امروز، 19 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 19 جمادی الاول 1436 هجری و 10 مارس 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۸۸۴۳
19 اسفند، تشکیل مجلس موسسان

هجری شمسی

19 اسفند 1285

احمد میرزا فرزند دوم محمدعلی شاه امروز رسماً به ولایت عهدی تعیین و معرفی شد.

19 اسفند 1295

شیخ محمد خیابانی روزنامه‌ای به نام «تجدد» در تبریز انتشار داد.

19 اسفند 1320

محمدعلی فروغی به سمت وزیر دربار تعیین شد.

19 اسفند 1321

عباس اسکندری به اتفاق آرای اعضای کمیته مرکزی حزب توده به دبیرکلی حزب برگزیده شد.

19 اسفند 1327

به دستور محمد­رضا پهلوی مجلس موسسان تشکیل می­شد. او در سخنرانی خود در اسفند 1327 اعلام کرد مصمم است برای اصلاح قانون اساسی مجلس موسسان را تشکیل بدهد. مهم ترین موارد تغیر قانون اساسی عبارت بودند از: سپردن فرماندهی کل قوا به شاه، تشکیل مجلس سنا و سپردن قدرت قانونی انحلال مجلسین به شاه. انتخابات مجلس موسسان در محیطی نظامی برگزار شد و این مجلس در اردیبهشت 1328 کار خود را آغاز کرد.

19 اسفند 1363

عملیات بدر با هدف تصرف کامل هورالهویزه و کنترل جاده‌‌العماره بصره در منطقه‌ای به وسعت 800 کیلومتر مربع آغاز شد. این عملیات مکمل عملیات خیبر بود.

هجری قمری

19 جمادی الاول 796

شاهزاده الغ بیگ فرزند شاهرخ تیموری، دانشمند و منجم ایرانی متولد شد. وی در دربار پدر بزرگش امیر تیموری گورکانی تربیت شد. اما برخلاف او علاقها به کشورگشایی نداشت و به علوم به ویژه نجوم، بسیار علاقه مند بود. الغ بیگ در سال 842 هجری قمری مدرسه ای در سمرقند بنا کرد که مهم ترین موضوع درسی این مدرسه نجوم بود. الغ بیگ نتایج مطالعات علمی اش را در کتابی به نام «زیج الغ بیگی» گردآوری کرده است که در اصل به زبان فارسی نوشته شد. در مدرسه سمرقند، غیاث الدین جمشیدکاشانی و قاضی زاده رومی همراه با الغ بیگ تدریس و تحقیق می کردند.

19 جمادی الاول 911

عبدالحمن بن ابی ابکر بن محمد معروف به جلال الدین سیوطی، لغت شناس بزرگ مسلمان مصری درگذشت. سیوطی از فقها، محدثان و دانشمندان برجسته عصر خود به شمار می رفت. سیوطی در تاریخ و ادبیات تألیفات ارزشمندی دارد. «آداب السلوک»، «آداب القاضی» و «تاریخ الخلفاء» از آثار او است.

میلادی

10 مارس 1876

الکساندر گراهام بل مخترع آمریکایی تلفن را اختراع کرد. او ابتدا استاد ناشنوایان و افراد لال بود و اندیشه اختراع وسیله ای را در سر می پروراند که به وسیله آن بتوان بین دو نفر از راه دور ارتباط برقرار کرد. از این رو به جستجوی وسیله ای برآمد که اصوات را با جریان برق از جایی به جای دیگر بفرستد. بدین ترتیب پس از چندسال تحقیق و آزمایش موفق به اختراع تلفن شد و نخستین گفتگوی تلفنی در سال 1876 در چنین روزی بین الکساندر گراهام بل و دستیارش واتسون با موفقیت به انجام رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها