امروز 3 آذر 1393 خورشیدی برابر با 1 صفر 1436 هجری و 24 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۱۹۱۱
3   آذر، انتشار روزنامه مجلس

هجری شمسی

3 آذر 1285

روزنامه مجلس در هشت صفحه با چاپ سربی منتشر شد. در این روزنامه علاوه بر درج اخبار خارجی و داخلی کلیه مذاکرات مجلس شورای ملی منعکس می گردد. فعلاً در هفته چهار شماره منتشر خواهد گردید

3 آذر 1353

حسین پژمان بختیاری شاعر نامدار معاصر در سن 76 سالگی در اثر ابتلاء به بیماری سرطان درگذشت.

3 آذر 1353

مسجد جاوید تهران به دلیل انجام فعالیت‏های ضد رژیم پهلوی در آن تعطیل شد. در زمانی که سالیانی از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف اشرف می‏گذشت و اختناق حاکم بر کشور اجازه فعالیتی علیه رژیم پهلوی را به کسی نمی‏داد، آیت‏ اللَّه دکتر محمد مفتح از روحانیان شاخص و مبارز پیرو امام، علاوه بر فعالیت‏های پراکنده در مجامع مذهبی و علمی، امامت مسجد جاوید تهران را برعهده گرفت. وی این مکان را به صورت محلی برای تجمع و تشکُّل نیروهای مسلمان و مبارز تبدیل کرد و آن را به سنگری دیگر در راه دفاع از ارزش‏های اسلامی و انقلابی قرار داد. دراین زمان، شهید مفتح یک هسته مقاومت را متشکل نمود و مبارزان سرشناسی از قبیل آیت ‏اللَّه شهید مرتضی مطهری و دکتر باهنر و... را برای سخنرانی به مسجد جاوید دعوت می‏ کرد. در این مسجد، جوانان مذهبی و نسل تحصیلکرده دانشگاهی، علاوه بر استفاده از محضر سخنرانان، از کتابخانه مجهز و پر بار آن و نیز کلاس‏های گوناگون که در رشته‏های تفسیر قرآن، نهج البلاغه، اصول عقاید، اقتصاد اسلامی، تاریخ ادیان و جامعه‏ شناسی و... بهره می ‏بردند. حضور شورانگیز و پرنشاط نسل جوان، سخنرانی‏های روشنگرانه انقلابیون، فعالیت‏های وسیع ضد رژیم و انتشار اعلامیه‏ های گوناگون از این مکان، بر رژیم طاغوت گران آمد و باعث شد تا سرانجام در سوم آذر 1353 ش، پس از سخنرانی آیت ‏اللَّه خامنه‏ای در آن، مسجد جاوید با هجوم مزدوران ساواک تعطیل گردد و امام جماعت آن، آیت‏اللَّه شهید مفتح، دستگیر و زندانی شود.

3 آذر 1379

آیت ‏اللَّه "سیدمهدی روحانی" عضو مؤسس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت. آیت ‏اللَّه سید مهدی روحانی در سال 1303ش (1343ق) در قم به دنیا آمد. وی پس از دوران کودکی و نوجوانی، در اوج استبداد رضا شاهی که کیان حوزه‏ های علمیه در خطر بود و کمتر کسی به علوم دینی رغبت می ‏کرد، به فراگیری دانش دینی روی آورد و در محضر پدر دانشمندش، مقدمات را فرا گرفت. آیت‏ اللَّه روحانی در 19 سالگی جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف گردید و در طی حدود هشت سال، بخش عمده سطوح عالیه را فرا گرفت. ایشان سپس در قم به درس حضرات آیات عظام: سیدحسین بروجردی، سیدمحمد محقق داماد، سیدمحمد حجت کوه‏ کمره‏ای، سید محمدتقی خوانساری و علامه طباطبایی حضور یافت و مدارج علمی را پیمود. آیت ‏اللَّه روحانی از آن پس به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول همت گماشت و بیش از پنجاه سال به مباحثه فقه و حدیث و تفسیر با دیگر استادان، مشغول بود. معظمٌ له، در کنار مطالعات رایج حوزه‏های علمیه، به تحقیق در تفسیر، حدیث، تاریخ، کلام و مذاهب اسلامی پرداخت و یکی از صاحبنظران برجسته علوم اسلامی در حوزه علمیه قم به شمار می‏رفت. وی سالیانی قبل از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، به همراه دوستان قدیمی و هم‏فکر خویش، شالوده تأسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را فراهم آورد و بعدها در تشکیلات ضدرژیم پهلوی به فعالیت پرداخت. در طول سالیان نهضت اسلامی ضد رژیم، ایشان نقش حساس و بنیادین خود را در این راستا ایفا کرد و در گسترش پیام مرجعیت و روحانیت در گوشه و کنار کشور شرکت مستقیم داشت که نام روحانی در تمام اعلامیه‏ های ضدرژیم و از جمله اعلامیه تاریخی خلع شاه از سلطنت دیده می ‏شود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت تقویت و حمایت از نظام، از هیچ کوششی فروگذار نکرد و سه بار به عنوان نماینده مردم قم و اراک در مجلس خبرگان حضور داشت. همچنین از این فقیه وارسته آثاری بر جای مانده که تاریخ فِرق و مذاهب اسلامی در 2 جلد، تفسیر سوره فجر و احادیث اهل البیت عن طریق اهل السنة از آن جمله‏اند. سرانجام وی سوم آذر 1379ش برابر با 26 شعبان 1421 ق در 76 سالگی به دیدار معبود شتافت و در کنار دوست دیرین خویش، آیت‏اللَّه احمدی میانِجی در حرم حضرت معصومه(س)، به خاک سپرده شد.

هجری قمری

1 صفر 61

کاروان اهل‏ بیت امام حسین(ع) به شام وارد شد.

میلادی

24 نوامبر 1831

الکتریسیته توسط "مایکل فارادِی" دانشمند انگلیسی کشف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها