همین مورد هم شاید باعث شود که عدهای آن را دستکم بگیرند! از طرفی زنده شدن نام «مایباخ» بهعنوان زیرشاخه لوکس مرسدس بنز انتقادات و تعریف و تمجیدهای زیادی به دنبال داشته است؛ اما جدای از این مباحث آیا این اتاق نشیمن متحرک با توجه به تفاوتها و شباهتهایی که با جد بزرگ خود دارد در حد و اندازهای که باید باشد هست؟
اولین نکته این است که مایباخ S600 به میزان 8.1 اینچ بلندتر از نسخه معمولی مرسدس است؛ همچنین 11 اینچ کوتاهتر از مایباخ 57 و 30 اینچ کوتاهتر از مایباخ 62 میباشد!
نکته دوم برچسب قیمت آن است؛ قیمت پایه حدود نصف مدلهای پیشین بوده و از حدود 189 هزار دلار آغاز میشود.
این قیمت حتی بین سایر مدلهای مرسدس بنز هم بالاترین نیست (گرانترین مدل مرسدس بنز در حال حاضر کلاس S کوپه با قیمت پایه 230,900 دلار است).
قیمت آپشن ها هم به میزان قابلتوجهی کاهش پیداکرده؛ برای مثال سامانه MSC یا همان Magic Sky Control که پیشازاین هزینهای 15,500 دلاری داشت حالا در مدل جدید تنها با پرداخت 2,500 دلار در دسترس خواهد بود.
از لحاظ ظاهری چیز جدیدی برای گفتن وجود ندارد چون مایباخ جدید بسیار شبیه به نسل کنونی کلاس S است بهطوریکه بهتر است بگوییم تفاوتهای بسیار جزئی باهم دارند و اگر آن را نسخهای فوق لوکس از کلاس S بهحساب بیاوریم اشتباه نکردهایم.
از موارد قابل اشاره کوچکتر بودن دربهای عقب نسبت به مدل استاندارد است، با این کار شیشه مثلثی شکل عقب نیز از درب به ستون C منتقل شده است.
ستاره سه برِ مرسدس بنز نیز همچنان روی قسمت عقب، فرمان، دماغه، مرکز رینگها و پیشرانه نقش بسته است البته نام ونشان مایباخ هم فراموش نشده و روی ستونهای C، درون کابین و قسمت پشت خودرو دیده میشود.
در بحث فنی این کشتی فوق لوکس دارای پیشرانهی V12 به حجم 6 لیتر با دو توربو است که قدرتی معادل 523 اسب بخار و گشتاوری معادل 830 (829.76) نیوتون متر تولید میکند. اضافه شدن جعبهدنده 7 سرعته اتوماتیک به آن و در دسترس بودن گشتاور از 1900 دور در دقیقه باعث حصول آرامش و سرعت عملی در شتابگیری ها و بهطور کلّی تر عملکرد خودرو میشود که در این کلاس خودرویی واقعاً شگفتیآفرین است!
سامانه فرمان بهقدری نرم و سبک عمل میکند که به کوچکترین اشارات هم واکنش نشان داده و بههیچوجه باعث خستگی راننده نخواهد شد.
به لطف سیستم تعلیق مجهز به سامانه کنترل جادویی بدنه (Magic Body Control) هیچ حرفی راجع به حرکات بدنه در سطوح مختلف باقی نمیماند. شاید فقط اگر فرد بسیار سختگیری باشید (و احتمالاً کمی هم برای ایراد گرفتن از آن خیلی مصمم باشید!) بتوانید موارد بسیار جزئی را تشخیص دهید.
اما نکته سوم راجع به مایباخ جدید اتاق نشیمن آن است. با ورود به درون خودرو چه پشت فرمان چه قسمت نشیمن افزایش هرچه بیشتر حس لوکس و راحتی داخلی توجهتان را جلب خواهد کرد. فرمان، جلوداشبورد و کنسول کاملاً مشابه کلاس S است و همچنان همان نمایشگرهای 12.3 اینچی دوقلو با چندین عملکرد گوناگون مورداستفاده قرارگرفتهاند.
استفاده از چوب بهطور زیرکانه و هوشمندانه در بسیاری از قسمتها دیده میشود. روی آینه وسط یک میکروفون تعبیهشده تا صدای راننده با رسایی هرچه بهتر به گوش سرنشینان عقب برسد، درواقع این میکروفون نقش تقویت و به اصطلاح اِکو کردن صدای راننده را به عهده دارد.
صندلیهای عقب شما را به یاد تختهای پادشاهان میاندازد، جنسشان در قسمتهایی از چرم گوساله بوده و پشتسریها نیز مجهز به بالشتک و از جنس آلکانتارا (Alcantara) هستند.
پشتی صندلی قابلیت خم شدن تا اندازه 43.5 درجه را دارد که به همراه فضای پای 12.8 اینچی (که حدود دو برابر 6.5 اینچ S600 استاندارد است) به نظر نمیرسد ازنظر فضا مشکلی داشته باشید! البته صندلی جلو هم با دکمهای که روی درب عقب جاسازیشده میتواند برای تنظیم فضا به جلو و عقب حرکت کند!
درون کنسولِ بین صندلیهای عقب میز تاشوی آلیاژی جاسازیشده که برای صرف غذا یا استفاده از لپتاپ و تبلت خود میتوانید از آن استفاده کنید. محل مخصوص قرار دادن نوشیدنی هم تقریباً همانجاست. کمی عقبتر هم یک یخچال کوچک قرار دادهشده تا نوشیدنیهای موردعلاقهتان را خنک بنوشید!
سیستم صوتی 1540 واتی نیز ساخت Burmester با 24 بلندگو و 24 کانال تقویتکننده صدا است که صدای خروجی از آن بسیار عالی است.
با روشن شدن پیشرانه بلندگوهای آلومینیومی دوّار چرخیده و بالا میآیند تا شروع به انجاموظیفه کنند. در بسیاری از قسمتها از چرم ناپا (Nappa) و طرح لوزی شکل استفادهشده که حس سنگین و باوقار بودن به کابین داده است.
برای ایزوله کردن هرچه بیشتر آن تدابیر فراوانی اندیشیده شده تا بهراحتی هرچهتمامتر بتوانید باهم بحث و گفتوگو کنید، درباره موضوعی که فکرتان را مشغول کرده بیندیشید یا حتی چُرت کوتاهی بزنید! انتقال شیشه مثلثی شکل کوچک از درب عقب به ستون C و عایقکاریهای انجامشده در آن ناحیه نقش بسزایی در کاهش چشمگیر سروصدا در اطراف سر سرنشینان ردیف عقب داشته است. عایق کردن کف خودرو و چرخها نیز به مقدار زیادی از ورود صداهای این قسمت به کابین جلوگیری میکند.
در کل تمامی جزئیات بسیار دلپذیر هستند؛ با قرار گرفتن درون کابین همهچیز تبدیل به سکوت و آرامش میشود و حس قرار گرفتن در پرواز درجهیک هواپیمایی لوفتانزا (Lufthansa) 747-8 را خواهید داشت.
تاکنون از کلاس S استاندارد حدود 100 هزار دستگاه به فروش رسیده است؛ اما مایباخ جدید (که در آینده نزدیک مدل S500 و نسخه پولمان آن نیز ساخته خواهند شد) علیرغم اینکه بهعنوان برند لوکس مرسدس بنز روی خط تولید میرود تنها یک خودروی مجلل نیست بلکه عصر تازهای در کلاس هایپر لوکس است که قدرت، تجمل و کارایی را توأمان دارد و مقام آرامترین خودروی دنیا برایش دور از انتظار نیست.
مشخصات فنی مرسدس مایباخ S600:
پیشرانه: توربو دوقلو دارای اینتِرکولِر، SOHC، حجم دقیق 5980 سیسی، 36 سوپاپ، بلوک و سر سیلندر از جنس آلومینیوم
محور محرّک: عقب
حداکثر قدرت: 523 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: 830 نیوتن متر در 1900 دور در دقیقه
جعبهدنده: 7 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی
طول/عرض/ارتفاع/فاصله بین دو محور (میلیمتر): 3365.5/1498.6/1899.9/5054.8
وزن خشک: 2450 کیلوگرم
شتاب 0-96 کیلومتر و 0-160 کیلومتر (به ترتیب): 5 ثانیه، 11 ثانیه
زمان طی مسافت 400 متر: 12.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت (محدود شده) (پدال)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد