امروز 26 خرداد 1393 هجری شمسی؛ 18 شعبان 1435 هجری قمری؛16 ژوئن 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۸۴۶۴۵
26 خرداد، درگذشت ملا مهدی نراقی

هجری شمسی

26 خرداد 1291

وثوق الدوله از وزارت خارجه کناره‌گیری کرد و علاءالسلطنه عهده‌دار این وزارتخانه شد.

26 خرداد 1299

حکومت جمهوری انقلابی گیلان، رشت و انزلی را تصرف کرد.

26 خرداد 1301

کابنیه دوم احمد قوام ـ قوام السلطنه ـ آغاز به کار کرد. این کابینه تا 5 بهمن همان سال دوام یافت‌.

26 خرداد 1336

قانون عضویت ایران در سازمان خواربار و کشاورزی جهانی به تصویب رسید. این سازمان که به اختصار فائو نامیده می شود در سال 1945 میلادی با هدف کاهش فقر و گرسنگی در سطح جهان تاسیس شد و هشت سال پس از آن ایران نیز به عضویت این سازمان درآمد. فائو از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد است.

26 خرداد 1377

مهندس جعفر شریف‌امامی از نخست‌وزیران عصر پهلوی دوم و رهبر لژ فراماسونری ایران در نیویورک درگذشت و درحومه همان شهر به خاک سپرده شد.

هجری قمری

18 شعبان 326

ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی سومین نایب خاصِّ امام زمان درگذشت. سومین سفیر و نایب و وکیل امام زمان، عالم جلیل القدر و شیخ بزرگوار حسین بن روح نوبختی است. وی پس از محمد بن عثمان، نایب دوم حضرت ولی عصر(عج) به نیابت حضرت حجت دست یافت و در مدت 21 سال، واسطه‏ای بین مردم با ذات مقدس امام زمان بود. وفات این دانشمند امامی در سال 326 ق روی داد و در بازار عطّاران بغداد به خاک سپرده شد.

18 شعبان 1209

ملا مهدی نراقی درگذشت. این عالم بزرگ در سال 1128 در نراق متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در مدارس دینی کاکشان گذراند. بیشتر دوران تحصیلش را در اصفهان گذراند. همچنین به نجف و کربلا رفت و در آنجا تحصیل کرد. او بعد از بازگشت به ایران در کاشان اقامت کرد. نراقی دارای تالیفاتی در زمینه فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، ادبیات، ریاضی، و نجوم است.

18 شعبان 1324

نخستین دوره مجلس شورای ملی که پس از نهضت مشروطه شکل گرفته بود، به ریاست مرتضی قلی خان صنیع الدوله افتتاح شد. انتخابات نخستین دوره مجلس صنفی بود. در این مجلس قانون اساسی تدوین و به امضا مظفرالدین شاه قاجار رسید. نخستین دولت پس از مشروطه که به مجلس معرفی شد، دولت مشیرالدوله بود. مجلس اول شورای ملی پر کار ترین مجلس دوران مشروطه به شمار می رود.

میلادی

16 ژوئن 1963

والنتینا تروشکووا به عنوان اولین زن فضانورد و ششمین فضانورد جهان با سفینه وستوک 6 از فرودگاه فضایی بایکانور به فضا پرواز کرد و بعد از دو شبانه روز و ۲۲ ساعت و ۵۰ دقیقه به زمین بازگشت. بعد از پرواز، با این که به فعالیت در زمینه هوا- فضا ادامه می داد، اما بیشتر وقتش را صرف کارهای اجتماعی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها