7 مهر، اعلام موجودیت حزب توده

امروز 7 مهر 1393 خورشیدی برابر با 4 ذیحجه 1435 هجری و 29 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۲۴۳۹
7 مهر، اعلام موجودیت حزب توده

هجری شمسی

7 مهر 1288

روزنامه شرق به مدیریت سید ضیاءالدین طباطبایی به دو زبان فارسی و فرانسه در تهران انتشار یافت.

7 مهر 1288

محمد علی میرزا ـ شاه مخلوع قاجارـ با کشتی روسی، بندر انزلی را به قصد روسیه ترک کرد. همراهان وی قبلاً از بندر خارج شده بودند.

7 مهر 1300

حیدر خان عمو اوغلی و جمع دیگری از رهبران «پیکار به خاطر آزادی ملی» در درگیری با نیروهای میرزا کوچک جنگلی کشته شدند.

7 مهر 1320

حزب توده ایران اعلام موجودیت کرد. در منزل سلیمان اسکندری، اعضای کمیته مرکزی نیز معرفی شدند.

7 مهر 1333

محاکمه سید‌حسین فاطمی وزیر خارجه کابینه مصدق در دادگاه شماره یک دادرسی ارتش آغاز شد.

7 مهر 1360

سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد دبیر حزب جمهوری اسلامی استان خراسان توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ـ منافقین ـ ترور شد و به شهادت رسید.

7 مهر 1360

5 نفر از فرماندهان نظامی کشور ـ سرلشکر فلاحی، جانشین رئیس ستاد ارتش؛ یوسف کلاهدوز، قائم مقام سپاه؛ سید موسی نامجو، وزیر دفاع؛ فکوری، مشاور جانشین ستاد ارتش و جهان آرا، فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر) هنگامی که پس از عملیات ثامن الائمه به تهران باز می‌گشتند در سانحه هوایی به شهادت رسیدند، هواپیمای آنان در منطقه کهریزک سقوط کرد.

هجری قمری

4 ذیحجه 681

علاء الدین ابوالمظفر عطا ملک جوینی سیاستمدار و مورخ ایرانی درگذشت. او از خاندان بزرگ صاحب دیوانان جوینی بود که از قرن پنجم هجری قمری شهرت یافتند و در 683 با قتل شمس الدین جوینی دوره اقتدارشان به پایان رسید. علاء الدین ابوالمظفر عطاملک جوینی از جوانی به خدمت امیر ارغون درآمد و سپس به دربار هولاکو راه یافت. عطا ملک و برادرش در زمان اباقاخان به علت توطئه رقیبان دستگیر شدند و عطا ملک مدتی بعد درگذشت. تاریخ جهانگشا از آثار عطا ملک جوینی است.

4 ذیحجه 1324

محمدعلیشاه قاجار فرزند مظفرالدین شاه و جانشین او تاجگذاری کرد. در این مراسم اشراف و نمایندگان سیاسی دولت های خارجی حضور داشتند. اما نمایندگان مجلس شورای ملی دعوت نشدند و این نخستین اقدام محمدعلیشاه بر ضد مشروطه تلقی شد.

میلادی

29 سپتامبر 1884

اوژن بوردون مخترع و دانشمند درگذشت. او ابتدا یک کارگاه ماشین سازی دایر کرد و یک ماشین بخار با اتسوانه شیشه ای ساخت. پس از آن نیز دویست نوع ماشین های بخار کوچک و بزرگ ساخت. اما مهم ترین اختراع او فشارسنج فلزی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها