با گذشت 8 ماه از فرصت 2 ساله فیبا، بانوان بسکتبالیست ایرانی همچنان بی‌برنامه‌اند

رویای بسکتبال بانوان ایران

با وجود مخالفت‌های فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) که زنان نمی‌توانند با پوشش کامل بازی کنند، تلاش‌ها همچنان برای متقاعد کردن فیبا از سوی برخی کشورها از جمله ایران ادامه دارد. فیبا به بهانه حفظ امنیت بازیکنان، اجازه بازی زنان با پوشش کامل را نمی‌دهد، اما اساسنامه فدراسیون بین‌المللی بسکتبال با حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامی در مسابقه‌های رسمی تا اندازه‌ای روی خوش نشان داد و قرار شد به مدت دو سال کشورهای درخواست‌کننده به طور آزمایشی با پوشش کامل در بازی‌های مختلف شرکت کنند.
کد خبر: ۸۰۵۶۲۳

این موافقت در حالی بود که پیش از این، ایندیرا کالجو بازیکن بوسنیایی ـ آمریکایی یک تیم باشگاهی در آمریکا، به خاطر داشتن حجاب از تیمش اخراج شده بود. بعد از این اتفاق بود که فیبا از طریق یک نظرسنجی و جمع‌آوری 70 هزار امضای مخالف، تحت فشار قرار گرفت و سرانجام ناچار به پذیرفتن طرح کشورهای متعدد شد و به این ترتیب طرح آزمایشی فدراسیون بین‌المللی با حضور بانوان که دارای پوشش اسلامی هستند، آغاز شد. نامه کمیته ملی المپیک آمریکا به فدراسیون جهانی برای جواز حضور بسکتبالیست‌های مسلمان در مسابقه‌های مختلف هم بی‌تاثیر نبود. البته فیبا در کنار ماجرای ایندیرا کالجو تجربه‌های تلخ دیگری هم داشت؛ مانند اعتراض هندی‌ها به فدراسیون بین‌المللی به خاطر جلوگیری از ورود دو بازیکن هندی در مسابقه‌های کاپ آسیا. آنها به خاطر مذهب‌شان سر بند‌هایی به سر داشتند که پیش از این، قوانین فدراسیون جهانی اجازه بستن سربند بیش از دو سانتی‌متر را به بازیکنان نمی‌داد.

فدراسیون ایران همچنان بدون برنامه

دختران بسکتبالیست ایران که شاید با شنیدن این خبر به آینده ورزشی خود امیدوارتر شده و رویای شیرین حضور در میادین بین‌المللی را در سر دارند، اینک بعد از گذشت حدود یک سال از اجرایی شدن این قانون، هنوز فرصت بازی در مسابقه‌های رسمی را به دست نیاورده‌اند. این در حالی است که ایران به عنوان کشوری اسلامی برای متقاعد کردن فیبا نقش اساسی دارد.

در حال حاضر بازی‌های برون مرزی تیم ملی بانوان به چند بازی دوستانه محدود شده است که به نظر می‌رسد برای ورزشکاران در سطح تیم ملی که به امید درخشش و نشان دادن توانایی‌ها و استعدادهای خود در میادین بین‌المللی هستند، این فعالیت‌ها رضایت بخش نیست.

درخشش و مدال آوری بانوان ایرانی در رشته‌های مختلف ورزشی نشان می‌دهد آنها شایستگی بسیاری در مجامع بین‌المللی دارند و باید برای احقاق حق‌شان در سطح بین‌المللی چانه‌زنی کرد. هم اینک فوتبال و والیبال بانوان با رایزنی و اصرار رؤسای فدراسیون‌های خود در بازی‌های بین‌المللی حضور دارند. اگر چه بانوان ایرانی در بعضی از ورزش‌های گروهی تاکنون نتوانسته اند موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند، اما حضور بانوان مسلمان در رقابت‌های بین‌المللی سبب می‌شود نگاه دنیا به حجاب و توانمندی‌های زنان با پوشش اسلامی به نمایش گذاشته شود.

سوخت شدن فرصت‌ها

این که دختران بسکتبالیست با وجود گذشت حدود یک سال از آزاد شدن پوشش اسلامی در مسابقات بین‌المللی هنوز چشم انتظار حضور در میادین رقابت‌های رسمی هستند جای تامل دارد.

فاطمه کرم‌زاده، نایب رئیس فدراسیون بسکتبال می‌گوید: ما در بسکتبال نسبت به خیلی از رشته‌های دیگر آمادگی بیشتری داریم و برای مسابقه‌های آسیایی هم نامه دادیم که مصادف شد با نداشتن رئیس فدراسیون. با برنامه‌ریزی آقای مشحون امیدواریم هر طور شده مسابقه‌های برون‌مرزی را برگزار کنیم.

عقب افتادن انتخابات رئیس فدراسیون بسکتبال به مدت حدود شش ماه هم از بد شانسی‌های تیم ملی بانوان بود. فریده هادوی، سرمربی تیم ملی در این باره می‌گوید: ما هیچ فعالیت و تمرینی به دلیل عقب‌افتادن انتخابات و نداشتن رئیس فدراسیون نداشتیم. فعالیت‌های بین‌المللی ما هم کنسل بود.

شاید ادامه بی‌برنامگی فدراسیون بسکتبال در بخش بانوان باعث از بین رفتن انگیزه برای درخشش بازیکنان در مسابقات لیگ و پایین آمدن سطح این رقابت‌ها شود. البته مشکلات این ورزش دانشگاهی در بخش بانوان به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که داوران زن ایرانی هم در مسابقات بین‌المللی رسمی به دلیل داشتن پوشش اسلامی تاکنون نتوانسته‌اند حضور پیدا کنند. فاطمه کرم‌زاده در این باره می‌گوید: ما 12 داور بین‌المللی داریم که کارت فیبا دارند، اما تاکنون در بازی‌های رسمی داوری نکرده‌اند.

در حالی که قرار است فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در سال 2016 پس از بررسی نهایی در مورد دائمی شدن رفع ممنوعیت حجاب در مسابقه‌های بین‌المللی تصمیم‌گیری کند، بی‌شک چشم امید بانوان بسکتبالیست به تلاش‌ها و رایزنی‌های مسئولان فدراسیون برای دائمی شدن این قانون دو ساله است.

لیلا کیان ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها