بازگشت قطر به آغوش سعودی‌ها

پس از مدت‌ها کشمکش بین دوحه و ریاض، سرانجام امیر نشین قطر با اتخاذ برخی سیاست‌های جدید و طرد اعضای ارشد اخوان المسلمین از کشورش توانست خود را به عربستان نزدیک کرده و روابط دو کشور را به حال عادی بازگرداند. نشست پنج جانبه سران قطر، عربستان، کویت، بحرین و امارات که روز یکشنبه در ریاض برگزار شد همین تحول را نشان می‌داد. رهبران شورای همکاری خلیج فارس در نشست روز یکشنبه خود در ریاض توافق کردند سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه بازگردند و نشست آینده این شورا نیز در ماه میلادی آینده در قطر برگزارشود.
کد خبر: ۷۳۹۴۸۵

به گزارش ایسنا، در بیانیه این شورا آمده است: رسیدن به این توافق موجب حفظ وحدت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تحقق منافع آنها بوده و صفحه جدیدی را در روابط اعضای این شورا باز می‌کند که موجب پیشبرد اقدامات شورا خواهد بود. رهبران شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم پایبندی تمامی کشورهای عضو این شورا به قوانین شورا و تلاش برای حفظ امنیت و ثبات تاکید کردند.

این بیانیه پس از نشست عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات صادر شد. پادشاه عمان در این نشست حضور نداشت. قطر در این نشست متعهد شد که تبلیغات خصمانه علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را متوقف و از اهانت به هرکشوری در شبکه خبری الجزیره خودداری کند و به تحکیم روابط خود با شورای همکاری خلیج فارس پایبند باشد. در این نشست ریاست کویت برشورای همکاری برای یک سال دیگر تمدید شد.

سه کشور امارات، بحرین و عربستان بر سر موضوعات مختلف از جمله حمایت قطر از جماعت اخوان‌المسلمین با پادشاهی قطر اختلاف پیدا کرده و چندی قبل سفرای خود را از دوحه فراخواندند. رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک بی‌نام مدعی شد مقامات قطری در این نشست وعده دادند فعالیت اخوان در این کشور را ممنوع کنند.

چند روز پیش، امارات متحده عربی هم به دنبال عربستان سعودی گروه اخوان المسلمین مصر را یک گروه تروریستی خواند. عربستان و امارات این نهاد اسلامی را که ۸۶ سال سابقه فعالیت دارد، تهدیدی برای کشورشان می‌دانند. به‌دنبال فشار کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، قطر مجبور شد اعضای ارشد اخوان‌المسلمین در دوحه را وادار به ترک این کشور کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها