آشپزخانه سلامت

افطار رنگینک بخورید

با اجازه بوشهری‌ها، شیرازی‌ها و در کل جنوبی‌های خونگرم می‌خواهیم کمی درباره خواص و ترکیبات رنگینک، این شیرینی لذیذ و خوشمزه سنتی جنوب سخن بگوییم.
کد خبر: ۶۹۴۲۹۸
افطار رنگینک بخورید

جام جم سرا: رنگینک برخلاف اغلب شیرینی‌ها بسیار مقوی و مغذی است و از ترکیب آرد، روغن، خرما، گردو، پودر هل، دارچین و شکر تهیه می‌شود و به دلیل دارا بودن گردو و خرما مقوی حافظه و هوش است و اگر در سفره افطار موجود باشد، مصرف آن با افزایش تمرکز در همان ساعات اولیه افطار بر توانایی ذهن افزوده و باعث آرامش و تمدد اعصاب می‌شود.

رنگینک علاوه بر آن‌که یک شیرینی یا دسر دلچسب است، نوعی غذا نیز محسوب می‌شود چون می‌تواند نیاز بدن به برخی ریز مغذی‌ها را تامین کند و قدرت سیرکنندگی بالایی دارد و فوق‌العاده انرژی‌زاست.

مصرف بیش از حد آن بخصوص برای گرم مزاجان توصیه نمی‌شود چون طبع گرم گردو و خرمای آن به قدری زیاد است که سبب التهاب بدن شده و موجب یبوست، جوش، کهیر، تنگی نفس، بوی تند ادرار، سوزش لثه‌ها و دهان می‌شود و مصرف زیاد آن در وقت سحر باعث عطش روزه‌دار در همان ساعات اولیه روز می‌شود.

رنگینک، مقوی کل قوا!

به گفته حکمای طب سنتی خوراکی‌های با طبع گرم همچون رنگینک در مقایسه با آنهایی که طبع سردی دارد به دلیل مواد مغذی بیشتر ضعف و ناتوانی موقتی از دست رفته اعضای بدن همچون قلب، کبد، مغز، مفاصل، عضلات و سیستم تناسلی را تامین کرده و با احیای نیرو و انرژی مضاعف و گرمی بدن سبب تقویت قوای جنسی و جسمی افراد می‌شود و مقوی سیستم دفاعی بدن است.

رنگینک به دلیل دارا بودن آهن و اسید فولیک به خونسازی و خونرسانی بدن می‌کند ضمن این‌که به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خرما یک شیرینی ضد‌سرطان است و کلسیم قابل توجهی دارد.

رنگینک با شیر ولرم یا چای کمرنگ

رنگینک را می‌توانید هنگام افطار همراه یک لیوان شیر ولرم یا چای سبز یا سیاه کمرنگ میل کنید. همچنین می‌توانید همراه با گردو از مغزهای دیگری مانند فندق و بادام و پسته خرد شده و از ارده به جای روغن یا کره و از آرد سبوس‌دار در رنگینک استفاده کنید و این دسر را با خرمای رسیده و نرم و پرشهد تهیه کنید تا نیازی به افزودن شکر نداشته باشد.

با وجود این، رنگینک برای افراد چاق و دیابتی محدودیت مصرف دارد. ادویه‌جات به کار رفته در این دسر را در حدی اضافه کنید که بر طعم اصلی شیرینی غالب نشود.

رنگینک را می‌توانید درون ظرفی ریخته و روی آن را با سلفون بپوشانید و در یخچال نگهداری کنید، زیرا دمای اتاق در درازمدت باعث کپک‌زدگی و ترشیدگی آن خواهد شد.

چه کسانی رنگینک بخورند؟

سالمندان و افراد لاغر و ضعیفی که همیشه از ضعف قوای بدن شاکی‌اند و کودکانی که در سن رشد هستند بهتر است از این شیرینی کم‌حجم، اما مغذی و پرتوان استفاده کنند.

روزه‌داران بویژه نوجوانانی هم که فکر می‌کنند ضعف روزه‌داری گریبانشان را گرفته و کم‌حوصله و کم‌طاقت شده‌اند بهتر است رنگینک بخورند.

فاخره بهبهانی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمدرضا
United Kingdom
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
۰
۱
لطف دارین، خب طرز تهیه رنگینك رو هم می‌گفتید. همه چیزای خوشمزه و مقوی رو دوست دارن ولی باید بتونن درستش كنن
یك جنوبی اصیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
۰
۱
اجازه ما دست شماست
طرز تهیه رنگینك
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
۰
۱
مواد لازم: آرد: 500 گرم، روغن: یك لیوان، مغز گردو: یك لیوان، خرما: 500 گرم، پودر هل: نصف قاشق چایخوری، دارچین: یك قاشق مرباخوری، پودر شكر: 100 گرم
طرز تهیه: روغن را در ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت بگذارید. آرد را داخل آن بریزید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس آن را كنار بگذارید تا خنك شود. دارچین را با پودر هل، پودر شكر و مغز گردو به آن اضافه كرده و مخلوط كنید. پوست و هسته خرما را جدا كرده و كنار بگذارید. در یك ظرف نچسب نیمی از آرد تفت داده شده را پهن كنید و خرما را روی آن بچینید. سپس بقیه آرد را روی آن بریزید و آن را صاف كنید. رنگینك را كمی فشرده كنید و سپس با یك چاقو به صورت لوزی برش بزنید. (ضمیمه چاردیواری)

نیازمندی ها