ایجاد شکاف عمیق در بزرگ‌ترین یخچال طبیعی ایران

فرماندار کلاردشت در استان مازندران گفت: شکاف‌های بزرگی در توده‌های عظیم یخی علم‌کوه به عنوان بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۱۱۳۲۴
ایجاد شکاف عمیق در بزرگ‌ترین یخچال طبیعی ایران

به گزارش ایرنا محمد معصومی با بیان این که این شکاف‌ها به حدی بزرگ است که کوهنوردان را شگفت‌زده و دامنه‌نشینان این کوه را نگران وقوع سیل کرده است، افزود: ادامه روند افزایش گرما در 30 سال گذشته که در برخی سال‌ها بی‌سابقه بوده، موجب شده بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور دچار چنین شکاف‌های بزرگی شود.

به گفته وی ادامه این روند و ریزش باران، احتمال وقوع سیل در منطقه را افزایش خواهد داد که نیازمند آمادگی و هوشیاری مسئولان و مردم است.

معصومی با اشاره به سیل تیر سال 90 در کلاردشت گفت: رفع خسارات ناشی از این سیل به حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که فقط 50 میلیارد ریال اختصاص یافت که امکان جبران خسارت‌های وارده ناشی از سیل را فراهم نیاورده است.

فرماندار کلاردشت یادآور شد: اکنون با توجه به شکاف شدید در یخچال‌های علمکوه و ساخته نشدن دیواره‌های حایل رودخانه سرد آبرود به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم، کلاردشت در مقابل سیل احتمالی، آسیب‌پذیر خواهد بود.

رئیس هیات کوهنوردی کلاردشت نیز گفت: با توجه به مشاهدات کوهنوردان صعودکننده به این ارتفاعات، شرایط شکاف یخچال‌ها بحرانی است و در بازدیدهای صورت گرفته این وضع تائید شده است.

علی فرضی با بیان این که عمق و پهنای شکاف‌های این یخچال طبیعی بی‌سابقه است، افزود: ادامه این حالت علاوه بر بالا رفتن احتمال بروز سیل در منطقه، باعث خسارت دیدن این توده‌های بزرگ یخی که قرن‌ها از عمر آن می‌گذرد، خواهد شد.

علم‌کوه با 4850 متر ارتفاع در شهرستان کوهستانی کلاردشت به عنوان دومین قله بلند کشور به ثبت طبیعی و ملی رسیده است.

منطقه کلاردشت دارای 50 قله بالای 4000 متر ارتفاع است که توده‌های یخی موجود در آنها، بزرگ‌ترین یخچال طبیعی در کشور محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها