از هیتلر و استالین گرفته تا صدام و قذافی

دیکتاتورها چه غذاهایی می خورند؟

روزی روزگاری در تبریز ده‌ها عالم و مجتهد و دانشمند می‌زیسته‌اند که هر یک دریایی از علم و معرفت بوده‌اند. ولی اینک نام نشانی از ایشان کمتر دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۴۵۹۰۹
کمر استالین را در آذربایجان شکست

درعین حال وجود انجمنی از پیش کسوتان و معتمدین برای بزرگداشت و معرفی مداوم این شخصیت‌ها به جامعه در تبریز لازم و ضروری می‌نماید. تا این انجمن برنامه‌های سلسله بزرگداشت‌هایی با همراهی مراکز فرهنگی ذی‌ربط تدارک نماید. در گذشته نه چندان دور بزرگانی همچون:

آیت‌الله انگجی و فرزندان ایشان، آیت‌الله میرزا صادق آقا مجتهد، ِآیت‌الله خسرو شاهی و فرزندان، آیت‌الله حاج میرزا باقر آقا قاضی طباطبایی، شهید آیت‌الله سید محمد علی قاضی طباطبایی، آیت‌الله الهی طباطبایی برادر علامه طباطبایی و آیت‌الله غروی ده‌ها شخصیت ارزشمند علمی دیگر در تبریز زیسته‌اند.

شهر تبریز با سایر نواحی تفاوت عمده‌ای هم که دارد اگر در سایر نواحی حجاب معاصرت ایام حیات بزرگان را در بر می‌گیرد بعد از ارتحال این حجاب برداشته می‌شود لیکن در تبریز حجاب معاصرت بعد از مرگ هم بزرگان را رها نمی‌کند.

در میان شخصیت‌های تأثیرگذار فراموش شده در تبریز نام چند شخصیت ارزشمند بسیار بارز است تا جایی که باید اعتراف کرد تبریز و ما تبریزیان در حق ایشان کوتاهی کرده‌ایم. مرحوم آیت‌الله شهیدی، مرحوم آیت‌الله غروی، مرحوم حجت‌الاسلام انزابی، مرحوم سید حسین کهنمویی و مرحوم عباسقلی وقایعی هر یک از این بزرگان در تاریخ معاصر به ویژه انقلاب اسلامی نقش ویژه و تاثیر عمده‌ای داشته‌اند.

نوشتن در مورد هر یک از این بزرگان گذشته از اهلیت، فرصت و مجال مناسبی می‌خواهد که نگارنده فاقد آن است با این حال در سالگرد ارتحال آیت‌الله شهیدی ذکر نکاتی را ضروری می‌داند بلکه مدیری فرهنگی و علاقمند دامن همت بر کمر زند تا در سال آینده بزرگداشتی در خور شأن ایشان بر پا شود. یا آنکه از معتمدین و خیرین شهر تبریز خود پا به میدان نهند تا اندکی از دین این عالم مجاهد ادا شود.

شهادت پدر و شهرت شهیدی

زمانی که وی در نجف اشرف مشغول تحصیل بود پدرش به دست مشروطه خواهان تبریز به ناجوانمردی به شهادت رسید و این شهادت موجب شد شهیدی نام خانوادگی وی گردد.

وقتی به تبربز به امر استادش آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی بازگشت به درس و بحث و اقامه نماز همت گماشت. از استوانه‌ای مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید. با آنکه خود در حد مرجعیت بود حاضر نشد رساله منتشر نماید و همان رستاه استادش را نشر داد.

آثار علمی وی گواه روشنی بر مرتبه و مقام علمی وی است.

با رحلت استادش در جایگاهی علمی رفیعی بود که از حوزه علمیه نجف خواستار آن شدند تا وی این مسئولیت را بر دوش بگیرد که شرح آن از توان نگارنده خارج است.

آیت‌الله شهیدی کمر استالین را در آذربایجان شکست

در اشغال آذربایجان توسط عوامل وابسته به اتحاد جماهیر کمونیستی شوروی وی مردانه ایستاد و به دفاع از حریم تشیع و ایران همت گماشت. در حقیقت کمر استالین را در آذربایجان آیت‌الله شهیدی شکست. با رحلت استادش آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی و برای برگزاری مجالس ترحیم بزرگداشت پیش‌قدم شد و این سلسله مجالس بزرگداشت آبروی فرقه کمونیستی پیشه‌وری را نزد استالین برد. تا جایی که پیشه‌وری مورد بازخواست مقامات حزب کمونیست شوروی قرارگرفت.

بلی کمر استالین را آیت‌الله شهیدی شکست وی با مدیریت برپایی و تداوم مجالس ترحیم و بزرگداشت مرجع عظام قدرت مرجعیت شیعه را به رخ غلام یحیی و اربابش استالین کشاند. بازار تبریز تا چهل روز در عزای مرجع خود تعطیل بود و مجالس و مراسم در ادامه مراسم برای بزرگداشت پرچمدار اهل بیت (ع) برگزار می‌شد.

گرچه علمای ربانی و در راس آن آیت‌الله شهیدی و آیت‌الله گرگری و آیت‌الله خسرو شاهی بودند که بساط فرقه و کمونیست بازی را از آذربایجان بر چیدند اما حاضر نشدند به استقبال محمد رضا پهلوی رفته حکومت جور را تایید نمایند.

آیت‌الله شهیدی تاوان این رادمردی را هم داد و دار و دسته مستقبلین از پهلوی در مدرسه طالبیه به کینه جویی و عداوت ناجوانمردانه به اهانت عمامه از این مرجع تقلید برداشتند و چه ها در حق این مرجع وارسته روا نداشتند بماند .... شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی شمه‌ای از این‌گونه جسارت‌ها را در سفر نامه بافت نوشته است...

بعد از ارتحال مرجع بزرگ جهان تشیع آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی در خواست‌هایی از وی برای قبول مرجعیت واستقرار در نجف اشرف هم شد .

بگذریم متاسفانه وضعیت مزار این عالم ربانی هم وضعیت مناسب ندارد......

در حالی که هزینه‌های گزافی برای امور به اصلاح فرهنگی در شهرمان هزینه می‌شود نوه دختری آیت‌الله شهیدی، تنها بازمانده این عالم ربانی آقای علی اصغر شهیدی خود بدون مساعدت نهادهای فرهنگی دامن همت بالا زده و خوشبختانه کتابی در شرح احوال و خاطرات آیت‌الله شهیدی نگاشته که امید می‌رود به زودی منتشر شود.

سیزدهم آذرماه سالگرد ارتحال این عالم ربانی است بایستی منتظر بود تا سال دیگر دید نهادهای فرهنگی: سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، مدیریت حوزه های علمیه استان، مدیریت حوزه علمیه مدرسه طالبیه تبریز، مدیریت مصلای بزرگ شهر تبریز، اداره ارشاد اسلامی استان، شبکه محلی صدا و سیما، سازمان فرهنگی شهرداری، میراث فرهنگی استان، اداره اوقاف و امور خیریه، هیات امنای مسجد آیت‌الله شهیدی، بسیج مسجد آیت‌الله شهیدی و هیات امنای مسجد طوبا چه خواهند کرد؟

منبع: مقاله رحیم نیکبخت، سایت کتابخانه مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها