امروز می‌خواهم دو روایت سینمایی از ینگه دنیا برایتان نقل کنم. باید بدانید که یکی از تفریحات مهم آمریکایی‌ها، تماشای فیلم در سینماست. البته طبیعی است که سینما رفتن، در همه جای جهان جزو دسته‌ سرگرمی و تفریحات به شمار می‌رود و صرفا سینما رفتن، باعث تمایز ملت‌ها از یکدیگر نمی‌شود، اما شاید بتوان گفت سینما، در آمریکا بیش از حد محبوب است و با تقریب نسبتا خوبی، تمام فیلم‌های ساخت هالیوود، با فروش بالایی در گیشه مواجه هستند. قیمت بلیط سینما از نفری یازده دلار برای فیلم‌های معمولی تا پانزده شانزده دلار برای فیلم‌های سه‌بعدی در گردش است و از این نظر، سینما تفریحی مقبول برای خانواده‌هایی از طبقه متوسط به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۱۷۶۶۳

روایت اول این که، جدا از سینماهای زنجیره‌ای که فیلم‌های روز ساخت هالیوود را نشان می‌دهند، بندرت در شهرها، سینماهایی کوچک و به اصطلاح «محلی» وجود دارند که کارشان نشان دادن فیلم‌هایی است که مستقل از صنعت هالیوود ساخته شده‌اند و در آنها کارگردان‌ها و بازیگران مشهور جلوه‌های ویژه‌ خاصی ندارند و معمولا روشنفکران و افرادی هستند که از فیلم‌های هالیوودی به دلیل ضعف و پوچی فیلمنامه و ابتذال آن بیزارند و برای آموختن و البته پرداختن به جوانب هنری می‌خواهند فیلم ببینند، به همین دلیل به سینماهای کوچک و فیلم‌های بی‌نام و نشان آن، که اکثرا فیلم‌های بسیار قوی و خوبی هم هستند، پناه می‌برند. در عوض، سینماهای معمولی یا همان زنجیره‌ای، هر روز پذیرای افراد و خانواده‌هایی هستند که با پاکت‌های بسیار بزرگ ذرت بوداده و لیوان‌های بزرگ نوشابه، به تماشای فیلم مورد علاقه‌شان می‌آیند و این طور خود را سرگرم می‌کنند. ناگفته نماند این دسته از افراد هم هرکدام علاقه‌مندی‌های مخصوص به خود را دارند و البته شمار فیلم‌های در حال اکران همیشه آنقدر زیاد است که کسی بدون فیلم نمی‌ماند!

اما روایت مهم‌تر این است که یکی از ژانرهایی که درصد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها به آن علاقه دارند و در صورت موفقیت، فروش کلانی نصیب عوامل فیلم خواهد کرد، ژانرهای مربوط به اَبرقهرمان‌ها می‌باشد و این مساله نه مختص امروز و دیروز، بلکه ریشه در دورانی بسیار قدیم دارد. مرد خفاشی، مرد عنکبوتی، زن‌گربه‌ای، مرد آهنی و صدها ابرقهرمان دیگری که هر روز در این صنعت زاده شده و داستان خیلی‌هایشان البته ادامه‌دار می‌شود، محصول همین علاقه آمریکایی‌ها به ابرقهرمان است. فیلم‌هایی که معمولا با نشان دادن زندگی طبیعی آمریکایی‌ها شروع شده و ناگهان با ورود شخصیت‌های منفی، جانوران تخریبگر، تروریست‌ها، زامبی‌ها، خون‌آشام‌ها و غیره بحرانی به وجود می‌آید و جان میلیون‌ها نفر در خطر قرار می‌گیرد، اما ناگهان ابرقهرمانی از راه رسیده و کنترل تمام امور را در دست گرفته و شهر را نجات می‌دهد! بله به همین راحتی، به جرات می‌توان گفت سوژه‌ 70 درصد فیلم‌های پرفروش آمریکا در همین دو خط خلاصه می‌شود که با رنگ و لعابی زیبا، جلوه‌های ویژه‌ فوق‌العاده و البته به صورت سه‌بعدی، برای تماشاگر عرضه می‌شود. اگرچه بقیه فیلم‌ها نیز به صورت مستقیم ربطی به ابرقهرمان‌ها ندارند، ولی شاید بتوان گفت ردپای این ژانر و بالاخص مظلوم نشان دادن کشور آمریکا در برابر خیل عظیمی از اشرار که همواره درصدد تهاجم به این کشور هستند، در بسیاری از فیلم‌ها و کارتون‌های دیگر به نوعی وجود دارد.

حنا بهمن بیگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها