گزارش جدید عفو بین‌الملل از کشتار غیرنظامیان در یمن

عفو بین‌الملل روز گذشته گزارش تازه‌ای از تحولات یمن منتشر کرد. در این گزارش هرچند همه طرف‌های درگیر در یمن به صورت یکسان به «ارتکاب جنایت جنگی» متهم شده‌اند، اما این بار در گزارش این سازمان جنایات عربستان سعودی پررنگ‌تر دیده شده است هرچند این سازمان از محکوم کردن عربستان سعودی به خاطر این حملات امتناع می‌کند. این در حالی است که بیش از پنج ماه است مردم بی‌گناه و بی‌دفاع یمن آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای و حتی دریایی عربستان سعودی قرار گرفته‌اند، اما تاکنون هیچ یک از کشورهای غربی یا محافل بین‌المللی بصراحت این حملات را محکوم نکرده‌اند. گروه عفو بین‌الملل که در لندن مستقر است می‌گوید خشونت‌ها بویژه در شهرهای تعز و عدن واقع در جنوب یمن مرگبار بوده است و ده‌ها کودک در این شهرها کشته شده‌اند.
کد خبر: ۸۲۷۱۶۰

به گزارش آسوشیتدپرس از قاهره، دوناتلا روور، مشاور بلندپایه ستاد بحران عفو بین‌الملل اعلام کرد: غیرنظامیان ساکن جنوب یمن در تیراندازی و تبادل آتش بین گروه‌های حامی و مخالف انصارالله گرفتار شده‌اند و در عین حال با تهدید مستمر ناشی از حملات هوایی ائتلاف سعودی روبه‌رو هستند.

بنا بر اعلام عفو بین‌الملل، این تصویری هولناک از مرگ و ویرانی در تعز و عدن است که ناشی از حملات غیرقانونی همه طرف‌ها بوده و می‌تواند به منزله جنایات جنگی تلقی شود.

در بخش دیگر از این گزارش، عفو بین‌الملل به شماری از حملات هوایی عربستان سعودی اشاره کرد و می‌گوید در تحقیقاتی که از ماه ژوئن تا ژوئیه در یمن انجام شده و هشت مورد از حملات هوایی ائتلاف سعودی در این کشور مورد پژوهش قرار گرفته است، نشان داده می‌شود که در جریان این حملات دست‌کم 141 غیرنظامی کشته و 101 نفر دیگر زخمی شده‌اند که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگری از گزارش این سازمان آمده است: در حملات هوایی نیروهای ائتلافی به رهبری عربستان مناطق مسکونی، مدارس و مساجد هدف قرار گرفته‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است چهار پنجم مردم جنوب یمن به کمک‌های انساندوستانه نیازمند هستند زیرا در این منطقه آب آشامیدنی و برق نایاب است.

گزارش صلیب سرخ

همزمان با انتشار این گزارش، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با ارائه گزارش جدیدی اوضاع یمن بویژه در استان عدن را فاجعه‌بار توصیف و اعلام کرد از آغاز درگیری‌ها در این کشور تاکنون حدود 4000 نفر کشته و بیش از 19 هزار نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «سی.ان.ان»، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز دوشنبه گفت: اوضاع در استان عدن خطرناک و فاجعه‌بار است و باید به قربانیانی که همچنان از درگیری‌ها رنج می‌برند، بیشترکمک شود. علاوه بر مواد منفجره و تلفات ناشی از آن، کارمندان بیمارستان عدن می‌گویند اکثر اوقات دارو به دستشان نمی‌رسد، ضمن آن‌که کمبود مواد سوخت و قطع برق نیز باعث از کار افتادن تجهیزات پزشکی می‌شود. در حال حاضر کمبود کالاهای اساسی مانند غذا و دارو نیز وجود دارد و با این که صلیب سرخ این کالاها را بین صد هزار نفر توزیع کرده است، اما سازمان‌های امدادرسانی نیازهای بیشتری دارند.از سوی دیگر یک میلیون نفر در پنج ماه گذشته ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند و تعداد زیادی از خانواده‌ها نیز هم اکنون در اردوگاه‌های موقت به سر می‌برند.صلیب سرخ می‌گوید هیچ خانواده‌ای از درگیری‌های یمن در امان نمانده است و همه طرف‌ها باید در تامین نیازهای مردم، به این کشور فقیر کمک کنند.

ادامه درگیری‌ها

عربستان سعودی با تشکیل یک ائتلاف ساختگی از ششم فروردین امسال حملات گسترده‌ای را علیه فقیرترین کشور عربی منطقه به اجرا گذاشت.

کارشناسان، تجاوز عربستان به یمن و محاصره مردم این کشور را به اقدام رژیم صهیونیستی در قبال ساکنان غزه، تشبیه می‌کنند و خواستار اعمال فشارهای بین‌المللی برای متوقف کردن آن هستند.

روز گذشته اعلام شد در ادامه درگیری‌های نظامی، نیروهای وفادار به انصار الله ادعاهای طرفداران منصور هادی را در پیشروی و ورود به قصر جمهوری در تعز تکذیب کردند. شهر تعز یکی از مهم‌ترین میدان‌های جنگ در یمن است و درگیری همچنان بین نیروهای طرفدار هادی و ارتش یمن و نیروهای مقاومت در آن جریان دارد.

از سوی دیگر اعلام شد هواپیماهای عربستان شهر الحدیده را بمباران کرده و ساختمان بیت الشباب و باشگاه ورزشی افسران پلیس و ساختمان اداره اقتصادی در شمال شهر را هدف قرار دادند.

رئیس‌جمهور فراری یمن در قطر چه می‌خواهد؟

عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که در ریاض به سر می‌برد، دیروز برای دیدار با امیر قطر وارد دوحه شد. منابع رسمی گفتند هدف از این سفر بررسی مسائل دوجانبه و تقویت همکاری‌های فی مابین بوده است. اما برخی منابع دیگر می‌گویند منصور هادی برای تشکر از نقش قطر در همراهی با عربستان و امارات و سیطره بر شهر عدن به این کشور سفر کرده است.

همچنین گفته می‌شود کشورهای حاشیه خلیج فارس قصد دارند به این وسیله یمن را به عضویت شورای همکاری درآورند تا پوشش امنیتی و نظامی مناسبی برای آن تدارک ببینند. از سوی دیگر طی روزهای گذشته خبرهایی در رسانه‌های عربی منعکس شدکه از یک «طرح مارشال» عربی حکایت داشت. گفته می‌شود دولت امارات متحده عربی برای بازسازی سه کشور سوریه، یمن و لیبی طرحی بلندپروازانه و گسترده را ارائه کرده است که هزینه آن ده میلیارد دلار بوده و به طرح مارشال عربی موسوم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها