امروز 13 آذر 1393 خورشیدی برابر با 11 صفر 1436 هجری و 4 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۵۷۷۸
13 آذر، افتتاح دوره سوم مجلس

هجری شمسی

13 آذر 1290

صدها نفر از علما و روحانیون نجف، کربلا و سامرا برای حمایت از مردم ایران در برابر تهدیدات روسیه وارد کرمانشاه شدند.

13 آذر 1293

دوره سوم مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد و احمدشاه قاجار در نطق افتتاحیه خود بی‌طرفی ایران در جنگ اول جهانی را اعلام کرد.

13 آذر 1308

سرتیپ محمد درگاهی رئیس نظمیه به دلیل اختلاف با تیمورتاش ـ وزیر دربار ـ از کار برکنار و زندانی شد.

هجری قمری

11 صفر 309

یک هیئت مبلغ از بغداد به منطقه ولگا راهی شد. مقتدر عباسی به تقاضای پادشاه بلغارها در منطقه ولگا عده ای از مبلغان را به منظور تعلیم دین مبین اسلام به این دیار فرستاد. ازجمله اعضا این هیئت ابن فضلان نویسنده و سیاح مشهور بود که وظیفه داشت نامه های خلیفه را برای پادشاه بلغار بخواند.

11 صفر 568

موفق الدین ابوالموید خوارزمی شاعر و محدث توانا از اهالی خوارزم درگذشت. او در سال 484 متولد شد و نحو را نزد جارالله زمخشر آموخت. برخی او را حنفی و عده ای هم را شیعی مذهب می دانند. مناقب امیرالمومنین علی بن ابیطالب، مناقب الامام ابی حنیفه و مقتل الامام الحسین (ع) از آثار خوارزمی به شمار می روند.

میلادی

4 دسامبر 1899

در چهارم دسامبر 1899م، برای اولین بار واکسن حصبه به منظور پیشگیری از این بیماری در انسان، مورد استفاده قرار گرفت. واکسنِ حصبه، ابتدا توسط دو محقق فرانسوی کشف شد و سپس "هاوتن" پزشک انگلیسی آن را کامل نمود و سرانجام یک محقق دیگر استفاده از این واکسن را برای عموم مردم میسر ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها