عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

اجرای تعهدات پیش از لغو تحریم‌ها ؛ خطای راهبردی است

صالحی:1+5 لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفت

رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه نگاه ‌یک شنبه‌شب، ضمن ارائه توضیحات مفصلی درباره ابعاد فنی مذاکرات تاکید کرد که در روزهای اخیر در وین بخشی از مسائل، ابهامزدایی شد و طرف‌های مقابل لغو یکجای تحریم‌ها را پذیرفتند. وی همچنین هدف از فعالیت فردو را تضمین ادامه غنی‌سازی اعلام کرد.
کد خبر: ۷۹۲۱۱۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌اکبر صالحی گفت: با توجه به فضای عمومی کشور گزاره‌برگی را آماده کردیم اما گفت‌وگوی دو ساعته وزیر امورخارجه با برنامه نگاه یک و مطرح شدن همه موارد و گفت‌وگوی اینجانب با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 موجب شد گزاره‌برگ منتشر نشود و همین صحبت‌ها تبدیل به گزاره‌برگ شد.

صالحی در ادامه سخنانش افزود: هیچ مورد از فناوری‌های هسته‌ای نیست که ایران به آن دست نیافته باشد.

وی درباره خطوط قرمز اعلامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: یکی از خطوط قرمز ما رآکتور اراک بود که بر این اساس ماهیت آب سنگین آن باقی ماند، علاوه بر آن فردو و نطنز نیز به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد.

صالحی تأکید کرد: در فردو 1000 سانتریفیوژ باقی می‌ماند که 350 ماشین در چرخه خواهد بود و در نطنز نیز 5000 ماشین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه تحقیق و توسعه را یکی از خطوط قرمز و بایدهای ایران نام برد و گفت: تلاش بسیاری شد تا تحقیق و توسعه متوقف شود و یکی از علت‌های طولانی شدن جلسه آخر مذاکرات که تا صبح به طول انجامید این بود که تحقیق و توسعه متوقف شود و استنباط ما این بود که آنان در صورت پذیرش توقف تحقیق و توسعه از سوی ایران آماده اعطای هرگونه امتیازی بودند.

صالحی با اشاره به کاهش سانتریفیوژهای نطنز برای ده سال گفت: بعد از پایان ده سال تعیین شده در مذاکرات چهار سال طول می‌کشد تا سطح غنی سازی را به 190 هزار سو برسانیم.

وی درخصوص تامین سوخت مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر گفت: بر اساس قراردادی که با روس‌ها داریم، ‌تا ده سال این سوخت تامین می‌شود که دو سالش سپری شده و بعد از ده سال هم قابل تمدید است.

صالحی با بیان این‌که در خصوص مسائل حقوقی و سیاسی مذاکرات هسته‌ای دخالتی نداشته است، گفت: این احتمال وجود دارد که طرف‌های مذاکره‌کننده بخواهند شرح پروتکل الحاقی را از منظر خود ببینند.

وی افزود: در پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده می‌شود که از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید کند ولی اگر بخواهند از سایت‌های غیرهسته‌ای بازدید کنند باید این درخواست را با ایران در میان بگذارند و برای بازدیدشان دلایل متقاعدکننده‌ای بیاورند و بعد از آن این ایران است که می‌تواند بگوید آمادگی بازدید دارد یا خیر.

وی با یادآوری موضوع مطالعات ادعایی طرف مقابل گفت: آژانس باید در این باره از منظر بی‌طرف وارد عمل شود تا موضوع به سرانجام برسد.

صالحی درباره فعالیت‌های فردو نیز گفت: ما تولید ایزوتوپ پایدار را در این مرکز در برنامه داریم و 1+5 نیز آن را پذیرفته است علاوه بر آن یکی از اعضای 1+5 نیز طبق توافق‌نامه به ایران در این باره کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اساسا ‌ فردو به چه منظور ساخته شد، تصریح کرد: فردو به عنوان تضمین‌کننده و استمراردهنده اصل غنی‌سازی ایجاد شد نه غنی‌سازی صنعتی. از ابتدا بنایمان به غنی‌سازی صنعتی در این مرکز نبود بلکه هدف ضمانت اصل غنی‌سازی در صورت تهدید دیگر مراکز بود.

وی گفت: ما در مذاکرات درباره فردو محدودیتی پذیرفتیم اما ایزوتوپ تولید خواهد شد.

صالحی در خصوص زمان احتمالی بازطراحی رآکتور اراک و بهره‌برداری از آن نیز گفت: در صورت تامین تجهیزات و سوخت حدود 6 سال دیگر این رآکتور قابل بهره‌برداری خواهد بود اما اگر این راه را خودمان ادامه دهیم در مورد زمان چیزی مشخص نیست.رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر آمریکا تعهدات خود را نقض کند فعالیت‌های هسته‌ای را بسرعت و به طور کامل از سر می‌گیریم.

محورهای سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی در یک نگاه

* با توجه به فضای عمومی کشور گزاره​برگی را آماده کردیم اما گفت‌وگوی دو ساعته وزیر امور خارجه با برنامه نگاه یک و مطرح شدن همه موارد و گفت‌وگوی اینجانب با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همین صحبت​ها تبدیل به گزاره​برگ شد.

* طبق پروتکل الحاقی اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از سایت​های غیرهسته‌ای بازدید کند باید این درخواست را با ایران در میان گذارد و برای بازدیدشان دلایل متقاعدکننده‌ای بیاورد.

* فردو به عنوان تضمین کننده و استمراردهنده اصل غنی​سازی ایجاد شد نه غنی‌سازی صنعتی.

* بعد از پایان ده سال تعیین شده در مذاکرات چهار سال طول می‌کشد تا سطح غنی‌سازی را به 190 هزار سو برسانیم.

* هیچ مورد از فناور​ی​های هسته‌ای نیست که ایران به آن دست نیافته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها