مدیر یک گروه مجازی؛ ریاست از نوع جدید!

چندی پیش خبری در روزنامه‌‌ها و سایت‌ها منتشر شد که مردی با نام مستعار ادموند، 23 گروه غیراخلاقی را در نرم‌افزار‌های لاین و واتساپ را‌ه‌اندازی و مدیریت کرده و در این گروه‌‌ها با نشر اکاذیب و مسائل غیراخلاقی‌اطلاعات شخصی اعضای گروه را نیز کسب می‌کرد.
کد خبر: ۸۲۸۲۰۴
مدیر یک گروه مجازی؛ ریاست از نوع جدید!

نمونه این اخبار کم نیست و هر از گاهی از جانب نیرو‌های انتظامی موارد مشابهی مبنی بر بازداشت مدیر یا کاربر مؤثری در گروه‌‌های تلگرام، واتساپ، تانگو‌ لاین، وایبری و... اطلاع‌رسانی می‌کند. در یک تعریف آکادمیک علم مدیریت را فرآیند بکارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی منابع و امکانات‌هدایت و کنترل برای دستیابی به اهداف سازمانی تعریف کرد‌ه‌اند. بعلاوه ویژگی‌‌ها‌ شایستگی‌‌ها، کارکرد‌ها و نقش‌های مختلفی را برای یک مدیر متصور شد‌ه‌اند.

دایرکننده یا مدیر

در بسیاری از موارد مدیران نه دوره‌ تخصصی مدیریت گذراند‌ه‌اند و نه حتی یک کتاب در حوزه علم مدیریت تورق کرد‌ه‌اند. این نوع مدیریت، مدیریت در فضای مجازی و گروه‌‌های اینترنتی و موبایلی است.افراد به مدد توسعه روزافزون فناوری‌‌های ارتباطاتی با اندکی حوصله و سر سوزن ذوقی، ورای شرایط سنی و سواد تخصصی و گذراندن دوره‌‌های مدیریتی اقدام به راه‌اندازی گروه می‌کنند و مطابق سامانه تعریف شده نرم‌افزار، هر فردی که ابتدا گروهی را راه‌اندازی کند مدیر آن گروه شناخته می‌شود. مدیریتی فراتر از نظام انتصابات و شایسته‌سالاری.

این گروه‌‌های خودساخته دارای ویژگی‌‌هایی همچون برقراری و ایجاد سالن مجازی گفت‌وگوی چندجانبه، گران نبودن‌ برابری و تساوی جایگاه گروهی خارج از ساختار عمودی رئیس و مرئوس، تولید محتوا توسط کاربران، حس مالکیت محتوا، امکان برقراری ارتباط خصوصی، بکارگیری از صدا و تصاویر ثابت و متحرک و... هستند. آنچه باید مدیران و موسسان گروه‌‌های فضای مجازی مدنظر داشته باشند عبارتند از:

1ـ تمام یا اکثر شبکه های اجتماعی اینترنتی و موبایلی در وهله نخست دارای بخشی تحت عنوان پروفایل است که با ورود فرد به گروه‌ اطلاعاتی از خود را (با توجه به نوع نرم‌افزار) از جمله شماره تلفن، جنسیت، تحصیلات‌ محل زندگی و تحصیل و حتی علایق کاربر را با اعضای گروه به اشتراک می‌گذارد.

2ـ مدیر گروه باید توجه داشته باشد که تشکیل گروه به تشکیل دوستی‌‌های درون گروه تبدیل می‌شود لذا اعضای گروه باید افرادی قابل اعتماد باشند که مدیر آنها را خوب می‌شناسد. این حالت تنها به مدیر ختم نمی‌شود چرا که تمام اعضا می‌توانند افراد شناخته شده خود را به گروه وارد کنند لذا همه گروه باید این ویژگی را رعایت کنند تا دوستی‌‌های میان گروهی به بداخلاقی و کج‌رفتاری ختم نشود.

3ـ مدیر باید بداند که افراد در گروه (در صورت داشتن عکس پرسنلی) با تصویر معرفی می‌شوند و هنگام برقراری ارتباط و حضور در گروه، دیگران تصویر فرد را ملاحظه می‌کنند. لذا عکس‌‌های پروفایل افراد بهتر است برملاکننده زندگی خصوصی و خانوادگی فرد نباشد تا جلوی هرگونه سوءاستفاده گرفته شود.

4ـ مدیر گروه با نظارت بر محتوای تولید شده از افراد گروه بخواهد در صورت امکان از بیان علایق، دوست‌داشته‌‌ها و نیازمندی‌‌های خود پرهیز کنند. چرا که در این گروه‌ها قرار نیست کسی دلواپس علایق یا نیازمندی کسی باشد. بیان علایق یا نیازمندی‌‌ها می‌تواند ضریب سوءاستفاده دیگران را از فرد بالا برد.

5 ـ اعلام آگهی‌‌های تبلیغاتی یا استخدامی در گروه‌‌های موبایلی یک امر رایج است. مدیر گروه بهتر است به افرادی که فضای گفت‌وگوی گروه را با بیلبورد‌های تبلیغاتی اشتباه گرفته‌اند تذکر داده یا حتی مراقب آگهی‌‌های استخدامی باشد. طبق اعلام پلیس، بسیارند افرادی که مالباخته یا متضرر این‌گونه آگهی‌‌های فضای مجازی شد‌ه‌اند.

6 ـ مدیر و بلکه تمام اعضای گروه‌‌های مجازی موبایلی باید از برانگیختن احساسات کاذب با گذاشتن عکس‌‌های عمدتا فتوشاپی و متون غیرمعقول پرهیز کنند. وظیفه مدیر است که با افرادی که پست‌‌های غیرمرتبط و دروغ می‌گذارند برخورد کند. چه بسا این مطالب ا‌هانتی بزرگ را به قومی یا شخصی خاص روابدارد.

7ـ مدیر نسبت به روشن بودن هویت اعضای گروه حساس باشد. برخی افراد در به‌دلیل مخفی نگه داشتن مشخصات فردی می‌توانند بازنمایی‌‌های متفاوتی از خود ارائه کنند که به فریب منجر می‌شود.

8 ـ مدیر گروه با نظارت بر صفحه اصلی گروه، با برخی افراد که حرف‌‌های خصوصی‌ مخالفت‌‌های دو طرفه، ناسزا و نظرات شخصی را مطرح می‌کنند برخورد کرده و آنها را به بیان نظرات دو طرفه خود در بخش خصوصی دعوت کند تا هر مساله‌ای در جمع گروه مطرح نشود.

9ـ مدیر باید توجه داشته باشد که فضای مجازی فضایی فرا مکانی است و اعضا می‌توانند از هر نقطه‌ای از جهان عضو گروه باشند لذا احترام به اقوام و ملیت‌‌های مختلف را به اعضا گوشزد کرده تا موجب دلخوری و خروج کسی از گروه نشود. همچنین اطلاعات محرمانه نیازی نیست در گروه مطرح شود چه بسا در گروه‌‌های خبری و فرقه‌ای و تخصصی، افرادی باشند که از اطلاعات مطرح شده در گروه به طور ناشناس سوءاستفاده می‌کنند.

10ـ در نهایت یک موسس گروه مجازی با اداره صحیح و اطلاع‌رسانی سالم و ایجاد گروهی موفق می‌تواند برای خود کسب اعتبار و شخصیت کند و به راه‌اندازی گروه تنها به دیده گذران وقت، تفریح و سرگرمی نگاه نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها