امروز 8 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 7 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛28 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۴۵۱۴
8 بهمن، درگذشت سید حسن تقی زاده

هجری شمسی

8 بهمن 1304

فرمان ولیعهدی محمدرضا پهلوی از سوی رضاشاه صادر شد. این رویداد، یکماه و نیم پس از واگذاری سلطنت به رضاخان صورت گرفت و توسط وزیر دربار به هیأت دولت ابلاغ شد.

8 بهمن 1348

سید حسن تقی‌زاده استاد اعظم لژ فراماسونری، عاقد پیمان دارسی در 1312 و از چهره‌های اصلی مبارزه با دیانت در نهضت مشروطه، در سن 94 سالگی در تهران درگذشت.

8 بهمن سال 1358 هجری شمسی، استاد محمد فراهتی ادیب و دانشمند درگذشت. اودر 1293 در کاشان در خانواده ای اهل فضل متولد شد. پدرش از مبازران عصر مشروطه بود و او نیز پس از تحصیل در کاشان و اصفهان به تدریس علوم دینی مشغول شد. استاد فراهتی بیش از سی سال در مسجد آقا بزرگ کاشان جلسات تبلیغ و تفسیر قرآن برپا می کرد.

8 بهمن 1374 هجری

سید عبدالعزیز طباطبایی عالم دینی و فهرست نویس معاصر درگذشت. وی در 4 آبان 1308 در نجف اشرف متولد شد. عبدالعزیز از نوجوانی به تحصیلات حوزوی روی آورد، به حوزه علمیه نجف رفت و محضر اساتید برجسته آنجا را درک کرد. از آنجا که طی تحصیل با کتاب ها و مصادر علوم اسلامی آشنا شد، به کتاب شناسی و نسخ خطی علاقه مند گردید وی به مدت 25 سال پیوسته در کنار علامه امینی نیز به جمع آوری نسخ خطی و اداره کتابخانه امیرالمؤمنین علی (ع) در نجف گذراند.

هجری قمری

7 ربیع الثانی 634

قطب الدین محمود بن ضیاء الدین مسعود کازرونی معروف به ملاقطب منجم و دانشمند ایرانی در کازرون متولد شد. قطب الدین محمود هنگام تاسیس رضدخانه مراغه به جمع دانشمندان مراغه پیوست و مدتی با خواجه نصیرالدین طوسی در این رصدخانه همکاری نمود. وی پس از سفرهایی به قونیه، مصر و شام در 696 به تبریز بازگشت. از این دانشمند منجم آثار متعددی باقیست که نهایه الادراک، شرح قانون ابن سینا و شرح حکمه الاشراق سهروردی از آن جمله است.

7 ربیع الثانی 1203

محمدعلی میرزا دولتشاه فرزند فتحعلی شاه قاجار متولد شد. او در سروده هایش دولت تخلص می کرد. وی سال ها حکومت فارس، قزوین، خرم آباد و کرمانشاه را بر عهده داشت. تذکره دولتشاهی از آثار اوست.

7 ربیع الثانی 1307

امتیاز ساختن راه تهران به سواحل خلیج فارس، به یحیی خان مشیرالدوله برادر میرزا حسین خان سپهسالار اعطا شد. این امتیاز حدود دو ماه بعد به سرمایه داران انگلیسی و از طرف آنها به بانک شاهی و کمپانی لینچ منتقل شد و سرانجام در 1340 لغو شد.

میلادی

28 ژانویه 1725

پتر کبیر امپراتور روسیه درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها