هم از سال ۸۳ با بزرگداشتی که برای پدرم مرحوم ایرج عندلیبی در کاخ نیاوران برگزار کرد موجودیت خود را در حوزه موسیقی اعلام کرده و از آن زمان تاکنون ما همراه با این گروه در تهران و شهرستان ها کنسرت های مختلفی را برگزار کردیم. البته تولید آلبوم «نشمین نشمین» نیز از جمله فعالیتهای گروه ما است که تا به امروز در عرصه موسیقی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: گروه موسیقی «آوای عندلیب» با هدف ارائه موسیقی اصیل کردی و تنظیمات خاص بر اساس ویژگیهای موسیقی کردی کلاسیک ایران تشکیل شده است. این نوع موسیقی یک موسیقی ارکسترال است که از دیرباز در کردستان وجود داشته است و علاوه بر موسیقی ریتمیک و شادی که بر اساس موسیقی اصیل کردی به مخاطبان ارائه داده، با بهرهگیری از شعرای کرد کارهای دیگری هم انجام داده که تصور میکنم در نوع خود جالب توجه هستند. این نوع موسیقی به اعتقاد من اثرات زیادی روی کلیت موسیقی ایرانی گذاشته است و ما میبینیم خوانندگانی چون سید علیاصغر کردستانی، مظهر خالقی، بیژن کامکار، ایرج عندلیبی و ... با بهرهگیری از این نوع موسیقی، تاثیر زیادی روی کلیت جریان موسیقی ایرانی گذاشتهاند. کما اینکه محمدرضا شجریان هم بارها به این نکته تاکید داشته که برخی از آثارش تحت تاثیر استاد اصغر کردستانی است.
موسیقی کردی کلاسیک ایران مهجور مانده است
این نوازنده نی در ادامه صحبتهای خود گفت: بنده هم تلاش داشتم تا آن بخش از موسیقی ایرانی را در موسیقی کردی جای دهم که صرفاً به مقوله شاد و ریتمیک ماجرا نمیپردازد، بلکه بیانگر آوازهای اصیل کردی است که فکر میکنم بسیار مهجور مانده است، چرا که میبینم در این سالها مردم بیشتر به جنبههای ریتمیک ماجرا توجه میکنند و اصالت مورد توجه کمتری قرار گرفته است.
عندلیبی در توضیح قطعات مختلف این کنسرت توضیح داد: غیر از اجرای قطعات معروف و پرمخاطب لری و کردی که از ساختههای بنده، پدرم و استاد فرج علیپور است، قطعات شناخته شده دیگری را هم به علاقهمندان و شنوندگان خاص موسیقی محلی ارائه خواهیم داد. بسیار دوست داشتیم که بعد از کنسرت تهران، اجراهایی نیز در کنسرتهای شهرستان داشته باشیم اما همه میدانند که اجرای کنسرت در شهرستان نیازمند ملزومات و پشتیبانیهای فراوانی است که کار را برای برگزارکننده کنسرت سخت میکند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه ارتباط من با یک گروه موسیقی همواره یک ارتباط عاطفی است، توضیح داد: من بر اساس سیاست با یک گروه کار نمیکنم بلکه رابطه من یک رابطه دلی و عاطفی است بنابراین هر گاه با گروهی احساس راحتی کردم و دیدم که این گروه به من آرامش را انتقال میدهد، آن گروه را برای کار انتخاب میکنم. در مورد همکاری با گروه موسیقی «تال» هم این قاعده برای من وجود داشت و احساسات دوستانهای که در این فضای موسیقایی وجود داشت، به من خط مشی اصلی را نشان داد.
از کادوگانهال لندن تا تالار وحدت تهران
عندلیبی افزود: کنسرت پیشرو که طی روز پنجم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، پیش از این در سالن «کادوگانهال» شهر لندن روی صحنه رفت که این کنسرت به خاطر اجرای خوب و با کیفیت و همچنین میزبانی یکی از معتبرترین تالارهای اروپا با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. کما اینکه من با این ترکیب موسیقایی که برای کنسرت در نظر گرفته شده، تلاش کردم تا با بینش عمیقتر در همبستگی همیشگی دو قوم کرد و لر به سهم خودم گامهایی را بردارم. من این حرکات را برای دوری از تفرقه و نفاق انجام دادم و مطمئنم چنین اهداف فرهنگیای میتواند موجب همبستگی دو قوم و جلوگیری از اختلافات به وسیله موسیقی شود، چرا که همه باید بدانند این دو قوم اصیل ایرانی در فرهنگ، اشتراکات در هم تنیدهای دارند که میتواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.
این هنرمند در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا از حرکات آیینی در کنسرتهای خود استفاده نمیکنید؟ گفت: چون من معتقدم مردم وقتی به یک کنسرت میآیند، برای شنیدن موسیقی به آن تالار مراجعه میکنند، کما اینکه این را هم قبول دارم که حرکات آیینی با موسیقی آیینی اشتراکات زیادی دارد، اما شخصاً اعتقادی به این فضای مشترک ندارم و تمایل دارم فقط موسیقی روی صحنه اجرا شود.(مهر)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد