تفاوت رنگ پوست در بین جوامع مختلف امری عادی و طبیعی است، اما فراتر از این تفاوت طبیعی همه انسان‌ها رنگ پوست و مخاط نرمالی دارند و باید نسبت به برخی تغییرات در رنگ پوست و مخاط‌شان حساس باشند، چراکه امکان دارد نشان‌دهنده اختلالی در عملکرد ارگان‌های داخلی باشد.
کد خبر: ۷۹۷۳۶۸

رنگ‌پریدگی: رنگ‌پریدگی در بین سفیدپوستان و شرقی‌ها در مقایسه با افراد سیاهپوست بوضوح قابل تشخیص است. این رنگ‌پریدگی بخصوص در بین زنانی که در سن باروری قرار دارند به دلیل کم‌خونی ناشی از فقر آهن رایج است. در بقیه موارد کمبود اسیدفولیک یا ویتامین B12 از دلایل رایج کم‌خونی محسوب می‌شود. البته این رنگ‌پریدگی همیشه ناشی از کم‌خونی نیست و در برخی موارد افت قند یا فشار خون نیز باعث سفید شدن رنگ پوست و به اصطلاح رنگ‌پریدگی می‌شود.

تیرگی رنگ پوست: در برخی از زنان که در سنین باروری قرار دارند و قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند و همچنین در بین زنان باردار لکه‌های قهوه‌ای‌رنگی در صورت ایجاد می‌شود که به آن کلواسما یا ماسک بارداری می‌گویند. این مشکل بعد از قطع مصرف قرص‌ها و با اتمام دوره بارداری به طور طبیعی از بین می‌رود، اما اگر دامنه این تغییرات و تیرگی پوست گسترده باشد امکان دارد نشان‌دهنده وجود بیماری‌های دیگری مانند نارسایی غدد فوق کلیوی(بیماری آدیسون) و بیماری پلاگر(ناشی از کمبود نیاسین یا ویتامین B3) باشد. این بیماری‌ها معمولا دست‌ها، پاها، صورت و گردن یعنی مناطقی که در معرض نور خورشید قرار دارند را درگیر می‌کنند.

زردی رنگ صورت: این تغییر رنگ در پوست مربوط به وجود بیماری‌های ناشی از افزایش قابل توجه میزان بیلی‌روبین خون است که باعث بروز بیماری یرقان می‌شود. در این صورت نیز رنگ پوست و مخاط(سفیدی چشم‌ها) به رنگ زرد درمی‌آیند. در بین بیماری‌هایی که بیلی‌روبین خون را افزایش می‌دهند، می‌توان به بیماری‌های التهاب‌زای کبدی (مانند هپاتیت ویروسی) یا التهاب مجاری صفراوی (مانند کولیک یا سنگ کیسه صفرا و مجاری صفراوی) اشاره کرد. البته نباید بیماری یرقان را با دیگر عواملی که باعث تغییر رنگ پوست و نارنجی شدن آن می‌شود اشتباه گرفت. توجه داشته باشید نارسایی کلیوی نیز عاملی برای تغییر رنگ و زردی پوست محسوب می‌شود اما تفاوت آن با یرقان واضح است.

قرمزی پوست: نام پزشکی قرمزی پوست «اریتم» است. قرار گرفتن افراطی در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی ابتلا به این مشکل محسوب می‌شود که با سوختن و کنده شدن پوست خود را نشان می‌دهد. علاوه بر اینها، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدفشار خون یا تری نیترین(داروی بیماری‌های قلبی) نیز باعث قرمز شدن پوست می‌شود. مسمومیت با مونواکسید کربن نیز از دیگر عوامل قرمزی پوست است. مشکل ازدیاد گلبول‌های قرمز در خون(پلی گلوبولی) که بیشتر در نتیجه واکنش بدن برای جبران کمبود اکسیژن موجود در ریه‌ها به وجود می‌آید نیز عاملی برای تغییر رنگ پوست و سرخی آن است.

منبع: msn و Activebeat

فاطمه مهدی‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها