نقد و بررسی بازی Satellite Reign

سایبرپانک توفانی

خاطرات پیشرفته‌ ویندوز ایکس‌ پی

آیا می‌دانستید بازی‌ کارتی ویندوز پرمخاطب‌ترین عنوان کژوال دنیاست و هر روز خیلی‌ها مشغول انجام این بازی هستند؟ به هر حال بازی‌های پیش‌فرض ویندوز برای عده‌ای جذابیت‌های خاص خودش را دارد.
کد خبر: ۷۵۳۴۹۸
خاطرات پیشرفته‌ ویندوز ایکس‌ پی

آیا می‌دانستید بازی‌ کارتی ویندوز پرمخاطب‌ترین عنوان کژوال دنیاست و هر روز خیلی‌ها مشغول انجام این بازی هستند؟ به هر حال بازی‌های پیش‌فرض ویندوز برای عده‌ای جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

اگر یادتان باشد ویندوز XP یک بازی پینبال خیلی جالب داشت که در آن باید یک توپ را به کمک اهرم‌هایی که در میز بازی قرار داشت، در روند بازی نگه می‌داشتید و امتیاز بیشتری کسب می‌کردید.

بعد از آن من دیگر بازی‌های این سبک را کنار گذاشتم و در جریان آنها نبودم تا این که با عنوان Rollers of the Realm شرکت Atlus آشنا شدم. کلیت گیم‌پلی بازی همین پینبال است، اما شرکت سازنده با خلاقیت خود عناصری از دیگر سبک‌ها را نیز در بازی قرار داده که آن را لذتبخش کرده است.

برخلاف بازی‌های این سبک که در بهترین حالت از یک تم یا موضوع میز به عنوان داستان بهره می‌گیرند، در اینجا با یک داستان ماجراجویی همراه هستیم. شخصیت اصلی بازی، دخترکی راهزن است که همراه سگش برای کاری شخصی عازم یک روستا می‌شود، اما در اتفاقی که رخ می‌دهد باید ابتدا با نیروهای پادشاهی سپس یک نیروی جادویی که قصد نابودی سرزمین را دارد، مقابله کند. او در این راه تنها نیست و شخصیت‌های دیگری نیز در مقاطعی از داستان به مرور به آن می‌پیوندند. تمام شخصیت‌ها به‌شکل توپ‌های بازی هستند، منتها ابعاد و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. نقشه‌ بازی شامل پنج منطقه‌ کلی است که هر کدام بین 5 - 9مرحله دارند، ولی از آنجا که هدف تمام مراحل یکسان نیست، ممکن است چند دقیقه در یک مرحله سپری کنید و دیگر مراحل بخش را در نصف آن زمان تمام کنید.

مراحل، تم‌های مختلفی مثل مزرعه و شهرهای روستایی، قلعه، سیاهچال و جنگل دارد که گرچه از لحاظ گیم‌پلی نمی‌شود گفت چالش‌های مخصوص به خود را دارند یا تغییر خاصی در روند بازی انجام می‌دهند، ولی از نظر هنری و رنگ‌بندی، تنوع قابل‌قبولی به بازی بخشیده‌اند. در هر مرحله با توجه به وسعت، تعدادی اهرم برای هدایت توپ‌ها وجود دارد و تعدادی مسیر که حالا یا شامل جایزه و جنبه‌های امتیازی بازی هستند یا بخشی از راه عبور مرحله. البته از یک چیز دیگر هم نباید غافل شد و آن هم دشمن‌هاست. این دشمن‌ها که برخلاف شخصیت‌های اصلی ظاهر انسانی دارند، در صحنه قرار داده شده‌اند تا کار شما را سخت‌تر کنند و جز چند مرحله که به نوعی باس فایت یا نبرد با غول تلقی می‌شود، از بین بردن دشمنان اولویت اصلی شما نیست. هرچند انجام دادن این کار طلای بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد که در ادامه می‌تواند حسابی کمک‌تان کند.

ویژگی‌های شخصیت‌ها به طور عمده به قدرت و چابکی آنها مربوط می‌شود. برای مثال شخصیت «شوالیه» که بزرگ‌ترین توپ است، قدرت ضربه و آسیب زیادی دارد، اما مانور کمی داشته و بدون کمک اهرم‌های صفحه تاثیر بسیار ناچیزی می‌توان روی او گذاشت. با این حال بیشتر شخصیت‌ها قدرت مانور متوسط و بالایی دارند یا شخصیت محبوب و دوست‌داشتنی «شکارچی» تنها عضو گروه است که می‌تواند از فاصله‌ دور نیز با پرتاب تیر به دشمنان آسیب وارد کند یا خود شخصیت اصلی در صورتی که به پشت دشمنان برخورد کند، ضربات مرگباری وارد می‌کند.

دشمن‌ها نیز تنوع اندکی دارند، بعضی از آنها همین طور بی‌حفاظ در جایی ایستاده و درصد مشخصی از حملاتی را که از جلو به آنها وارد می‌شود، برمی‌گردانند. عده‌ای از دشمنان سپر داشته و باید از پشت یا جلو ضربات بسیار سنگینی به آنها وارد کرد. دشمن‌های کمان‌دار نیز از دور اهرم‌های اصلی را هدف قرار داده و دنبال تخریب آنها هستند. اهرم‌های اصلی در پایین صحنه قرار دارند و گذر توپ از میان آنها به منزله‌ شکست کاراکتر یا تلاش مجدد برای ارسال توپ است.

همچنین اگر توپ را در لولای این اهرم‌ها نگه دارید، می‌توانید بین کاراکترهای مختلف تعویض کنید. در صورتی که اهرم‌های اصلی شما در خطر نابودی قرار دارد می‌توانید کاراکتر درمانگر با قدرت مانور بالا را وارد زمین کنید. هر گونه برخورد این کاراکتر با دشمن‌ها یا دیگر اشیای تعامل‌پذیر محیط که بیشتر نابود کردن آنها پول به همراه دارد، بخشی از سلامت اهرم‌ها را بازمی‌گرداند.

در پایین صفحه‌ بازی یک نوار مانا یا جادو وجود دارد که در صورت پر بودن کامل آن می‌توانید کاراکترهایی را که از زمین خارج شده‌اند، احیا کنید. ضمنا هر یک از کاراکترها توانایی ویژه‌ای دارد که در مورد شخصیت اصلی، سگش و شکارچی شاهین‌های دست‌آموزش است که با داشتن مقدار کافی مانا یا جادو می‌توانید از حضور آنها به عنوان توپ جانبی در زمین بهره ببرید.

تجربه‌ بازی برای ما ایرانی‌ها که کمتر با چنین بازی‌هایی آشنا هستیم، سرگرم‌‌کننده است، اما گاهی گیر افتادن توپ در بخشی از صحنه یا شکست‌های پی‌درپی می‌تواند کمی ناراحت‌کننده باشد. گرچه گیر افتادن توپ در صحنه معمولا به سودتان است، ولی چون کنترل تا حدودی از بازیکن گرفته می‌شود ناراحت‌کننده است. در انتهای هر مرحله نیز با استفاده از پول‌هایی که از صندوقچه‌های گنج یا کشتن دشمنان به دست آورده‌اید، می‌توانید به فروشگاه بازی رفته و برای شخصیت‌های موجود تجهیزات و امکانات جدید بخرید که تا حدودی روی توانایی‌ها و ویژگی‌های اصلی آنها تاثیر می‌گذارد. حتی می‌توانید مزدورانی را که علاوه بر شخصیت‌های اصلی و داستانی بازی حضور دارند، استخدام کنید. Rollers of the Realm به دید کسی که با این سبک بازی‌های غربی حسابی آشنا باشد، ممکن است کاستی‌های زیادی داشته باشد، اما تجربه‌ای خوب به حساب می‌آید

عنوان بازی: Rollers of the Realm

پلتفرم: PC

ناشر: Atlus USA Inc

سازنده: Phantom Compass

سبک: پینبال

امتیاز: 7

مجید رحمانی / (ضمیمه کلیک روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها