برنامه 90 اجتماعی، سعه صدر می‌خواهد

یک روز از دوست خبرنگاری در یکی از مجلات ورزشی پرسیدم چرا این قدر در فوتبال حاشیه و تخلف و فساد وجود دارد، صریح جواب داد این اتفاق در خیلی از حوزه‌ها هم می‌افتد. فقط چون در حوزه‌های دیگر برنامه 90 وجود ندارند، تخلف‌های آنها کمتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۹۶۰۳۶
برنامه 90 اجتماعی، سعه صدر می‌خواهد

حالا به نظر می‌رسد برق همین فضای شفاف‌سازی و صراحت کلام در برنامه ورزشی 90، چشم وزیر بهداشت را هم گرفته است.

روز گذشته حسن هاشمی به ایسنا گفت: زمانی جزو طرفداران برنامه ورزشی 90 بودم و در آن زمان آرزو می‌کردم که‌ای کاش در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و قضایی نیز می‌توانستیم مانند برنامه 90 یک داور را پیدا و از عملکرد او انتقاد کنیم و ای کاش از این گونه برنامه‌های 90 در همه زمینه‌ها زیاد داشتیم.

اگر جستجویی کوتاه در فضای مجازی هم داشته باشید، با انبوهی از اظهار نظرهای مشابه از سوی مسئولان و کارشناسان مختلف روبه‌رو می‌شوید که خیلی‌هایشان خواهان اجرای برنامه‌ای مشابه 90 در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند.

اجرای برنامه 90 در حوزه‌های مختلفی که وزیر بهداشت آن را آرزوی خودش اعلام کرده، بدون شک می‌تواند محاسن زیادی داشته باشد، اما قبل از آن باید از متولیان نظام سلامت پرسید آیا زمینه و ظرفیت پذیرش نقد در حوزه سلامت وجود دارد؟ مثلا وقتی نقدهای ظریف «سریال در حاشیه» تحمل نمی‌شود و مسئولان جامعه پزشکی را به خروش می‌آورد، سوال اینجاست که چطور می‌توان در چنین فضایی که سعه صدری برای شنیدن انتقادها وجود ندارد، از برنامه 90 نظام سلامت سخن گفت؟

در سطحی کلی‌تر، وقتی بسیاری از نقدهای منصفانه رسانه‌های مختلف در حوزه‌های اجتماعی با واکنش تند مسئولان و فعالان آن حوزه روبه‌رو می‌شود، چطور می‌شود از ساخت برنامه 90 اجتماعی سخن گفت؛ برنامه رک و شفافی که اگر ساخته شود باید همه کاستی‌ها و تخلف‌ها را بدون رودربایستی به مسئولان و مردم اعلام کند.

بنابراین تا وقتی این روحیه پذیرش نقد وجود نداشته باشد، سخن گفتن از برنامه 90 اجتماعی در حد همان آرزویی می‌ماند که وزیر بهداشت از آن سخن گفته است.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها