در حوادث ترافیکی 10 ماهه امسال 14 هزار و 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند

مرگ همچنان پیشتاز جاده‌های کشور

حدود 300 هزار نفر در 13 سال گذشته جان خود را در حوادث ترافیکی کشور از دست داده‌اند، در این مدت سال 84 با 28 هزار نفر کشته رکورددار آمار مرگ و میر سوانح جاده‌ای است و سال 92 نیز با 18 هزار نفر در قعر جدول رده‌بندی قرار می‌گیرد، این در حالی است که در فاصله فروردین تا دی ماه سال 93 نیز حدود 14 هزار و 521 نفر جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه گذشته از کاهش هزار نفری تلفات جاده‌ای حکایت دارد. هرچند آمارها بیانگر کاهش تلفات جاده‌ای است، اما روند بهبود آن باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
کد خبر: ۷۷۲۲۳۴

برای کاهش چنین آمارهای نگران‌کننده‌ای روز گذشته چهارمین گردهمایی بین‌المللی ایمنی راه و دومین گردهمایی بین‌المللی نورو تروما برگزار شد و کارشناسان و مسئولان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش مهر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این گردهمایی از کاهش 6 درصدی تلفات تصادفات در ده ماهه امسال در کشور خبر داد. اسکندر مومنی تعداد کشته‌شدگان ناشی از حوادث رانندگی را در ده ماه نخست سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۳۴ هزار نفر برشمرد و گفت: این تعداد در مدت مشابه امسال به ۱۴ هزار و ۵۲۱ نفر رسیده است.

به گفته وی علت اصلی کاهش ۶ درصدی میزان فوتی‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را توجه بیش از پیش مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین نقش رسانه‌ها دانست و افزود: کاهش تعداد تلفات در حالی است که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر راننده جدید به چرخه حمل و نقل اضافه شده است. مومنی همچنین از ورود یک میلیون خودروی جدید و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت به شبکه حمل و نقل کشور در سال جاری خبر داد.

وی به آمارهای منتشره درباره تلفات رانندگی در استان‌های کشور اشاره و بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد فوتی‌ها در ده استان افزایش و در ۲۰ استان نیز کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد کشته‌شدگان در استان‌های ایلام، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان‌شرقی بیشتر از استان‌های دیگر گزارش شده است.

وی با اشاره به کاهش هزار نفری کشته‌های تصادفات در ده ماه نخست امسال ابراز کرد: هدفگذاری کردیم تعداد کشته‌ها از ۱۸ هزار نفر سال ۹۲ به ۱۲ هزار تا پایان ۹۵ کاهش یابد.

به گفته وی، اکنون به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه 6.5 نفر کشته می‌شوند که باید این عدد به 4 برسد.

تصادفات رانندگی و 300 هزار معلول

رئیس چهارمین کنگره ایمنی راه‌ها نیز در این گردهمایی با بیان این‌که سوانح رانندگی در ایران سالانه 300 هزار معلول به جای می‌گذارد، گفت: 90 درصد قطع نخاعی کشور در اثر تصادفات جاده‌ای پدید می‌آید.

به گزارش ایرنا، علی گرجی افزود: یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می‌تواند فرد را به کما ببرد و یا عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند.

وی درمورد لزوم استفاده از کلاه ایمنی برای کودکان در هنگام دوچرخه‌سواری و استفاده از صندلی کودک در خودرو اظهار کرد: اگر موارد ایمنی رعایت شود، تعداد معلولان و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته می‌شود.

گرجی درمورد تعداد معلولان ناشی از تصادفات رانندگی در ایران خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات، 30 تا 50 هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می‌شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است.

رئیس مرکز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان درباره تعداد تلفات و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی در آلمان یادآور شد: در آلمان سالانه حدود 3600 نفر جان خود را از دست می‌دهند و 25 هزار نفر مجروح می‌شوند که از این تعداد حدود 2500 نفر دچار معلولیت دائم می‌شوند.

علت ۵۰ درصد مرگ‌های حوادث ترافیکی در کشور

دبیر اجرایی چهارمین گردهمایی ایمنی راه‌ها تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد مرگ و میرها در حوادث ترافیکی، بعد از وقوع تصادف و در مسیر رساندن مصدوم به مرکز درمانی رخ می‌دهد. پیرحسین کولیوند نیز در این گردهمایی آموزش و پیشگیری در امر کاهش تصادفات و سوانح رانندگی را بسیار تأثیرگذار دانست و بیان کرد: خوشبختانه بر اساس آمارها، درصد رهاسازی مجروحان از صحنه، روند کاهشی دارد و این موضوع نشان می‌دهد شدت حوادث نیز رو به کاهش است و با آموزش‌های بیشتر در رسانه‌ها می‌توان این روند را همچنان کاهش داد.

وی با بیان این‌که از نظر مالی و جانی سوانح رانندگی خسارات زیادی وارد می‌کند، توضیح داد: به طور میانگین روزانه ۵۰ نفر از هموطنان بر اثر حوادث و تروما با میانگین سنی ۱۸ تا ۴۹ سال در کشور جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین باید بیشتر به موضوع آموزش و پیشگیری توجه کرد. کولیوند خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که ما اکنون بابت خسارات ناشی از تصادفات پرداخت می‌کنیم خیلی بیشتر از هزینه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی است.

مدیر بیمارستان فوق‌تخصصی خاتم‌الانبیا بیان کرد: از آنجا که واقعه فوت ناشی از حوادث رانندگی به میزان بیش از ۵۰ درصد پس از وقوع تصادفات رخ می‌دهد، باید در راستای افزایش سرعت رسیدن به محل حادثه، انجام خدمات بموقع، استفاده از فناوری جدید، تجارب نیروها، نحوه پذیرش بیماران و وجود گروه تخصصی تروما تلاش بیشتری داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها