گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از صحن علنی مجلس

چرا دانش آشتیانی هم رای اعتماد نگرفت؟

از ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تاکید اکثر نمایندگان مجلس بر این بود که جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم بیش از انکه جلسه رای اعتماد باشد جلسه ای برای ندادن رأی اعتماد به آقای فخرالدین دانش آشتیانی است.
کد خبر: ۷۳۹۷۳۱
چرا دانش آشتیانی هم رای اعتماد نگرفت؟

حضور رئیس جمهور و دفاعیات وی از وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه وی به حضورش در مجلس افتخار می کند اما امیدوار است این حضور برای وزیر پیشنهادی علوم نباشد نیز نتوانست گارد بسته نمایندگان در مقابل وزیر پیشنهادی را باز کند و در وزارتخانه را برایش بگشاید.

پنجمین گزینه دولت و چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شرایطی نتوانست رأی اعتماد خود از مجلس را کسب کند که تا آخر آذر ماه و پایان فرصت سه ماهه قانون سرپرستی بر این وزارتخانه چند روزی بیشتر باقی نمانده است.

70 رأی موافق نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم و مخالفت 171 نفر از میان 257 نماینده حاضر در جلسه این پیام را به دولت داد که مجلس اصولگرا نمی‌تواند بر روی برخی از اصول از جمله خط قرمز فتنه به راحتی عبور کند.

حاشیه‌ها

رییس جمهور امروز بعد از آغاز جلسه علنی مجلس به همراه چند تن از وزاری خود در صحن علنی حاضر شد و بلافاصله در پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

حسن روحانی در دفاعیات خود از وزیر پیشنهادی تاکید کرد: برخلاف آنچه برخی رسانه ها و سایت ها شایعه کردند وی در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی نبوده و در این زمینه فشارپذیر نیست که بخواهد انتخابی را انجام دهد.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: کشور در شرایط سختی است که داوطلبین برای به دوش کشیدن بار مسئولیت زیاد نیستند.

وی در دفاعیات خود اعلام کرد قولی که در 24 خرداد داده این است در دانشگاه باید قانونگرایی و نشاط علمی همراه با تعالی اخلاق و فرهنگ اسلامی به وجود آید.

روحانی گفت: اینکه برخی از رسانه ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور و مجلس به کار می برند به نظر می رسد واژه مناسبی برای دولت و مجلس نیست چرا که اینجا جای دعوا به معنای معروفش نیست.

وی افزود: ما دو قوه‌ای نیستیم که با هم تنازع کنیم. می خواهیم مسائل را حل نماییم.

رئیس جمهور گفت: آقای دانش آشتیانی را کسانی به بنده معرفی کردند که از دوستان اصولگرای پر و پاقرص ما هستند.

روحانی به هنگام صحبت در خصوص اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو در خدمت نظام هستند تاکید کرد ما باید کاری کنیم که «نون» مردم در بیاید و بتوانند ارتزاق کنند.

وی با اشاره به اینکه فرصت سه ماهه سرپرستی وزارتخانه در حال پایان است، با لبخند و تاکید بر اینکه من از اینکه زیاد خدمت مجلس برسم افتخار می کنم اما امیدواریم دیگر برای وزیر علوم نباشد.

همه وزرای پیشنهادی از یک گروه است

اولین مخالف وزیر پیشنهادی قاسم جعفری نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای رئیس جمهور چه شده است که همه وزرای پیشنهادی از یک گروه و گروه آقای معین هستند که این صحبت نماینده مخالف مجلس برای وزیر پیشنهادی با احسنت نمایندگان همراه شد.

وی در ادامه انتقاداتش خطاب به وزیر پیشنهادی، افزود: فرزندان شما در کانادا، مالزی و اسپانیا هستند پاسخ دهید چرا؟!!!!

وی در ادامه انتقادات خود به مدیریت محمدعلی نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم نیز اشاره کرد و گفت: آقای نجفی دانشگاه ها را 10 سال به عقب برده است.

دومین مخالف وزیر پیشنهادی علوم، سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین بود که وی نیز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، تاکید کرد: فتنه خط قرمز ماست. که این جمله با فریاد احسنت نمایندگان همراه شد.

وی گفت: آقای رئیس جمهور اگر ویژگی آقایان نیلی منفرد، نیلی احمد آبادی، رضا فرجی دانا را آقای دانش آشتیانی داشته باشد مجلس قطعا رای به ایشان نخواهد داد.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: بعد از آقای جعفر توفیقی، رضا فرجی دانا معرفی شد، شما لجبازی می کنید یا ما؟

نقوی حسینی در ادامه مخالفت خود به سخنان رییس جمهور در صحن علنی اشاره کرد و گفت: شما می گویید تحت فشار هستین پس چرا هر کسی را معرفی می کنید در یک حلقه است. وزیر پیشنهادی علوم از افراطی ترین افراد سیاسی است و عضو موسس حزب منحله مشارکت است برای من مشخص شد که وزارت علوم سهم یک گروه خاص است و انتظار داریم فردی خارج از این حلقه چندبره معرفی شود که این سخنان نیز با فریاد احسنت نمایندگان همراه شد.

در ادامه اظهارات موافقان و مخالفان علی مطهری نماینده تهران در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به علت ازدحام نمایندگان وصحن علنی از نمایندگان خواست تا با فرستادن صلواتی به سخنانش گوش دهند که علی لاریجانی با خنده به این موافق گفت این درخواست شما جزو زمانتان محسوب می شود.

علی مطهری در اظهاراتش گفت: اصرار بر فتنه گر بودن افراد در حالی که خودشان تبری می جویند کار درستی نیست که این امر با گفتن کلمه «دو دو» به معنای مخالفت با این اظهارات از وی نمایندگان در صحتن علنی داده شد.

وی افزود: کاری نکنید که خاطره بدی از مجلس نهم در ذهن مردم و دانشگاهیان باقی بماند.

نماینده مردم تهران گفت: کاری نکنیم برای ما حرف درست کنند و بگویند برای تایید مجلس وزیر پیشنهادی باید بعد از فتنه 88 به دنیا آمده باشد.

در ادامه علیرضا زاکانی نماینده تهران دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و مانند دیگر مخالفان تاکید کرد: تعجب می کنیم از اینکه چه اصراری برای سپردن وزارت علوم به یک جریان خاص وجود دارد تنها جوابی که برای این سوال پیدا می شود این است که دست هایی پشت پرده است.

وی افزود: دولت تا امروز هر کس را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرده در فتنه مشارکت داشته و آقای دانش آشتیانی هم از عوامل گرداننده فتنه است.

نماینده تهران با انتقاد از اظهارات رییس جمهور مبنی بر سهم خواهی های مجلس از دولت، گفت: آقای رییس جمهور ما از چه کسی سهم خواهی کرده ایم بگو، که این اظهارات زاکانی با احسنت نمایندگان همراه شد.

زاکانی در ادامه مخالفت خود با وزیر پیشنهادی علوم با پخش فیلمی از تحصن برخی از اساتید دانشگاه در دانشگاه امیرکبیر و حمایت از تحصن مجلس ششم حضور دانش آشتیانی را در این تحصن و بین شعار دهندگان در زمان فتنه به نمایندگان نشان داد.

در ادامه جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، سید عبدالکریم هاشمی نماینده میناب و محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی به صحبت پرداختند.

فخرالدین دانش آشتیانی بعد از آنکه فرصت به وی داده شد تا از خود دفاع کند در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: عنوان می کنند من در یک حلقه هستم باید بگویم من یک شخصیت مستقل دارم و در حلقه دیگران نیستم.

این وزیر که بسیار شمرده و با دقت صحبت می کرد، تاکید کرد که آقای روحانی به دلیل عملکردی که داشته او را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده و زدن این وصله که جزو موسسین حزب مشارکت است به وی نمی چسبد.

وی گفت: من در زمان تحصن اصلا معاون وزیر نبودم که بخواهم نامه ای را امضا کنم. چرا کسی را که می خواهد فراجناحی عمل کند اینگونه خرابش می کنید همه می دانند که من چهره ای علمی و فرهنگی هستم.

دانش آشتیانی در ادامه به مدیریتش در مدرسه مفید اشاره کرد و گفت: شما اصلا می دانید که چه کسانی در این مدرسه تحصیل کرده اند.فرزند دکتر زاهدی (رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) سردار نقدی، محمد شریعتمداری در مدرسه ما بوده اند ما در این مدرسه اصلا کار جناحی نمی کنیم چرا این مسائل را مطرح می کنید من را خراب کنید نه یک مجموعه را.

این وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه هنگامی که قبول کرده به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شود، گفت: مگر من نمی دانستم به من تهمت می زنند، این کشمکش میان مجلس و دولت در مورد وزارتخانه دارد تبدیل به مسئله ملی می شود.

وی در ادامه از نمایندگان خواست که اگر می خواهند دانشگاهها آرام باشد و طرفدار نظام هستند به وی رای مثبت دهند.

در پایان این جلسه، محمدحسن ابوترابی فرد که ادامه نیمه دوم جلسه رای اعتماد را بر عهده داشت از وزیر تشکر کرد و گفت: جناب آقای «دانش جعفری!!!» از شما متشکریم که واکنش نمایندگان حرف خود را اصلاح کرد و گفت: جناب آقای دانش آشتیانی از شما متشکریم.

علیرضا زاکانی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم طی تذکری به هیات رییسه و در پاسخ به بیانات دانش آشتیانی گفت: برگه عضویت ایشان در حزب مشارکت دست بنده است.

در پایان جلسه علنی مجلس، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت نیز با صدای بلند و در حالیکه به شدت روی میز می کوبید دقایقی صحن علنی را متشنج کرد.

وی با صدای بلند و اعتراض به هیات رییسه تاکید داشت که رای وی اخذ نشده است که بلافاصله بعد از این اعتراض، رای وی نیز دریافت شد.

نهایتا در ساعت 11 رای گیری برای چهارمین گزینه دولت جهت تصدی وزارت علوم از نمایندگان اخذ شد و از میان 257 نماینده حاضر، 70 رای موافق به وزیر، 171 رای مخالف و 16 رای ممتنع به وزیر پیشنهادی علوم داده شد.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها