امروز 22 دی 1393 خورشیدی برابر با 20 ربیع الاول 1436 هجری و 12 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۸۷۱۱
22 دی،  تشکیل شورای انقلاب

هجری شمسی

22 دی 1320

محمدعلی فرزین ـ وزیر دربارـ در سن 63 سالگی در تهران درگذشت.

22 دی 1340

سفارت ایران در کویت تأسیس شد و روابط سیاسی دو کشور رسماً آغاز گردید.

22 دی 1353

امیرعباس هویدا ـ نخست‌وزیر ـ دبیرکل حزب ایران نوین شد.

22 دی 1357

به فرمان امام خمینی آقایان مرتضی مطهری، هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد حسینی بهشتی، موسوی اردبیلی و محمدجواد باهنر مأمور تأسیس شورای انقلاب شدند.

22 دی 1370

همزمان با افتتاح سفارت ایران درتاجیکستان،‌دولت این کشور خط فارسی را به عنوان رسم‌الخط رسمی خود تعیین کرد.

هجری قمری

20 ربیع الاول 507

محمد بن احمد بن عثمان مشهور به ابیوردی از شاعران قرون پنجم و ششم هجری قمری درگذشت. از او به عنوان شاعری خوش قریحه و لغت شناسی ادیب یاد شده است که در علم لغت، حدیث، تاریخ و برخی از علوم دیگر استاد بود. ابیوردی در فن کتابت نیز مهارتی قابل توجه داشت و آثارش همچنان از منابع مهم لغت به شمار می رود. اشعار ابیوردی از زیبایی خاصی برخوردار است و بیان وی شیرین و روان است. تاریخ ابیورد و تاریخ فسا از آثار اوست.

20 ربیع الاول 1325

میرزا علی اصغر خان اتابک امین السلطان که در خارج از ایران به سر می برد از جانب محمدعلیشاه قاجار به ایران دعوت شد. او برای تصدی مقام صدراعظمی دعوت شده بود و به ریاست دومین کابینه پس از مشروطه منصوب شد. دوران صدراعظمی وی دیری نپایید و چند ماه بعد هنگام خروج از مجلس ترور شد.

میلادی

12 ژانویه 1665

پی یر دو فرما ریاضیدان فرانسوی درگذشت. او بانی نظریه مدرن اعداد و احتمالات است. فرما در باب اعداد صحیح قضایای متعددی بیان کرده است و بسیاری از آنها توسط ریاضیدانان بعدی به اثبات رسیده است. او پیش از دکارت، اصول هندسه تحلیلی را وضع کرد. اما بیشترین شهرت پی­یر دو فرما به سبب تحقیق درباره اعداد صحیح و ارائه نظریه های بنیادی در این باب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها