بااعلام خبر تخلف برخی کارخانه‌های تولید شیر که روغن پالم را جایگزین چربی شیرهای پرچرب می‌کنند، باعث شده تعدادی از خانواده‌ها به سمت مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی خام و فله‌ای گرایش پیدا کنند.
کد خبر: ۷۰۵۴۵۸
شیر خام را جایگزین شیر کارخانه نکنید

آنها شیر خام را مستقیم از دامداری‌ها، اهالی روستا یا مغازه‌های عرضه‌کننده فرآورده‌های لبنی محلی که در سطح شهرهای کوچک و بزرگ پراکنده‌اند، تهیه می‌کنند و بر این باورند که شیرهای خام یا همان فله‌ای، خالص و غلیظ‌تر از شیرهای کارخانه‌ای بوده و به دلیل آن که فرآیندی روی آن انجام نمی‌شود ارزش تغذیه‌ای بیشتری داشته و تقلبی هم در آن صورت نمی‌گیرد.

ابتدا لازم است بدانید عرضه شیرهای خام یا فله‌ای در بیشتر کشورها منع شده است و مصرف این نوع شیرها مورد تائید هیچ یک از متخصصان نیست.

بسیاری از شیرهای خام چون با استاندارد کارخانه‌ها منطبق نیست و از سوی کارخانه‌ مرجوع می‌شود از طریق دامدار به صورت فله‌ای به فروش می‌‌رسد که برای سلامت خریدار زیانبار است. این شیرها اگر آلوده و دام آن بیمار باشد، بر اثر تماس با مخاط دهان و چشم نیز می‌تواند انتقال‌ دهنده بیماری‌های خطرناک باشد.

این نوع شیرها معمولا بیشترین میزان چربی لبنی (3.5 درصد) را داشته و گرچه روغن‌های غیرلبنی جایگزین چربی آن نشده، اما به آن معنا نیست که چربی لبنی خوب است.

چربی‌ های لبنی هم می‌توانند کلسترول خون را بالا ببرند و باعث اختلال در عملکرد عروق خونی شوند.

شیر خام با جوشاندن استریل نمی‌شود

گرچه شیر خام، به دلیل این که فرآیندهای حرارتی رویش انجام نمی‌شود در مقایسه با شیرهای کارخانه‌ای، خواص تغذیه‌ای بیشتری دارد اما اگر شیر طی همین فرآیندهای حرارتی (پاستوریزاسیون یا استریلیزاسیون) میکروب‌زدایی نشود، با جوشاندن در منزل نه‌تنها نمی‌توان عوامل بیماریزای شیر را از بین برد، بلکه چون جوشاندن، در دما و زمان مشخص و تعریف شده‌ای انجام نمی‌شود پروتئین‌ها و ویتامین‌های شیرخام بیشتر از شیرهای کارخانه‌ای دچار تغییر و تخریب خواهند شد.

شیرهای خام پرچرب تا زمانی که جوشانده نشوند ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین A و به میزان کمتر ویتامین‌های E، K و D بیشتری دارند و به دلیل چربی زیاد، قدرت سیرکنندگی بالا و احساس دهانی خوبی ایجاد می‌کنند.

بیشتر بیندیشید

نکته مهم دیگر آن که شیرهای خام برخلاف شیرهای کارخانه‌ای، تاریخ تولید و انقضای مشخصی ندارند و زنجیره سرمایی را بخوبی طی نکرده‌اند و از همه مهم‌تر آن که از کجا معلوم این شیرها تقلبی، چرخ شده و حاوی چربی غیرلبنی نباشند؟ از کجا معلوم که به این شیرها آب، نشاسته و جوش شیرین اضافه نشده باشد؟ شیرهای کارخانه این مزیت را دارد که اگر در آن تقلبی صورت گیرد با نظارت سازمان های مربوط قابل پیگیری و رسیدگی است، اما اگر بر اثر مصرف شیرهای خام دچار تب خطرناک و موذی مالت یا دچار مسمومیت‌های گوارشی شدید، یقه چه کسی را خواهید گرفت؟

فاخره بهبهانی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۲
همین شیر گاو استریل نشده شرف داره به شیر این شركتهائی كه با جون مردم بازی میكنند من از وقتی كه شیر مستقیم از گاوداری ها میخرم تازه متوجه شدم طعم شیر یعنی چی
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۲
چند ساله این ملت دارن پالم میخورند ............هر چی باشه از شیر و ماست پالمی بهتره ....... مردم با خیال راحت شیر و ماست فله ای بخرید......... متخصصان میخواهند اب رفته را برگردانند كه دیگه بی فایده ست..... ایكاش مردم برخی شركتهای خودروسازی را هم به چشم پالم ببینند
هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۱
هر چی باشه از شیر پالم دار بهتره
حمید حاجی خانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۱
راست میگن اگه برید سراغ شیر خام قیمت وایتكس، آهك و جوش شیرین بالا میره دیگه گیره كارخانه های لبنی نمیاد
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۱
یقه گیری در ادبیات ما جایی ندارد . كمی كم حوصله جواب انتقاد ها میدهید.حرف شما جام جم عزیز كاملا درست است نمیتوان به بیماری ها و آلودگی ها شیر جشم پوشی كرد.اما غرامت و خسارت افرادی كه دچار عارضه بر اثر مصرف لبنیات شركتی غیر استاندارد شده اند قابل محاسبه و پرداخت است؟مثلا این شیرها بعنوان نمونه 5درصد به سلامت كل هموطنان در كل كشور به صورت میانگین ضرر ضده كدام ارگانی این خسارت را جبران میكند؟ به قول شما یقه چه كسی را میتوان گرفت؟ آیا فرقی میكند كه تب مالت بگیری یا بر اثر چربی ها و مواد غیر مجاز دریچه های قلبت بگیرد دچار سوئ هاضمه یا رطان بشوی.لازم به ذكر است ایران قدیمت چند هزار ساله دارد و از ابتدا هم دامپرور بوده اند . آنطور كه شما تاكیید بر وجود بیماری شیر روستاییان میكنید كه گویا قبل از تاریخ نه چندان قدیمی كارخانجات لبنیات در كشور همگی بر اثر آلودگی مرده اند نه خیر اینطور نیست.اگر درگذشته طاعون و وبا و تب مالت و... جان میگرفت و درمان نداشت اكنون سكته و سرطان جان مردم را فوج فوج میگیرد و درمان ندارد.تا نباشد چیزكی مردم نگویند چیزها
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
۰
۱
پس چی ؟ من هم شیر خام میگیرم می دم به بچه هام حداقل شیر می دم نه روغن و آنچه قاطی مواد لبنی می كنن دولت هم ازشون حمایت می كنه اسمشون رو نمی گه !!!!!
آشتی كن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
۰
۰
آقا رضا كوتاه بیا . اون بچه مظلوم و زبان بسته را فدای یك كلامی خودت نكن . تا حالا كه شیر كارخونه خوردیم مریض نشدیم . ولی پسر داییم یه بار شیر محلی خورد تب مالت پدرش رو در آورد . واقعا كه میگن موذیه ، موذیه . یه تبی هست كه هی میره و هی میاد . تكلیف روشن نمیكنه می خواد بمونه یا نه . به بچت رحم كن .
مانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۲
تمام این صحبتها الان فقط در مورد كارخانه ها صدق میكنه . شیر ورودی به كارخانه تا دینش همه چیزش گرفته میشه بعد با اضافه كردن روغن پالم به درصد های مختلف شیر كم چرب پر چرب راهی بازار میكنند .روغن پالم صنعتی ست به اضافه افزودنیهای نگهدارنده . طبیعی ست كه مردم به سوی سنتی ها روی بیاورند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها