آنچه بر روابط اسلام و اروپا در تاریخ گذشته است

به گزارش میراث مکتوب، فرانکو کاردینی از برجسته ترین مورخان و محققان تواریخ قرون وسطایی و استاد تاریخ قرون وسطا در دانشگاه فلورانس می‌باشد. مورخ ایتالیایی در 12 فصل این اثر درخشان که با اقبال فراوان محافل علمی و دانشگاهی اروپایی و غیر اروپایی مواجه شده، به بررسی سیزده قرن مناسبات پر فراز و نشیب اسلام و اروپا پرداخته است. سیزده قرن مشحون از سوء تفاهم، پیش داوری، برداشت‌ها و پنداره‌های غالبا اشتباه و غیرواقعی که دیدگاه اروپائیان را در باره اسلام شکل داده و آن را چنان مشوه ساخته است که آثار آن تا به امروزه نیز زائل نگردیده و این همه در ازمنه‌ای دراز موجبات بیگانگی اسلام و اروپا را فراهم آورده است.
کد خبر: ۷۰۶۰۲۴
آنچه بر روابط اسلام و اروپا در تاریخ گذشته است

کاردینی در این کتاب سبب‌ها و عواملی نظیر انواع منازعات، فتوح اولیه اسلامی، جنگ‌‌های صلیبی، فتح مجدد «رُکنکیستا»، فتوح عثمانی در اروپا، سپس عقب راندن ترکان از منطقۀ بالکان، همینطور ارتباطات زبانی، سیاسی، اقتصادی و البته روابط متنوع و رنگارنگ فرهنگی و تمدنی میان این دو را مورد بررسی مستند و عالمانه قرار داده است. نویسنده مضافا به غلط پنداری آباء کلیسایی و تفاسیر آشفتۀ علما و جدلیّون عهد وسطایی پیرامون اسلام اشاره می‌کند و خلق انواع حماسه‌ها و رزمنامه‌های صلیبی مملو از داستان پردازی‌های غیرواقعی از اسلام، قرآن و پیامبر عظیم الشأن را نقد و بررسی کرده است.

به اعتقاد نویسند امروزه نیز اسلام بر پشت دروازه‌های اروپا می‌کوبد، درست همانند اعصار اولیۀ اسلامی شدن ملل و جوامع در قرون 7 و 8 میلادی زمانی که سپاهیان مسلمان بخش‌های وسیعی از حوزه مدیترانه و سپس شبه جزیره ایبری را به گونه‌ای فتح کردند که شدت و سرعت آن فقط یک بار در تاریخ بشریت اتفاق افتاده است، نیز در دورانی دراز میان سده‌های پانزدهم تا هیجدهم که امپراتوری عثمانی نفس اروپائیان را بریده و آنان را از توش و توان انداخته بود.

نویسنده فتوح اولیه مسلمین در ممالک اروپایی، پس آنگاه تهاجم ترکان عثمانی به قلب این قاره را در عین حالی که آفریننده رنج و مصیبت فراوانی برای اروپائیان می‌شمارد ولی با نگاهی نافذ و نسبتا بیطرف، نزاع و هم مراودۀ غربیان با مسلمانان و آشنایی آنان با علوم، فنون، زراعت، صناعت، هنر، فلسفه و معماری اسلامی و آثار غنی اندیشمندان مسلمان و شیوه زندگانی فاخر و پرحشمت ممالک و دربارهای اسلامی را شکل دهنده مدنیت و هویت اروپایی می‌داند و در تعبیری، فتوح اسلامی را «مامای خشن» تولد نوزاد اروپا و نهایتا رشد و بالندگی بعدی آن برمی‌شمارد.

بهاءالدین بازرگانی گیلانی مترجم، کتاب را از مجموعه آثار اروپایی موسوم به «احداث اروپا» انتخاب کرده است. «احداث اروپا» عنوان ابتکار قریب سه دهه گذشته پنج ناشر معتبر آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی است که دست اندر کار گردآوری و انتشار تاریخ اروپا از جنبه‌های مختلف و از منظری نوین و محققانه شده‌اند، آنچه که تمایزات ساختاری با تاریخ نویسی‌های متعارف ِ معاصر در مغرب زمین دارد. در این ابتکار حداقل 15 مورخ و جامعه شناس ممتاز غربی به سرپرستی ژاک لوگوف مورخ برجسته فرانسوی مجموعه بررسی های تاریخی پیرامون قاره اروپا را در یک کار مشترک به دست چاپ سپرده و یا هنوز در دست تالیف و انتشار دارند.

مترجم تاکنون چهار اثر با عناوین: "انقلاب های اروپایی" نوشته چالز تیلی مورخ آمریکایی، «اروپا مولود قرون وسطی» اثر ژاک لوگوف، «تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا» نوشته پائولو روسی مورخ ایتالیایی و بالاخره «تاریخ روابط اسلام و اروپا» اثر فرانکو کاردینی را به فارسی برگردانده و توسط ناشران منتشر گردیده است. ترجمۀ کتاب «تاریخ پیدایش غرب ِ مسیحی (اروپا چگونه مسیحی شد)»، نوشتۀ پتر براون تاریخ دان انگلیسی از همین مجموعه توسط مترجم در حال اتمام است که به زودی روانۀ بازار نشر خواهد شد.

مترجم قصد دارد آثار دیگر این گروه را به این مجموعه اضافه کند تا مورد استفاده بیشتر علاقمندان، دانش پژوهان، طلاب و دانشجویان علوم تاریخی و اجتماعی قرار گیرد و به غنای منابع جدید تاریخی و اجتماعی پیرامون اروپا و باختر زمین در کشورمان که متاسفانه در مقایسه با موضوعات دیگر تا حدودی نازل و اندک است مدد رساند.

در ترجمۀ فارسی کتاب، برگردان‌های آلمانی و انگلیسی از متن اصلی (به زبان ایتالیایی) کتاب مورد استفاده قرار گرفته و پیرامون بسیاری از اسامی، اشخاص، اماکن، رویدادها و موضوعات مختلف، شرح و تفسیرهایی در پانوشت‌های متعدد کتاب اضافه شده تا به درک بهتر مفاهیم کتاب کمک نماید.

کتاب تاریخ روابط اسلام و اروپا، تاریخ سوء تفاهمات وپیشداوری‌ها نوشتۀ فرانکو کاردینی از مجموعه بررسی‌های تاریخی اروپایی موسوم به «احداث اروپا» با ترجمه و شرح بهاء‌الدین بازرگانی گیلانی در 573 صفحه به تازگی از سوی نشر علم روانۀ بازار کتاب شده است.

کتاب تاریخ روابط اسلام و اروپا نوشته با ترجمه بهاء الدین بازرگانی گیلانی از سوی انتشارات علم در 573 صفحه در دسترس علاقمندان قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها