سامانه جدید که توسط شرکتی به نام «AeroMobil» ساخته شده، خودرویی نیست که تبدیل به هواپیما شود بلکه در اصل، هواپیمایی است که میتواند تبدیل به اتومبیل شود.
این هواپیما، سبکوزن است و بالهای تاشدنی و طراحی کارآمد آن جهت تنظیمشدن دقیق برای حالت پرواز کارآمد است.
ماه گذشته، مهندسان، چهارمین نمونه اولیه این سامانه به نام «AeroMobil 3.0» را در یک میدان هوایی در شهر «نیترای» اسلواکی آزمایش کردند. این هواپیما طی این آزمایش، بالهایش را باز کرد و اوج گرفت.
سیستم مزبور حدود 243.8 متر از زمین بلند شد و در همان میدان هوایی فرود آمد. از آن زمان تاکنون این هواپیما بیش از 40 پرواز آزمایشی را از سر گذرانده است.
شرکت «AeroMobil» هماکنون به دنبال گرفتن گواهینامه برای هواپیما از فدراسیون پرواز فوق سبک اسلواکی است تا امکان آزمایش آن در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا وجود داشته باشد.
همزمان، آزمایشهای ساختاری و آیرودینامیکی بیشتر، امکان نهاییشدن طرح این سامانهنقلیه را فراهم میکنند.
بال قابلتنظیم هواپیمای جدید میتواند زاویه فرود و اوجگیری را بهینه کند و این امر موحب کاهش سرعت و مسافت اوجگیری میشود.
بدنه هواپیما از کامپوزیت کربنی ساخته شده، چهارچوب آن فولادی بوده و چرخهای کربنی 2.722 کیلوگرمی، وزن آن را سبک کردهاند.
موتور چهار سیلندره «Rotax 912» هواپیمای ابداعی، دارای قدرت 100 اسب بخار است و با گازوئیل معمولی کار میکند بنابراین رانندگان میتوانند هنگام استفاده از آن در شکل خودرو، در پمپ بنزینها سوختگیری کنند.
نوعی سوسپانسیون قوی نیز عملکرد جادهای خودرو را افزایش داده و امکان فرود و اوجگیری هواپیما بر روی زمین نسبتا ناصاف را فراهم میکند. در حالت اضطراری، این هواپیما دارای چتر ایمنی بالستیک است.
چون ایالات متحده دارای مقررات ایمنی سختگیرانهای برای وسایطنقلیه است، نمونه کنونی برای کشورهایی با قوانین جادهای انعطافپذیرتر در نظر گرفته شده است.(ایسنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد