پس از سفر به لبنان، سوریه، پاکستان و هند

ظریف وارد تهران شد

دور دوم سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان دیروز با سفر محمدجواد ظریف به بیروت آغاز شد.
کد خبر: ۸۲۵۰۷۰

این سفرها که چندی قبل با سفر ظریف به کشورهای کویت، قطر و عراق کلید خورد، علاوه بر گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، موضوعاتدیگری از جمله تشریح نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 رانیز دربرمی‌گیرد.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه درباره این سفرهای منطقه‌ای گفت: تبیین اولویت ایران در تحکیم روابط با همسایگان و منطقه و رایزنی در خصوص ضرورت تمرکز بر راهکارهای سیاسی در قبال بحران‌های موجود منطقه از جمله اهداف سفر وزیر امور خارجه است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: بررسی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دستور کار دیگر این مرحله از سفر وزیر خارجه ایران است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم درباره این سفرها گفته است: طرح جدید ایران برای کمک به حل مشکل سوریه و همچنین ابعاد و آثار نتایج مذکرات هسته‌ای در این سفرها مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدگاه ایران برای حل مشکل سوریه اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران درخصوص بحران سوریه از آغاز بر سه اصل منطقی استوار بوده است؛ احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود، مخالفت با مداخله بیگانگان که بابت سیاست‌های مستقل دولت سوریه و حمایت از مقاومت درصدد تسویه حساب با این کشور هستند و مخالفت با استفاده از تروریسم جهت تحقق اهداف سیاسی.

افخم اضافه کرد: طرح چهار ماده‌ای ایران برای کمک به حل بحران سوریه هم در چارچوب اصولی که ذکر شد تهیه و در حال روزآمد شدن است که پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران موثر، ارائه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر این باور بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید بر اساس راه حل سیاسی و دیپلماتیک مبتنی بر گفت‌وگو و توافق خاتمه یابد.

پاکستان و هند، مقصدهای بعدی سفر ظریف

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، ظریف فردا به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان سفر می‌کند.

به گزارش ایرنا، در این سفر یکروزه که با هدف گسترش بیش از پیش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور همسایه و دوست انجام خواهد شد، ظریف علاوه بر دیدار سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، با محمد نواز شریف نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار خواهد کرد. رسانه‌های هندی نیز با بیان این که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به دهلی نو سفر می‌کند، گزارش دادند افغانستان و مسائل امنیتی منطقه محور گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات هند در سفر سه روزه به این کشور خواهد بود.

به گزارش تسنیم، تهران و دهلی‌نو در این سفر تلاش خواهند کرد همکاری‌های سال ۱۹۹۰ میلادی خود در مورد افغانستان را از سر گیرند.

تعویق سفر به ترکیه

سفر ظریف به کشورهای لبنان، پاکستان و هند در حالی انجام می‌شود که سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه که در برنامه کاری این هفته بود به تعویق افتاده است.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه با تائید این خبر به ایرنا گفته است: این سفر در دستور کار است و به‌دلیل عدم انطباق برنامه‌ها در این محدوده زمانی در اولین زمان‌بندی بعدی انجام خواهد شد.

براساس برنامه‌های قبلی قرار بود ظریف، دوشنبه شب به آنکارا سفر کند. تعویق سفر وزیر خارجه به ترکیه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور داشت. به گزارش ایرنا، پایگاه‌های مختلف خبری ترکیه، بخش‌هایی از مقاله ظریف را که در شماره اخیر روزنامه جمهویت چاپ شده است، به همراه خبر تعویق سفر وی منتشر کردند.

ظریف: ارتش‌های اشغالگر، دموکراسی سوغات نمی‌آورند

ظریف در یادداشت خود برای روزنامه جمهوریت ترکیه نوشته است: ورود ارتش‌های اشغالگر به دیگر کشورها، دموکراسی برای مردم به ارمغان نمی‌آورد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان در این یادداشت افزود: افراط‌گرایی و خشونت نه‌تنها خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می‌کند و تبدیل به مشکلی شده است که مرزی نمی‌شناسد.

وی در این یادداشت سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه را به باد انتقاد گرفت و گفت که منشا اصلی مشکلات منطقه، طرح خاورمیانه بزرگ آمریکاست.

بوگدانوف: ظریف به مسکو سفر می‌کند

معاون وزیر امور خارجه روسیه از احتمال سفر قریب‌الوقوع محمدجواد ظریف به مسکو خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، میــخائیل بـــوگدانـوف گفت:‌ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ممکن است اواسط هفته آینده به دعوت سرگئی لاوروف به مسکو سفر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها