از «سیب» بپرسید

مهرنوش. الف هستم،​سی​و​هشت​ساله و از تهران پیامک می‌زنم (09120000963). دچار مشکل قلبی مادرزادی نیستم. درواقع بررسی‌هایی که انجام داده‌ام، نشان می‌دهد دچار مشکل خاصی نیستم، اما گاهی در شرایطی که خودم هم نمی‌دانم چیست، دچار تپش قلب می‌شوم. این تپش گاهی امانم را می‌برد و می‌ترسم همان لحظه قلبم از حرکت بایستد. می‌خواستم بدانم دلیل این تپش قلب چیست و برای درمان باید چه کار کنم؟ همیشه می‌ترسم ​هر​لحظه ضربان قلب آغاز شود و من نتوانم کاری کنم.
کد خبر: ۷۱۰۰۲۳

دکتر علیرضا جمالیان / متخصص قلب‌

تپش قلب، حس ضربان قلب به گونه‌ای سریع‌تر یا شدیدتر از حد معمول است یا در مواردی بیمار از آن به صورت احساس لرزش قلب و ضربان‌های نابه‌جا یاد می‌کند. در مواردی این احساس آزاردهنده و مختل‌کننده زندگی عادی فرد می‌شود و او را آزار می‌دهد. اگر چه معمولا این احساس چندان اورژانسی تلقی نمی‌شود و خطرناک و تهدیدکننده زندگی فرد نیست؛ ولی برای خود بیمار نگران‌کننده ‌است. اغلب این احساس مربوط به اضطراب‌های درونی فرد است یا گاهی بر اثر مصرف محرک‌هایی مانند کافئین، نیکوتین یا هر مواد محرک دیگری ایجاد می‌شود. در طول بارداری به طور طبیعی افراد دچار تپش قلب می‌شوند. در موارد نادر تپش قلب علامت بیماری جدی قلبی است که در این موارد نشانه‌های همراهی مثل سرگیجه، درد قفسه سینه یا بیهوشی و غش هم مشاهده می‌شود.

علت‌های تپش قلب چیست؟

در اکثر موارد ​ اختلال‌های قلب باعث این احساس ناخوشایند می‌شود؛ ولی علل غیرقلبی شامل موارد زیر است:

ـ احساسات شدید مثل هیجان، ترس، استرس و مشکلات روانی

ـ فعالیت فیزیکی شدید

ـ کافئین، نیکوتین، کوکائین و آنفتامین و مواد مشابه

ـ شرایط پزشکی خاص مثل اختلالات تیروئید، کاهش قند خون، آنومی، افت فشار خون، تب، کاهش آب بدن

ـ مشکلات هورمونی در طول سیکل ماهیانه زنانه، حاملگی، حوالی دوران یائسگی

ـ مصرف داروهایی مانند قرص‌های رژیم و کاهنده وزن، ضد احتقان‌ها، افشانه‌ها و اسپری‌های مورد استفاده برای درمان آسم و تنگی نفس، بعضی​ داروهای ضد​تپش قلب و داروهای هورمونی تیروئید

ـ مصرف بعضی​ مکمل‌های غذایی و گیاهی

ـ اختلال الکترولیتی و متابولیتی بدن که به هر شکل اختلالی در روند طبیعی فعالیت بدن ایجاد کند.

برخی ​ افراد پس از صرف وعده غذایی سنگین احساس تپش قلب می‌کنند. این حالت بویژه پس از مصرف موادغذایی حاوی کربوهیدرات، شکر یا چربی و همچنین مواد غذایی آماده حاوی نیترات‌ها ، سدیم و... و مواد نگهدارنده باعث تپش قلب می‌شوند. تپش قلب‌هایی که مربوط به بیماری زمینه‌ای قلب است، شاید تظاهری از آریتمی یا همان تپش قبل نامنظم باشد. اما در سایر موارد، بیماری‌های قلبی نیز ممکن است مطرح باشد. در مواردی تپش قلب ناشی از مشکل روانپزشکی است. به این معنی که هر نوع اختلال اضطرابی ممکن است زمینه‌ساز بروز تپش قلب باشد. بنابراین توصیه می‌کنم برای بررسی​ به متخصص مراجعه کنید.

سپیده. الف هستم​ از اصفهان (09130000674). من علاقه خاصی به خوردن لیموترش همراه همه غذاهایم دارم. به‌قدری که گاهی برای وعده صبحانه هم کمی لیموترش روی گوجه‌فرنگی و خیار می‌ریزم. چند وقت پیش وقتی نزد دندانپزشک رفتم توضیح داد ​به​دلیل مصرف بیش از حد غذاهای ترش مینای دندان من ساییده شده است. آیا واقعا لیموترش ممکن است ساییدگی مینا را به دنبال داشته باشد؟ از طرفی متخصص به من گفت به دلیل آن که مینا ساییده شده ‌است، خوردن هر نوع نوشیدنی کافئین‌دار باعث تغییررنگ دندان من شده و این روند با خوردن لیموترش تشدید می‌شود.

دکتر شاداب صفرزاده خسروشاهی / دندانپزشک و متخصص زیبایی ـ ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

متخصص به شما درست گفته است. مصرف مواد غذایی مانند لیموترش به دلیل ساختار اسیدی‌شان به مینای دندان آسیب می‌رسانند. این مواد غذایی به دلیل آن که باعث سایش مینا می‌شوند، زمینه پوسیدگی دندان را نیز فراهم می‌کنند. به این دلیل که مینای دندان نخستین لایه محافظتی دندان است و پس از آسیب مینا، روند پوسیدگی آغاز و بسرعت ادامه می‌یابد. اگر همراه خوراکی‌های ساینده دندان نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، کاپوچینو و... مصرف کنید، رنگ دندان نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین در اولین قدم مساله مصرف مواد غذایی اسیدی را کنترل کنید. ادامه این روند آمار دندان‌های پوسیده شما را افزایش می‌دهد و باعث بروز مشکلات دندانی برای شما خواهد شد.

در شرایط استفاده مجدد و مکرر از مواد رنگ‌دهنده به دندان استفاده از مواد شوینده، حتی آنها​ که به​طور خاص ذراتی برای تمیز کردن دندان هم دارند، نمی‌توانند مشکل رنگ دندان‌های شما را برطرف کنند. بعضی افراد هم عادت دارند لیموترش را به چای اضافه کنند. در این شرایط روند تخریب مینا و رنگ‌گیری آن بیشتر هم می‌شود. بنابراین اگر عادت دارید چای را با لیمو میل کنید، حتما این کار را ترک کنید؛ به این دلیل که همزمانی سایش مینا و رنگ‌گیری آن آسیب دندان‌ها را زیادتر می‌کند. این نکته را فراموش نکنید که چای حاوی فلوراید است و فلوراید تنها ماده‌ای است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود، اما در وضعی که شما دارید بهتر است فلوراید را از منبع دیگری دریافت کنید و از نوشیدن چای تا حد امکان بکاهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها