خبر سلامت

علت تنگی‌نفس گاهی عصبی است

یک فوق‌تخصص آسم و آلرژی با بیان این‌ که گاهی تنگی نفس به دلیل بیماری‌هایی مانند سل ریه بروز می‌کند، گفت: گاهی هم این مشکل مربوط به ریه نبوده و علت آن عصبی است، اما تنگی نفس می‌تواند علت خونی نیز داشته باشد یا در بیماران قلبی بروز کند. دکتر نادر حیدرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که تنگی نفس در حقیقت اشکال در تنفس است که بسته به علت آن می‌تواند هنگام دم یا بازدم یا هر دو باشد، افزود: فرد مبتلا به آسم، هنگام خارج کردن نفس دچار مشکل می‌شود، اما بیماری که دچار تنگی ناحیه نای است، هنگام دم مشکل دارد.
کد خبر: ۷۵۸۱۱۰

وی با تاکید بر این‌ که علل و عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارد که یکی از آنها آلرژی ریه است، تاکید کرد: تنگی نفس در افرادی که دچار بیماری‌های خونی هستند یا در بیماران قلبی و در کل بیماری‌های مجرای تنفسی و بیماری‌هایی که در سطح سلول می‌تواند اثر کند، ایجاد می‌شود. نوع تغذیه نیز می‌تواند موجب کاهش شدت یا بهبود این بیماری شود. تنگی‌نفس در هر سنی می‌تواند رخ دهد و این بستگی به علت بیماری دارد.

عقب‌ماندگی ذهنی اختلالی قابل پیشگیری

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: عقب‌ماندگی ذهنی که نوعی اختلال تکاملی محسوب می‌شود، کاملا قابل پیشگیری و اصلاح است.

به گزارش مهر، دکتر بهروز جلیلی، روانپزشک کودک و نوجوان افزود: با رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت‌های لازم در زندگی روزمره مادر برای جلوگیری از صدمات احتمالی به او می‌توان از اختلال کم‌توانی یا عقب‌ماندگی ذهنی جنین از دوران رحمی پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: جبران کمبود پروتئین خانمی که باردار است و پیشگیری از عفونت‌هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز طی بارداری باعث پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی جنین در این دوران می‌شود. مراقبت از جمجمه کودک نیز برای جلوگیری از ایجاد هر گونه ضربه به سر نوزاد و رژیم غذایی مادری که شیردهی دارد از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی کودک برخوردار است. وی تصریح کرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی ناشی از کم‌کاری تیروئید او یا اختلالی به نام «فنیل کتونیوری» وجود دارد که رژیم غذایی مناسب و کنترل‌شده می‌تواند از این نوع اختلالات نیز جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها