وعده زمین مانده مسئولان ارشاد دولت یازدهم

کلید تدبیر و قفل کمد فیلم های توقیف شده

«زادبوم»، «پریناز»، «قصه ها» و «عصبانی نیستم!» خوش شانس تر از توقیفی های دیگر بودند و موفق به دریافت پروانه نمایش شدند اما این پروانه نمایش تا به حال چندان کمکی به اکران آن ها نکرده است.
کد خبر: ۷۰۳۰۵۶
کلید تدبیر و قفل کمد فیلم های توقیف شده

سینماگرانی که فیلم هایشان در کمد توقیفی های ارشاد مانده است امیدوارند با صبر و پیشه کردن سیاست سکوت به پیشنهاد مسئولان سینمایی کشور، فیلمشان رفع توقیف شود. هر چند که تاکنون امیدها چندان بارور نشده و جز چند مورد عمده فیلم های توقیفی همچنان در محاق توقیف هستند وبا شعار تدبیر دولت، امیدی دوباره در دل اهالی سینما جوانه زده که شاید مشکلات اکران فیلمشان برطرف شود. به خواست وزارت ارشاد سکوت اختیار کرده اند و ترجیح می دهند در سکوت منتظر رفع حصر از فیلمشان باشند.

یکی از این سینماگران که تمایلی به اعلام اسمش ندارد می گوید: «تصمیم گرفته ام به مدت یک ماه سکوت کنم و مصاحبه ای انجام ندهم تا تکلیف فیلمم مشخص شود. وزارت ارشاد می گوید در حال پیگیری مشکل فیلمم است و بهتر است این کار در سکوت انجام شود اما آنچه من از شواهد احساس می کنم خلاف این را نشان می دهد.»

وی با انتقاد به مدیران فعلی ارشاد دوره شمقدری را بهتر از این دوره می داند و توضیح می دهد: «در دوره ریاست شمقدری در سازمان سینمایی از آن جایی که نظرات او به نظرات گروه فشار نزدیک بود زمانی که تصمیم به اکران فیلمی می گرفت کمتر مورد حمله واقع می شد و روی حرف خود ایستادگی بیشتری داشت. شمقدری حتی برای اکران «به رنگ ارغوان» برخی مسوولان را از خود دلخور کرد اما روی حرف خود ایستاد.»

کیانوش عیاری فیلمساز دیگری است که در آخرین نشست حجت الله ایوبی مجوز فیلمش به نظر کارشناسی جمعی از جامعه شناسان و روان شناسان موکول شد. این سینماگر می گوید: «هیچ خبر تازه ای نیست و هنوز جلسه برگزار نشده است.»

کم نیستند فیلمسازانی که به دلیل توقیف فیلمشان سال ها فیلمی تولید نکردند و معتقدند تا فیلمشان از حصر خارج نشود قصد ساخت فیلم دیگری را ندارند. درست همان طور که کیانوش عیاری به انتظار اکران فیلمش نشسته است اما کلید تدبیر هنوز نتوانسته درب کُمد فیلم های توقیفی را باز کند و امید فیلمسازان کمتر شده است. عمده این فیلم ساران در گفتگو با خبرنگار پیام نو از تاثیر توقیف فیلمشان بر زندگی خصوصی و حرفه ای شان می گویند و اینکه توقیف تاثیر مهمی بر روند هردوی آنها گذاشته است.

«زادبوم»، «پریناز»، «قصه ها» و «عصبانی نیستم!» خوش شانس تر از توقیفی های دیگر بودند و موفق به دریافت پروانه نمایش شدند اما این پروانه نمایش تا به حال چندان کمکی به اکران آن ها نکرده و به نظر می رسد به خواست ارشاد تصمیم گرفته اند در فضای آرام تری فیلم هایشان را اکران کنند. اما بخت با «صد سال به این سال ها» که مدت هاست توقیف مانده یار نبوده و شنیده می شود مدیران سینمایی تدبیر رفع حصر آن را منتفی دانسته اند.

هنوز جرقه ای از امید میان سینماگران باقی مانده تا شاید با بهبودی اوضاع و کاهش حساسیت ها مشکلات برطرف شود به همین دلیل است که کمتر اعتراضی شنیده می شود. سازمان سینمایی راه حل رفع مشکلات بسیاری از فیلم ها را ایجاد فضایی آرام و جلوگیری از جنجال می داند همان طور که پروانه فیلم «عصبانی نیستم» با ایجاد آرامش نسبی صادر شد و حالا برای ایجاد فضای مناسب اکران در صف سینماها مانده است.

گزارش یک جشن، خیابان‌های آرام، خانه پدری،پاداش، آسمان محبوب، هفت و پنج دقیقه، زمهریر، نیلوفر، یک خانواده محترم، بلوک ۹ خروجی ۲، صد سال به این سال ها، آشغال های دوست داشتنی، خانه پدری، گس، مهمونی کامی، نقش نگار، خرس، این یک رویاست،ماهی و گربه، سپید و سیاه فیلم هایی هستند که در کمد فیلم های توقیفی وزارت ارشاد مانده اند و فیلمسازانشان امید دارند که با رفع مشکل پروانه نمایش آن ها را در سینما اکران کنند. باید منتظر ماند ودید چه زمانی کلید تدبیر در قفل این کمد می چرخد و فیلم های در حصر اجازه نمایش پیدا می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها