رئیس جمهور در گفت​وگوی زنده تلویزیونی:

از آغاز دولت با رکود توام با تورم مواجه بودیم

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تاسف بار است

رئیس‌جمهور: دانشگاه باشگاه احزاب نیست

رئیس‌جمهور با بیان این‌که باید در فضای دانشگاه‌ها آرامش حاکم باشد، گفت: همه گروه‌ها می‌توانند نظرات سیاسی خود را داشته باشند، اما همه بدانند که اینجا دانشگاه است، باشگاه سیاسی نیست، مرکز فعالیت احزاب نیست.به گزارش فارس، حسن روحانی در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی جدید که دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد، بر ضرورت وجود فضای لازم برای گفت‌وشنود در دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: لذت علم در سایه تحولات علمی است و تحول علم نیز در سایه نقدپذیری است.وی خاطرنشان کرد: حیات کلاس و دانشگاه به نقد و طرح نظرات گوناگون است و ما نباید بترسیم استادان در کلاس‌ها، سخنان متفاوتی را بیان کنند؛ البته سخنان متفاوت، غیر از سخنان مغرضانه است.
کد خبر: ۷۲۵۵۱۷

رئیس‌جمهور ادامه داد: بگذارید افراد نظرشان را بگویند، خواهش می‌کنم سختگیری نکنید، سختگیری‌های بی‌مورد منجر به عدم تساهل می‌شود و عدم تساهل منجر به رانده شدن افراد لایقی می‌شود که بیان آنان صریح است.روحانی با تأکید بر این‌که نباید گذاشت در دانشگاه فضای تملق باز شود، گفت: سختگیری منجر می‌شود متملق‌ها بالا بیایند.

اداره کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که حکومت و اداره کشور بدون سعه صدر امکان‌پذیر نیست، گفت: بگذاریم افراد حرفشان را بزنند و به خاطر یک اشکال کوچک و خرده اشکال آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم. هیچ‌کس در این جامعه معصوم نیست و همه اشتباه می‌کنند، بی‌جهت افراد را زیر سؤال نبریم.

وی با بیان این‌که اساس دین این است که همه مردم راستگو، خوب، صالح و بی‌گناه هستند مگر عکس ‌آن معلوم شود، اظهار کرد: متأسفانه در جاهای تصمیم‌گیری مهم می‌گویند آن آقا برای ریاست فلان دانشگاه خوب نیست چرا که فلانی درباره این فرد چنین گفته است. به این راحتی ما آبروی مردم را معامله می‌کنیم و اسمش را دقت‌نظر می‌گذاریم. این تخریب مسلمان و از بین بردن آبروی مردم است؛ البته اگر مدرک و سندی وجود دارد، اشکال ندارد. روحانی با بیان این‌که در طول یک سال گذشته تلاش ما این بوده تا دانشگاه از فضای امنیتی فاصله بگیرد، گفت: تلاش کردیم اگر فردی با دلایل ضعیف کنار گذاشته شده است، به سر کار خود برگردد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث اسلامی کردن علوم انسانی گفت: این موضوع به این مفهوم نیست که دانش بشری را در بخش علوم انسانی کنار بگذاریم؛ ممکن است ما به بخشی از علوم انسانی نقد داشته باشیم که با آموزه‌های اسلامی ما منطبق نباشد اما باید علم را نقد کنیم، نه حذف.

روحانی با بیان این‌که حذف علم معنی ندارد، گفت: اشکال ما این است که می‌خواهیم بخشی از علم را حذف کنیم.

تنها از علم نافی اخلاق فاصله می گیریم

روحانی تصریح کرد: دانشجو نباید فقط درباره سیاست داخلی و خارجی اظهار نظر کند که البته حق آنهاست اما محیط زیست، شرایط آب و هوایی، خشکسالی، کم آبی یا بی آبی، صادرات و واردات، تعادل میان استان ها-مرکز و پیرامون چه می شود و نباید درباره آنها اظهار نظر کنیم؟

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که بسیاری از مسائل دانشگاهی و اجتماعی با مسائل منطقه و جهان یکسان و یا شبیه است، گفت: مسائلی همچون تورم، رونق، رکود، بیکاری و اشتغال، آی.تی، آی.سی.تی، نانو، بیوتکنولوژی، فضایی و هسته‌ای علومی است که نحوه و شیوه دستیابی و راه حل آنها با دنیا تفاوتی ندارد. روحانی افزود: تنها چیزی که در علم از آن فاصله می‌گیریم، علمی است که با اخلاق فاصله داشته باشد. دنبال سلاح کشتار جمعی، شیمیایی، میکروبی و هسته ای نمی رویم و آن را خلاف اخلاق و موازین دینی می دانیم؛ در زمینه علمی، فعالیت‌های ما باید در چارچوب اخلاق علمی باشد.

رئیس‌جمهور همچنین به موضوع استیضاح وزیر علوم اشاره کرد و گفت: البته حق مجلس است تا اگر خواست یک وزیر را در قالب استیضاح برکنار کند ولی ما نمی‌توانیم تأسف خود را از این‌که یک وزیر دانشمند و انقلابی را از دست دادیم ابراز نکنیم.

روحانی با بیان این‌که در طول یک سال گذشته چهار وزیر و سرپرست را تجربه کردیم، گفت: ابتدا از آقای میلی‌منفرد خواهش کردیم تا مسئولیت وزارت را بپذیرد که البته مجلس نپسندید. از آقای توفیقی خواستیم سرپرست وزارت شود و بعد از یمین و یسار فشار آوردند که وی را معرفی نکنید و ما نیز سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد. فرجی‌دانا را آوردیم و وی شروع به کار کرد ولی ماجرای بورسیه پیش آمد و ما ادراک البورسیه. وی افزود: البته از روز اولی که آقای نجفی سرپرستی وزارت علوم را بر عهده گرفتند، به وی گفته شد که مساله بورسیه‌ها باید دنبال شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: دانشگاه ما باید با مراکز تحقیقاتی و هر دوی آنان باید با تولید بخصوص بخش کشاورزی و صنعت وصل شوند اگر این اتفاق صورت نگیرد ما دانشگاه، دانشجو و فارغ‌التحصیل داریم اما کار و شغل لازم برای آنان وجود ندارد. وی همچنین با تاکید بر ضرورت مبادلات علمی با کشورهای خارجی تصریح کرد: می‌گویند اگر استاد ما به خارج برود و برگردد ممکن است که یکی از آنان جاسوس در بیاید. دست بردارید از این بهانه‌جویی‌ها.

روحانی با اشاره به تخصصش در مباحث امنیت ملی گفت: ما باید کاری کنیم تا اساتید خارجی با اساتید داخلی ما ارتباط داشته باشند حتی یک دانشگاه بسازیم که زبان آن انگلیسی باشد تا دانشجویان دیگر کشورها به آن دانشگاه بیایند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم در پذیرش استاد و دانشجو از جاهایی شروع کنیم که خیلی‌ها می‌ترسند، می‌توانیم از همین همسایه‌هایمان شروع کنیم تا بتوانیم از فضای علم و دانشگاه، حداکثر استفاده را ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها