سناریوی نوبت‌بندی آب تهران روی میز است

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: با افزایش 2.3 درصدی مصرف آب تهران و کاهش منابع آبی استان، سناریوی نوبت‌بندی روی میز آب و فاضلاب است، اما در فصل گرما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم سراغ این برنامه نرویم.
کد خبر: ۶۹۳۷۱۴

به گزارش تسنیم، خسرو ارتقایی در نشستی خبری اظهار کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته با گرمای زودرس مواجه شده‌ایم به‌طوری که دمای تهران از نیمه دوم اردیبهشت افزایش چشمگیری داشته و دما در محل سدها متوسط بین 3 تا 4 درجه افزایش داشته است. وی افزود: هم‌اکنون در سد امیرکبیر دما 25 درجه سانتیگراد است در حالی که سال گذشته 21.5 درجه سانتیگراد بوده و به‌ترتیب دما در سدهای لتیان، لار، طالقان و ماملو 28 درجه سانتیگراد، 19.5 درجه سانتیگراد، 24.4 درجه سانتیگراد و 30 درجه سانتیگراد است که نسبت به سال گذشته افزایش چند درجه‌ای در مکان هر سد داشته‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که افزایش دما، افزایش مصرف را نیز به‌دنبال دارد، اذعان کرد: در ابتدای فصل گرما 2 تا 2.5 درصد مصرف آب در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و روز گذشته نیز 2.3 درصد افزایش مصرف نسبت به همین روز در سال گذشته در تهران داشته‌ایم.

ارتقایی افزود: میزان مصرف روزانه شهر تهران 36.3 مترمکعب در ثانیه است که این به‌معنای این است که در هر لحظه 4 برابر دِبی لحظه‌ای رودخانه کرج در تهران آب مصرف می‌‌شود.وی تصریح کرد: هم‌اکنون کمی بیش از 40 درصد آب تهران از چاه‌ها و کمتر از 60 درصد از سدها تامین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که دومین سال پیاپی خشکسالی در استان تهران را پشت سر می‌گذاریم، گفت: میزان بارندگی‌ها در این استان از ابتدای سال آبی جدید تا روز گذشته 243 میلیمتر بوده در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل از آن 271 میلیمتر بوده و متوسط میزان بارندگی در 46 سال گذشته استان تهران 334 میلیمتر بوده که نشان می‌دهد 11 درصد نسبت به سال گذشته و 27 درصد نسبت به درازمدت در سال آبی جاری کاهش بارندگی داریم.

ارتقایی با بیان این‌که میزان آب‌های استان نیز 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، گفت: از محل سدها 18 درصد کمتر توانستیم آب شرب تامین کنیم و میزان کمتری نیز نسبت به قبل به کشاورزی آب بدهیم.

وی افزود: با انجام اقداماتی از پاییز سال قبل برای تامین مطلوب آب تابستان سال جاری برنامه‌ریزی کردیم و اقدام به انتقال آب از سد لار به سد لتیان کردیم به‌طوری که هم‌اکنون سد لتیان در وضع مطلوب‌تری نسبت به دیگر سدهای استان از نظر منابع آبی قرار دارد. مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: در صورتی که مشکلات خشکسالی برای سومین سال متوالی از ابتدای مهرماه امسال ادامه داشته باشد و بارندگی کم باشد در نیمه دوم سال با مشکل تامین آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این‌که شش ماه است که به مردم درباره لزوم صرفه‌جویی 20 درصد اطلاع داده‌ایم، گفت: هرگونه جیره‌بندی آب در شبکه تهران به‌دلیل قدیمی بودن شبکه ایجاد مشکل می‌کند و سیاست وزارت نیرو در سال 93 این است که هیچ‌گونه جیره‌بندی و قطعی آب در هیچ شهری اعمال نشود؛ استاندار در ابتدای سال نسبت به انجام جیره‌بندی آب در تهران هشدار داد و ما هم به‌هیچ‌وجه نخواهیم گفت که اتفاق نمی‌افتد به‌طوری که با افزایش 2.3 درصدی مصرف و کاهش منابع آبی استان، سناریوی نوبت‌بندی تهیه شده و روی میز آب و فاضلاب است، اما در فصل گرما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم سراغ این مساله نرویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با اظهار این که در شهر تهران بیش از ده هزار حلقه چاه داریم که عمدتا غیرمجاز هستند، گفت: ما استثنائا در مناطق 22گانه تهران به چاه‌های غیرمجازی که مردم حفاری کرده‌اند برای تامین آب واحدهای مسکونی چه استخر و چه فضای سبز پروانه می‌دهیم که تاکنون از این ده هزار حلقه چاه غیرمجاز هزار حلقه پروانه داده شده و به بقیه نیز به‌منظور این‌که برای استفاده در استخر، فضای سبز و... از آب شرب استفاده نکنند، پروانه خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها