به عنوان مثال در مرحله اول برخی نمایندگیها به بهانههای مختلف زیر بار پذیرش عیب خودرو نمیروند و تلاش میکنند خودرو را پذیرش نکنند. به عنوان مثال، گیربکس خودرویی صدا میدهد و به مشتری میگویند و چنین صداهایی طبیعی است؛ راه بروی، درست میشود، اما بعد از افزایش ایراد و بدیهی بودن آن، خودرو را قبول و پذیرش میکنند، اما میگویند صفحه کلاچ خودرو شامل گارانتی نمیشود و باید درقبال پذیرش خودرو، تامین قطعه و تعمیر یا تعویض آن پول بپردازد.
شاید تا اینجای کار برای بسیاری از شهروندان؛ البته با غرغرهای موجه و مرسوم، مشکلی نباشد و آنان سرانجام پرداخت هزینه را میپذیرند، اما مشکل اصلی اینجا پدید میآید که با وجود پرداخت هزینه، قطعهای که روی خودرو نصب میشود ـ حتی از سوی نمایندگیهای مجاز ـ مشکلدار بوده و ایراد خودرو با آن برطرف نشود.
مراجعات مردم به نمایندگیهای خودروسازان نشاندهنده گستردهبودن چنین موردی است. بارها مشاهده شده خودرویی برای بروز مشکل در یکی از قطعاتش راهی نمایندگی مجاز خودروساز شده است، اما حتی بعد از تعویض قطعه باز هم همان قسمت دچار مشکل شده و نمایندگی هم زیر بار این موضوع نرفته است.
روشن است وقتی قطعهای دارای ایراد است آنقدر باید تعویض شود تا خودرو به سلامت کامل برسد، اما برخی نمایندگیها از تعویض مداوم یک قطعه خودداری کرده وبه همان تعویض یکباره به این بهانه که وظیفه خود را انجام داده اما قطعه اصل نیست، اکتفا میکنند.
نکته قابل توجه این که انتظار این است قطعه جدیدی که روی خودرو در نمایندگی نصب میشود قاعدتا باید همان قطعهای باشد که در خط تولید خودرو مورد استفاده قرار میگیرد، اما این امر در بسیاری موارد به وقوع نمیپیوندد. زیرا قطعات موجود در نمایندگیهای خودروسازان اصل نیست و چه بسا قطعات بیکیفیت چینی و تقلبی هم؛ قاطی آن شده باشد. به همین دلیل مشکل خودرو رفع نمیشود و تداوم پیدا میکند و شخص مجبور به صرف هزینههای فراوان خواهد شد.
اینچنین است که شاید مردم و کارشناسان قضاوت کنند شاید خودروسازان نمیخواهند زیر بار مالی نمایندگیهای خدمات پس از فروش خود بروند. بههمیندلیل چندان به قطعاتی که در آنها عرضه میشود توجهی ندارند.
در کنار این، مساله دیگری که کمتر به آن توجه میشود، تحریم است. تحریم اکنون بهانهای شده برای استفاده قطعات بیکیفیت در خودروها. در حالی که این وظیفه خودروساز است که قطعات مرغوب را برای نمایندگیهای خود تامین کند و ظاهرا برخی خودروسازان وطنی از قبول این مسئولیت به نوعی سر باز میزنند. خروجی این بیتوجهی هم قطعات چینی بیکیفیت خواهدشد که روی خودروها نصب میشود و ضررهای مالی و جانی به دارنده خودرو تحمیل میکنند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد