افخم: سوابق و شرایط روحی و روانی گروگانگیر مکررا به مقامات استرالیا بازگو شده و وضع وی برای مسئولان استرالیا روشن بود

اطلاعات تازه درباره گروگانگیر سیدنی

گروگانگیری 16 ساعته سیدنی هر چند روز دوشنبه با دخالت پلیس استرالیا و مرگ گروگانگیر و دو گروگانش به پایان رسید، اما انتشار جزئیاتی تازه از هویت گروگانگیر نشان‌دهنده ریشه‌های برخی تحرکات تروریستی در کشورهای مختلف است.
کد خبر: ۷۵۰۱۴۳

به گزارش جام‌جم، چنان‌که پلیس استرالیا پس از پایان بحران گروگانگیری سیدنی اعلام کرد، فرد گروگانگیر، اصالتی ایرانی داشته که البته به این کشور پناهنده شده بود؛ بنابراین اصرار دولت استرالیا در حمایت از این فرد فراری از کشورمان و استرداد نکردن وی به کشور یا حتی برخورد قضایی با وی با وجود اتهامات فراوان، نشان‌دهنده این واقعیت است که حرکت‌های افراطی در کشورهای مختلف چگونه با پوشش حمایتی دولت‌های متحد غرب گسترش یافته است.

چنان‌که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، گروگانگیر سیدنی، یک پناهنده پنجاه ساله ایرانی‌الاصل به نام محمدحسن منطقی بوده که گرچه برای مدتی خود را یک روحانی شیعه معرفی می‌کرد، اما بعدا سنی شده و نام «شیخ هارون مونس» را بر خود گذاشته بود.

وی سال 1375 از ایران گریخت و توانست در استرالیا پناهندگی سیاسی و اجازه اقامت بگیرد. پلیس ایران از طریق اینترپل کوشید تا این فرد را که سابقه کلاهبرداری 200 هزار دلاری نیز داشته، به ایران بازگرداند، اما دولت استرالیا از استرداد او خودداری ورزید.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با اشاره به حاشیه‌های موجود درباره هویت گروگانگیر سیدنی ضمن محکوم کردن گروگانگیری در استرالیا گفت: سوابق و شرایط روحی و روانی گروگانگیر مکررا به مقامات استرالیا بازگو شده و وضع وی برای مسئولان استرالیا روشن بود.

به گزارش فارس، مرضیه افخم افزود: توسل به شیوه‌های ضدانسانی و ایجاد رعب و وحشت به نام دین رحمانی اسلام تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تعجب از انتشار اخبار غیردقیق و ناقص درباره این پناهنده ایرانی، گفت: وضع وی برای مسئولان ذی‌ربط آن کشور کاملا روشن بوده است.

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی کشورمان نیز با اشاره به جزئیاتی از پرونده گروگانگیر کافه لینت سیدنی گفته است: عامل گروگانگیری سیدنی فردی به نام «منطقی» بوده که سال 1375 آژانس مسافربری داشته و اقدام به کلاهبرداری کرده و با فرار از کشور به مالزی و سپس استرالیا می‌رود.

به گزارش ایرنا، اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه گردهمایی بزرگداشت هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: تا سال 1379 مدارک مرتبط به این فرد جمع‌آوری شده، اما از آنجا که قرارداد استرداد مجرمان با استرالیا نداشتیم، پلیس این کشور از استرداد او خودداری کرد.

وی ادامه داد: این کشور براساس اطلاعات گذشته مدعی است که فرد گروگانگیر همان فرد بوده زیرا اثر انگشت وی را برای پلیس ایران فرستاده است. احمدی‌مقدم با بیان این‌که اثر انگشت این فرد کلاهبردار در بانک اطلاعات ما موجود نیست، تصریح کرد: به پلیس استرالیا برای انجام تحقیقات مشترک در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی گفت: این فرد کلاهبردار برای پناهندگی ادعای روحانی و سیاسی بودن کرده است، اما به نظر می‌رسد این مساله شبیه یک نمایشنامه است، برای این‌که می‌خواهند جمهوری اسلامی را در این گروگانگیری دخیل کنند، اما موضع ما مشخص است. سردار احمدی‌مقدم با بیان این‌که به نظر می‌رسد دست‌های دیگری در پشت پرده است، تصریح کرد: البته نمی‌گویم که کار استرالیاست، اما در هر صورت غربی‌ها خواسته‌اند با این نمایش، از زیر فشار کم‌کاری در مبارزه با تروریسم خارج شوند.

با همه تلاش‌های صورت گرفته برای پیگیری پروژه ایران‌هراسی در پی حادثه تروریستی سیدنی، جزئیات زندگی او، شواهدی تازه درباره رویکرد وی علیه کشورمان را به نمایش می‌گذارد.

این کلاهبردار فراری پیش از حضور در استرالیا به عنوان مدیر یک آژانس توریستی پول‌های حدود 50 مشتری را که خواهان دریافت ویزا برای کشورهای مختلف غربی بودند، دریافت کرده بود. وی این مبالغ را که بالغ بر 750 تا 800 میلیون ریال بود (حدود 200 هزار دلار آمریکا در زمان کلاهبرداری) به سرقت برده و مدتی بعد به استرالیا گریخت و جالب اینجاست که تحت حمایت دولت این کشور، از هرگونه مجازات مصون ماند. شیخ هارون همچنین هنگام گروگانگیری با اتهامات دیگری از جمله قتل همسر پیشین خود و 50 مورد آزار جنسی از سال 2002 روبه‌رو بوده، اما پناهندگی سیاسی وی حتی به‌دلیل این جرایم لغو نشد و توانست تابعیت استرالیا را کسب کند. .

برخی رسانه‌ها درباره زندگی شخصی گروگانگیر سیدنی اطلاعات پراکنده‌ای را منتشر کرده‌اند؛ از جمله این‌که بی‌بی‌سی نوشته او در سال 75 کتاب شعری را در ایران به چاپ رسانده یا این‌که گفته شده دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) بوده است.

سیدمصطفی میرلوحی، مسئول روابط‌عمومی دانشگاه امام صادق(ع) در این‌باره به آنا گفته است: محمدحسن منطقی به دلیل وضع نامتعارف اخلاقی و اعتقادی حدود 20 سال قبل از دانشگاه امام صادق(ع) اخراج و پس از آن پناهنده شده بود و هیچ ارتباطی با این دانشگاه ندارد. وی اظهار کرده است: در همان سال‌ها این فرد پناهنده شد و پس از آن اقدام به اظهارنظرهای ضدانقلابی کرد که چند بار هم مورد استقبال شبکه‌ بی.بی.سی قرار گرفت تا جایی که این شبکه به‌دلیل مواضع ضددینی این فرد سعی داشت تا وی را به عنوان رهبر شیعیان جلوه دهد.

به این ترتیب نگاهی به سوابق عامل گروگانگیری سیدنی نشان می‌دهد که این تبهکار فراری، به‌جز ادعاهایی که درباره وزارت اطلاعات کشورمان کرده، در پرونده‌های متعددی چون کلاهبرداری، قتل و تجاوز دست داشته و حادثه گروگانگیری کافه لینت، برگ آخر از فعالیت‌های غیرقانونی او در کشورهای مختلف بوده است.با این همه نکته جالب توجه آنجاست که دولت استرالیا هیچ‌گاه مجوز پناهندگی این فرد را باطل نکرد و حتی او را آزاد گذاشت تا بر حجم جرایم خود بیفزاید. هر چند کشته شدن این گروگانگیر از سوی پلیس استرالیا، برخی مباحث پشت ‌پرده درباره اقدامات این فرد را در هاله‌ای از ابهام قرار داد، اما آنچه با نگاهی گذرا به پرونده این گروگانگیری مشهود است، تلاش رسانه‌های غربی برای اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی به بهانه اصالت ایرانی گروگانگیر بوده و این درحالی است که همین رسانه‌ها درباره چرایی سکوت دولت استرالیا درباره فعالیت‌های مجرمانه و در عین حال آزادانه هارون مونس که می‌تواند نشان‌دهنده پشت‌پرده حمایت‌ها از جریانات افراطی مذهبی باشد، حرفی به میان نمی‌آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها