گزارش جام‌جم از افتتاح کانال سوئز جدید

دومین کانال مصری، قلب صحرا را شکافت

اقتصاد جهان

اقتصاد مصر و کانال جدید سوئز

پس از گذشت 11 ماه از شروع ساخت کانال سوئز دوم که هشت میلیارد دلار برای ارتش مصر هزینه داشت، این آبراهه به عنوان دومین آبراهه مصر در کنار کانال 145 ساله سوئز شاهد عبور موفقیت‌آمیز اولین کشتی تجاری بود.
کد خبر: ۸۲۰۶۷۹

این آبراهه جدید که 6 آگوست سال جاری (14 مردادماه) به صورت رسمی افتتاح می‌شود، به دستور عبد‌الفتاح السیسی‌، رئیس‌جمهور فعلی مصر ساخته شده و با تسریع در روند حمل و نقل کالا و عبور و مرور کشتی‌های تجاری میان آسیا و اروپا می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد این کشور بکند.

السیسی در اظهارنظری در این باره می‌گوید: ساخت و راه‌اندازی این کانال به عنوان یکی از موفقیت‌های بین‌المللی مصر در کاهش چشمگیر بیکاری شناخته می‌شود. درآمد حاصل از این کانال می‌تواند به اقتصاد بحران‌زده مصر که وابستگی شدیدی به سرمایه‌گذاری‌های خارجی و صنعت گردشگری دارد، کمک شایانی بکند.

براساس گزارش‌های موجود، تاکنون سه کشتی تجاری از کانال جدید سوئز عبور کردند. این کشتی‌ها عبارتند از کشتی تجاری آمریکایی که از عربستان در بندر پورت‌سعید پهلو گرفته بود، کشتی تجاری دانمارکی که به مقصد ایالات‌متحده از سنگاپور حرکت کرده و آخرین کشتی، با ملیت بحرینی بوده که از عربستان به سمت ایتالیا در حرکت بوده است.

عبور آزمایشی کشتی‌های تجاری از کانال سوئز دوم در فضای امنیتی کامل انجام شده است. مقامات محلی از اسکورت کامل کشتی توسط بالگردهای نیروهای هوایی مصر خبر می‌دهند و می‌گویند، با توجه به ناآرامی‌هایی که در سال 2013 در صحرای سینای مصر و در نزدیکی این آبراهه استراتژیک صورت گرفت و باعث از بین رفتن یکصد نفر از نیروهای امنیتی و مرزبانان مصر شد، دولت علاقه ‌ندارد کشتی‌های تجاری در سایه این ناآرامی از کانال سوئز دوم عبور کنند.

موهاب مامیش، رئیس تاسیسات ناوبری کانال سوئز و کسی که مسئول انجام این پروژه عبور آزمایشی بوده، در یک مصاحبه تلویزیونی محلی می‌گوید: این آزمایش با موفقیت و بدون هیچ اشکالی انجام شده است.

وی می‌افزاید: این اولین تجربه در عبور کشتی‌های تجاری از کانال جدید سوئز بوده که بدون تردید بزودی در ابعاد وسیع‌تر انجام خواهد شد. اکنون 2/99 درصد از کل پروژه انجام شده است و امیدواریم طی دو یا سه روز آینده کل پروژه اجرایی شود.

مامیش با اشاره به درآمد سالانه مصر از عبور و مرور کشتی‌های تجاری از کانال سوئز قدیمی می‌گوید: اکنون مصر از کانال تاریخی سوئز سالانه پنج میلیارد دلار درآمد دارد که با راه‌اندازی کانال جدید، حجم قابل ترانزیت کشتی‌ها از منطقه به دو برابر افزایش خواهد یافت که این افزایش تا سال 2023 میلادی 15 میلیارد دلار درآمد برای اقتصاد مصر به ارمغان می‌آورد.

این مقام مسئول در کنترل ترافیک کانال سوئز می‌افزاید: همچنین راه‌اندازی و افتتاح کامل کانال جدید، میزان انتظار کشتی‌های تجاری برای عبور از کانال فعلی را به نصف کاهش خواهد داد، به‌طوری‌که کشتی‌های تجاری که قصد عبور از این منطقه را دارند به جای انتظار 22 ساعته فقط 11 ساعت برای عبور کامل از کانال زمان نیاز دارند.

مقامات مسئول مصر همچنین در نظر دارند برای کامل شدن سیاست‌های اقتصادی خود در نزدیکی این کانال جدید، اقدام به ساختن منطقه تجاری بین‌المللی کنند که براساس برنامه‌ها می‌تواند یک سوم اقتصاد این کشور را به خود جذب کند.

منبع: رویترز/ 25 جولای 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها