امروز 2 دی 1393 خورشیدی برابر با30 صفر 1436 هجری و 23 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۱۷۴۷
2 دی، اشغال تبریز از سوی روسها

هجری شمسی

2 دی 1290

مجلس عالی با هدف بررسی اولتیماتوم روسیه به ایران تشکیل شد. پس از اولتیماتوم روسیه مبنی بر اخراج شوستر مستشار آمریکایی از ایران و نپذیرفتن مجلس، قوای روس وارد آذربایجان شدند. مجلس عالی در تهران تشکیل شد و وثوق الدوله وزیر خارجه وقت ایران، خواهان پذیرفتن اولتیماتوم روسیه شد. در نهایت دولت ایران اولتیماتوم را پذیرفت و شوستر از ایران اخراج شد. اما روس ها در ایران باقی ماندند و تبریز را اشغال کردند.

2 دی 1302

روزنامه طلوع در رشت منتشر شد. مدیریت آن بر عهده محمود رضا طلوع از انقلابیون جنگل بود. انعکاس اخبار داخلی و خارجی از فعالیت های این روزنامه بود. ابارهیم فخرایی مدتی سردبیری این روزنامه را بر عهده داشت.

هجری قمری

30 صفر 203

حضرت امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان به شهادت رسیدند. ایشان در سی و پنج سالگی و پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) به امامت رسیدند و در مدت بیست سال امامت ایشان حوادث گوناگون در سرزمین های اسلامی به وقوع پیوست که ازجمله مهم ترین آنها اختلاف امین و مامون پسران هارون الرشید خلیفه عباسی بر سر خلافت و کشته شدن امین به دست مامون بود. مامون برای تثبیت پایه های حکومت و مشروعیت بخشیدن به خلافت خود، امام رضا (ع) را به مرو دعوت کرد و ولایتعهدی خود را به ایشان واگذار نمود. امام (ع) ولایتعهدی را با اکراه پذیرفتند و در نهایت مامون از محبوبیت و قدرت ایشان به وحشت افتاد و ایشان را مسموم کرد و به شهادت رساند.

30 صفر 1251

میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی ادیب و سیاستمدار عصر قاجار به قتل رسید. او وزیر محمد شاه قاجار بود که با دسیسه مخالفان در باغ نگارستان به قتل سید. قائم مقام فراهانی ادیبی برجسته بود و شهرتش بیشتر در نثر است. او در آثارش از سبک گلستان پیروی می کرد و کوتاهی جمله ها، صراحت لهجه و به کار نبردن استعاره ویژگی های نوشته های اوست. علاوه بر دیوان شعر، جلایرنامه و منشآت از آثار قائم مقام فراهانی است.

میلادی

23 دسامبر 1878

توماس ادیسون مخترع آمریکایی گرمافون را اختراع کرد. ادیسون گرامافون را که به دستگاه سخنگو شهرت یافت، پس از آزمایش های متعدد اختراع کرد که در واقع نوع مقدماتی دستگاه ضبط صوت به شمار می آید. این گرامافون امروزه در موزه نیویورک نگهداری می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها