این هشدارها را جدی بگیرید تا سارقان را کیش و مات کنید

من هم طعم سرقت را چشیده‌ام!

با توجه به پیامک‌های شما خوانندگان گرامی درباره افزایش سرقت‌ها، بخصوص سرقت‌های خرد و لوازم داخل خودرو، گفت‌وگویی با سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی کشور انجام دادیم که در این مصاحبه این مسئول پلیس درباره دغدغه‌های هموطنان در ارتباط با افزایش سرقت‌ها بخصوص سرقت‌های خرد پاسخ داده و هشدارهای لازم برای مراقبت از خودرو، خانه و مسافرنماها را ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۷۵۴۶۲۴

تا حالا طعم سرقت را چشیده‌اید؟

یک ‌بار در سال 76 که افسر پلیس آگاهی بودم خودروی پیکانم سرقت شد و چندی بعد با تلاش همکاران آن را پیدا کردیم و سارقش نیز دستگیر شد.

یعنی اگر افسر پلیس نبودید، هیچ‌وقت کشف نمی‌شد؟

من این را نگفتم. برای همکاران من در اداره پلیس همه مراجعه‌کنندگان در یک سطح هستند.

اگر در فامیل‌تان سرقتی شود، به اولین نفری که زنگ می‌زنند شما هستید؟

هیچ‌وقت میان دوستان، آشنایان و مردم فرقی قائل نبودم. همه انتظار دارند اموالی که از آنها سرقت می‌شود کشف شود و ما نیز در کشف اموال، فامیل و آشنا را در اولویت قرار نمی‌دهیم.

فکر نمی‌کنید پاسخ‌هایتان کلیشه‌ای شده است؟

نه واقعیت را می‌گویم.

به بحث اصلی بپردازیم، سارقان بیشتر سراغ چه سرقت‌هایی می‌روند؟

براساس آمارها سرقت لوازم داخل خودرو رتبه اول سرقت‌های کشور را به خود اختصاص داده و پس از آن سرقت‌های خرد (با ارزش کمتر از یک میلیون تومان) سرقت از مغازه‌ها و خانه و سرقت موتورسیکلت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مردم از افزایش سرقت‌ها گله دارند، پلیس نمی‌خواهد برای کاهش آمار اقدامی انجام دهد؟

از خردادماه قرارگاه مبارزه با سرقت در نیروی انتظامی راه‌اندازی شد و 14 استان که دارای بیشترین میزان سرقت هستند، شناسایی شدند. متأسفانه میزان سرقت در هشت‌ماه سال 92 به نسبت 91، نزدیک به 29درصد افزایش یافت، البته امسال توانستیم جلوی رشد سرقت را بگیریم و 3‌/‌0 درصد نیز وقوع سرقت‌ها را کاهش دهیم.

ولی مردم راضی نیستند؟

تمام تلاش ما افزایش رضایت مردم است و قبول داریم هر سرقتی باعث ضررهای روحی و روانی بسیاری برای مالباخته می‌شود.

بیشترین سرقت‌های کشور در کدام استان‌ها رخ می‌دهد؟

شهر تهران بیشترین میزان سرقت را داشته و پس از آن استان‌های فارس، لرستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان‌شرقی، البرز، خوزستان، خراسان‌رضوی و شرق و غرب تهران هستند.

چرا همیشه سرقت از طلافروشی‌ها همراه با خشونت و گاهی قتل است؟

هر صنفی بویژه طلافروشی و فرش‌فروشی‌ها باید در بورس خود فعالیت کرده و از فعالیت در نقاط حاشیه‌ای و پرت شهر خودداری کنند. متاسفانه برخی طلافروشی‌ها مسائل امنیتی را رعایت نکرده و علاوه بر جانمایی اشتباه مغازه تا پاسی از شب نیز مغازه آنها باز است. طلافروشی‌ها باید مسائل ایمنی مانند اتصال به سیستم پلیس، استفاده از شیشه و حفاظ نشکن و استفاده از دوربین‌های مدار‌بسته را رعایت کنند. متاسفانه شاهد هستیم برخی سرقت‌ها به ‌دلیل سهل‌انگاری طلافروشی‌ها یا ارتباط خارج از عرف آنها با برخی افراد رخ می‌دهد.

سارقان با استفاده از زنان اقدام به ایجاد ارتباط با طلافروشان می‌کنند و با جلب اعتماد مرد فروشنده در فرصتی مناسب و با استفاده از طعمه خود براحتی دست به سرقت می‌زنند. اگر طلافروشان این هشدار‌های پلیس را جدی بگیرند درصد سرقت از آنها به صفر نزدیک می‌شود. البته همه اصناف باید بدانند نصب دوربین مداربسته علاوه بر پیشگیری اولیه از سرقت و بازدارندگی، می‌تواند در کشف سرقت‌ها نیز موثر باشد، زیرا دوربین سرنخ خیلی خوبی برای پلیس است. استفاده از سیستم امنیتی و حجم بالای سرقت در این دسته از سرقت‌ها یکی از دلایل استفاده از سلاح است. مالباخته تمام دارایی خود را از دست رفته می‌بینید و به ‌همین دلیل سعی می‌کند مقاومت کند که این مقاومت گاهی با قتل همراه است.

به ‌عنوان پلیس برای این‌که خودرویتان سرقت نشود چه کار می‌کنید؟

بهترین روش جلوگیری از سرقت خودرو، پارک‌ کردن آن در اماکن شلوغ یا دارای پارکبان است. بیشترین میزان سرقت لوازم داخل خودرو در اماکن خلوت و تاریک رخ می‌دهد. هموطنان باید توجه کنند هیچ مدارکی را نباید داخل خودرو و در دید قرار داد. متاسفانه برخی هموطنان کیف خالی خود را در خودرو قرار می‌دهند که حداقل خسارت آن شکسته‌شدن شیشه از سوی سارقان است.

در مورد سرقت خودرو، نباید خودرو را حتی برای یک لحظه به‌ صورت روشن رها کرد. اخیرا با پرونده‌هایی روبه‌رو بودیم که مالباختگان به گمان این‌که کودکشان داخل خودرو است و سارق کاری با او ندارد خودرو را به‌‌صورت روشن برای خرید یا باز کردن در پارکینگ رها کرده‌اند و مورد سرقت قرار گرفته‌اند، زیرا سارق در ابتدا تصوری از حضور کودک در خودرو ندارد و پس از سرقت تازه متوجه وجود او می‌شود. هموطنانی که می‌خواهند خودروی خود را در خیابان پارک کنند باید از سیستم‌های ایمنی مانند قفل و زنجیر استفاده کنند تا خودرو سرقت نشود.

خب حالا خودروی ما ضد‌سرقت شد، برای ضد‌سرقت شدن خانه چه کنیم؟

بهترین راهکار جلوگیری از سرقت خانه نگهداری‌ نکردن از اموال قیمتی در داخل خانه است! اموال با‌ارزش مانند ارز، سکه و پول نقد نباید در خانه‌ها نگهداری شود. سارقان دیگر مانند گذشته به دنبال لوازم خانه نیستند و بیشتر دست به سرقت لوازم باارزش و کم‌حجم می‌زنند. بهترین راهکار برای جلوگیری از سرقت اموال با‌ارزش در سرقت از خانه استفاده از صندوق امانات بانک‌هاست. هموطنان علاوه بر استفاده از حفاظ‌های مناسب برای خانه‌ها باید از راه دادن افراد غریبه به داخل ساختمان خودداری کنند. خانواده‌ها اگر برای ساعتی نیز قصد خروج از خانه را دارند باید حفاظ ساختمان را کشیده و از قفل‌ بودن تمام درها اطمینان حاصل کنند. امسال میزان سرقت از خانه‌ها رشد اندکی داشته است.

مهم‌ترین روش‌های سرقت از خانه‌ها چیست؟

سارقان روش‌های مختلفی را برای سرقت انتخاب می‌کنند، اما متداول‌ترین روش معرفی خود به ‌عنوان نماینده کمیته امداد، بهزیستی و نهادهای خیریه است. سارقان با این عناوین وارد خانه‌ها شده و پس از اطلاع از محل نگهداری اموال با‌ارزش در فرصتی مناسب دست به سرقت می‌زنند. در روشی دیگر سارقان با معرفی خود به‌ عنوان مامور پلیس وارد خانه‌ها می‌شوند و بیشتر زنان را مورد سرقت قرار می‌دهند. در یکی دیگر از روش‌ها سارقان با مراجعه به زنان خانه‌دار خود را مامور بانک معرفی کرده و مدعی می‌شوند زن خانه میلیون‌ها تومان پول در قرعه‌کشی برنده شده است. سارقان از زن صاحبخانه می‌خواهند اشیای قیمتی و طلاهای خود را در جایی مخفی کند تا دقایقی دیگر که بازرس بانک به آنجا می‌آید متوجه پول‌ها و اشیا قیمتی نشود. مالباخته نیز که به حرف‌های سارق اعتماد کرده است جلوی چشم او طلاها و پول‎های نقدش را مخفی می‌کند و سارق با بهانه‌ای واهی مانند خواستن شناسنامه سر طعمه را گرم کرده و پول‌ها را سرقت می‌کند.

تا چه زمانی سارقان مسافربرنما باید در شهرها جولان دهند؟

در فصل سرما به‌ دلیل این‌که روزها کوتاه‌تر می‌شود افراد بویژه زنان می‌خواهند زودتر به خانه بروند، به‌ همین دلیل از خودروهای مسافربر شخصی استفاده می‌کنند. سارقان نیز که از این موضوع اطلاع دارند در قالب مسافربر طعمه‌های خود را سوار کرده و در مکانی خلوت از آنها سرقت می‌کنند. بهتر است هموطنان ‌بویژه زنان با استفاده از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی تردد کنند و در مسیرهای خارج از شهر نیز از ایستگاه‌های خطی شناخته شده استفاده کنند. بی‌توجهی برخی هموطنان به هشدارها باعث گرم ‌شدن بازار این سارقان شده است.

از شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره‌تان بگویید؟

بهترین خاطره من زمانی است که مالباخته‌ای به‌اموالش می‌رسد و احساس رضایت را در چهره او می‌بینم، اما بدترین خاطره‌ام مربوط می‌شود به زمانی که در صحنه سرقت حاضر می‌شویم و مالباخته را مجروح می‌بینیم. دیدن مالباخته‌ای که از سوی سارقان مورد ضرب و جرح قرار گرفته است، اثرات بدی روی مأموران پلیس می‌گذارد.

مجید غمخوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها