گذر از جوانی و درافتادن با بحران میانسالی

خسته‌ام، بیحالم، منزوی شده‌ام... یکی به دادم برسد

جام جم سرا- پسری ۲۹ ساله و مجردم که این روز‌ها اصلا حس و حال خوبی ندارم؛ چه در محیط خانه و چه در محیط کار. از لحاظ جسمی و روحی وضع بسیار بدی دارم. با هیچ کس ارتباط ندارم. گوشه‌گیر و منزوی شده ام. دوست دارم ازدواج کنم. نمی‌دانم چه کنم و چطور خود را از شر همه استرس‌ها و اضطراب‌ها‌‌یم رها کنم.
کد خبر: ۷۹۱۵۰۴
خسته‌ام، بیحالم، منزوی شده‌ام... یکی به دادم برسد

پاسخ مشاور: بحران ۳۰ سالگی اولین بحران در آستانه میانسالی است. بحرانی که در ابتدای گذر از جوانی به میانسالی سر و کله‌اش پیدا می‌شود، اما این بحران آخرین باری نیست که سوال‌های اساسی زندگیمان را به جانمان می‌اندازد و یقه ما را می‌گیرد.


وقتی یک دهه پیر می‌شویم

معمولا در طول زندگی یک فرد سوالاتی درباره ازدواج (هم درباره ازدواج کردن یا نکردن و هم درباره با کی ازدواج کردن)، تحصیل (هم ادامه دادن و ندادن و هم چه رشته‌ای را ادامه دادن)، بچه دار شدن یا نشدن، انتخاب شغل و انتخاب شهر یا کشور محل سکونت، جدی و جدی‌تر می‌شود، اما در زمان‌های خاصی بیشتر احتمال دارد که سر و کله این سوال‌ها پیدا شود. وقتی ما یک دهه از زندگیمان را کامل می‌گذرانیم و به سال‌های رند می‌رسیم، یعنی در ۳۰ سالگی، ۴۰ سالگی و ۵۰ سالگی بحران‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. منطقی هم هست. بالاخره پرونده یک دهه از عمرمان بسته شده است و بعد از آن اصلا به جای اینکه بگویند فلانی بیست و خرده‌ای ساله هست می‌گویند فلانی ۳۰ ساله است. هم یک دهه پیر‌تر شده‌ایم و هم تعداد بیشتری از انتخاب‌های اساسی زندگیمان را انجام داده‌ایم.


بحران هر دهه از زندگیمان چیست

روان‌شناسان می‌گویند هر دوره از زندگی فرد یک تکلیف مهم روان‌شناختی دارد و اگر آن را درست انجام دهد به سلامت از آن دوره می‌گذرد وگرنه دچار بحران می‌شود. مهم‌ترین تکلیف در سومین دهه عمر افراد، این است که بتوانند با دیگران وارد رابطه صمیمانه و در عین حال جدی شوند وگرنه منزوی می‌مانند. مهم‌ترین رابطه صمیمانه این دوره رابطه با همسر است. اینکه این رابطه اصولا برقرار شود یا نشود و اینکه آیا گزینه درستی برای صمیمیت انتخاب کرده‌ایم یا نه، از‌‌ همان دغدغه‌های مربوط به این دوره است؟
با توجه به اینکه گفته‌اید مجردید و دوست دارید ازدواج کنید باید با در نظر گرفتن سایر ملاک و معیارهای انتخاب همسر و با بهره گیری از مشاوره ازدواج به انتخاب همسر آینده خود بپردازید. برای این کار بسیار مهم است که خانواده خود را در جریان بگذارید تا به کمک آن‌ها افراد متعددی برای ازدواج شناسایی شوند و سپس با در نظر گرفتن معیار‌هایتان برای انتخاب همسر مناسب اقدام کنید.
توجه داشته باشید که انتخاب سالم در گرو ذهن و فکر سالم است پس قبل از تلاش برای انتخاب همسر سعی کنید به وضعیت بد روحی خود که اشاره کرده‌اید، سامان دهید. همچنین تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش روزانه تاثیر بسزایی در سلامت جسمانی شما دارد. برای اطمینان از نداشتن بیماری می‌توانید با مشورت پزشک خانواده آزمایش‌های اولیه (چکاپ) را انجام دهید.


این فقط یک بحران است

شاید احساس کنید که فردی سردرگم و غمگین و افسرده شده‌اید و این فکر به ذهن شما بار‌ها خطور کند که من آن طور که باید زندگی نکرده‌ام. شاید دیگران فکر کنند زیادی سخت می‌گیرید، اما از نظر یک روان‌شناس این را خواهید شنید: «بحران ۳۰ سالگی». (زهرا وفایی جهان - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
وا !
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
۰
۰
اصلا راهكار نداشت . خودمون این رو میدونستیم
دریا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
۰
۰
به قول دوستمون اصلا راه حل نداشت وقتی یكی دردشو میگه درمون می خواد نه ....
دوست عزیزم.به نظر بنده ( كه بااینكه از شما كوچكترم-24سالمه) اما این حسو تجربه كردم مخصوصا وقتی به تولدم نزدیك میشم میخوام یه راهكار بگم كه برای خودم جواب داده:
اول باید دلیل اینكه چی باعث میشه كه این حسو داشته باشی پیدا كنید!!!! مثلا همیشه توی ذهنتون بوده كه حتما قبل 30 سالگی ازدواج خواهید كرد اما الان نكردید و فكر می كنید ازیك گام بزرگ زندگیتون عقب موندید یا دوست داشتید فلان حرفه وهنر را یاد بگیرید ولی به تعویق انداختید
تمام اینها تلنبار میشه و همچین حس ازار دهنده ای را در انسان ایجاد می كند
از طرفی 30 سالگی واقعا سنی نیست كه نگران باشید كه دیر شده یا وقتی نمونده.
از صمیم قلب میخوام كه هرچه زودتر شادوبانشاط به زندگی ادامه بدید
مادرایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
۰
۰
پسرم چرا خسته ای باید به خودت افتخار كنی كه عاقل و سربه راه هستی معتاد نیستی و سربار خانواده ات هم نیستی اینها بهترین ویژگی یه جوون امروزی هستش كه خیلی ها ندارند و از پدر و مادرشون پول میگیرن و معتاد هم هستند . از لحظه های زندگیت راضی باش و خوشحال ایشالله خدا كمكت میكنه
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
شماكه انقدرخوب صحبت میكنیدبه منم انگیزه زندگی بدید
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
۰
۰
نمیتونم چیزی بگم چون خودمم بااینكه هنوزن وجوونم اماانقدر ناامیدم كه حدنداره
زندگیم سراسرپرازهدفه امامیدونم به هیچ كدومشون نمیرسم
بهم انگیزه زندگی بدید
آرزو
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
۰
۰
پشت شیشه بر می بارد ،پشت شیشه برف می بارد
در سكوت سینه ام دستی دانه اندو می كارد
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
۰
۰
گوشه گیر بودن خیلی بده. منكه نمیخوام جایی برم مامانم كلی فحش و نفرینم میكنه و میگه تو گوشه گیری منزوی و خاك توسرت مثل فلان شخص باش (بیشتر دختر خالمو میگه). خسته شدم. خب دوست ندارم جایی برم. مگه زوره؟ حالا خوبه كسی هم منتظر من نیست یا هیچكسی دوستم نداره كه من برم پیشش باهاش بحرفم. تو جمع هم كه هستم تنهام. وكسی زیاد سمتم نمیاد. خوب ادم افسردگی نمیگیره؟ میگم بهتره نیس ادم تو خونه تو تنهایی خودش باشه تا اینجوری تو جمع تنهایی بكشه؟؟؟ بخدا تنهایی خوبه. جدا دارم میگم. بیشتر گناها تو همین جمع ها انجام میدیم. تو تنهایی كه كاری نمیشه كرد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها