امروز 29 آذر 1393 هجری شمسی؛ 27 صفر 1436 هجری قمری؛20 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۱۱۴۱
29 آذر، درگذشت استاد ابوالحسن صبا

هجری شمسی

29 آذر 1331

محمد حسین صنیع خاتم از استادان برجسته هنر خاتم­کاری درگذشت. او فرزند محمد کاظم صنیع خاتم بود و از کودکی از پدر هنرمندش خاتم کاری را آموخت. وی در دوره تحصیل به زبان های انگلیسی و عربی تسلط یافت و قریحه شعری هم داشت و اشعاری که سروده حکایت از قریحه سرشار او دارند. هنر خاتم کاری از دوره صفویه در خاندان صنیع خاتم حفظ شده بود. آثار خاتم کاری استاد صنیع خاتم در موزه کاخ مرمر نگهداری می شود

29 آذر 1336

استاد ابوالحسن صبا فرزند کمال السلطنه موسیقی دان بزرگ ایرانی درگذشت. او از اهالی تهران بود و ابتدا نواختن سه تار را از پدر آموخت و سپس از حاجی خان ضرب نوازی را فراگرفت. استاد صبا توفیق شاگردی میرزا عبدالله و غلامحسین خان درویش را داشت و نکات آموزنده ای ایشان آموخت. استاد صبا در سال 1302 به کلاس موسیقی کلنل وزیری راه یافت و سازهای محتلفی چون پیانو، دف و فلوت را آموخت. از سال 1310 خود کلاس موسیقی دایرکرد. استاد صبا بیش از آن که یک آهنگساز باشد، نوازنده ای کم نظیر بود و تالیفاتی نیز در زمینه موسیقی از خود به جای گذاشت. تحقیقی درباره شناسایی سازهای ایران از آن جمله است.

29 آذر 1353

نخستین دسته از نظامیان ایرانی به عمان فرستاده شدند. این اقدام در پی درخواست کمک سلطان قابوس صورت گرفت. نظامیان ایرانی تا پیروزی انقلاب اسلامی در ظفار بودند و پس از خروج آنها سربازان مصری جایگزین آنها شدند.

هجری قمری

27 صفر 209

ابوعبدالله محمد بن یزید بن ماجه قزوینی مشهور به ابن ماجه محدث و مولف ایرانی در قزوین متولد شد. او از محدثین پرآوازه و صاحب یکی از صحاح سته است که نزد اهل سنت منزلت فراوان دارد. او برای گردآوری حدیث سفرهای متعدد به بصره، کوفه، بغداد، مکه، شام، ری و مصر کرد. ابن ماجه در تاریخ و تفسیر قرآن نیز صاحب نظر بود و کتابی درباره تاریخ شهر قزوین از او به جای مانده است.

میلادی

20 دسامبر 1935

شیخ عزالدین قسّام از مشهورترین رهبران نهضت اسلامی مردم فلسطین به شهادت رسید. او هنگامی قیام کرد که در نتیجه سیاست های دولت انگلستان و حمایت از طرح بالفور مبنی بر تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین، موج مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها