امروز شنبه 20 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 10 رجب 1435 هجری و 10 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در این روز در تاریخ روی داده چنین است:
کد خبر: ۶۷۱۹۷۵
امروز 20 اردیبهشت  در تاریخ

هجری شمسی

20 اردیبهشت 1290

مورگان شوستر آمریکایی به منظور اصلاح امور مالی کشور وارد تهران شد. به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجی برای سامان دادن اوضاع اقتصادی کشور، دولت ایران در پی انجام قراردادی با ایالات متحده آمریکا، یک هیئت مستشار مالی برای اصلاح امور مالی به کشور دعوت کرد و در این روز، هیئتی به ریاست مورگان شوستر وارد ایران شد. مجلس شورای ملی با اطمینان به حسن نیت شوستر و همراهانش، به آنان درباره هر نوع فعالیت برای اصلاح امور مالی ایران، اختیار تام داد، ولی این عمل ایران، به دولت روس بسیار گران آمد و روس‏ها مصمم شدند کاری کنند که شوستر و معاونینش از کار برکنار شوند. از این رو، به بهانه‏ای واهی به دولت ایران برای اخراج شوستر اولتیماتوم داد که با مخالفت مجلس مواجه گردید. در این حال قوای روس نیز به شهرهای آذربایجان و به ویژه تبریز یورش بردند و به قتل و غارت پرداختند. این عمل، دولت ایران را به برکناری شوستر وادار کرد و فردی وابسته به روس‏ها را به جای وی برگزید.

20 اردیبهشت 1350

آیت‏اللَّه محمد کوهستانی بهشهری درگذشت. وی پس از تحصیل دروس مقدماتی در زادگاه خود، به نجف اشرف عزیمت کرد و در حلقه درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی جای گرفت. ایشان پس از اخذ درجه اجتهاد به زادگاه خود، کوهستان، بازگشت و به دور از هیاهوی شهر به تدریس و ارشاد مردم پرداخت. آیت‏اللَّه کوهستانی در همان محل کوچک، چندین مدرسه بنا کرد و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت که شهید سید عبدالکریم هاشمی‏نژاد از آن جمله‏اند. این عالم ربانی سرانجام در 20 اردیبهشت 1350 ش برابر با 14 ربیع الاول 1391 ق بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

20 اردیبهشت 1359

آرم نهایی جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی تصویب شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قرار بر این شد آرمی به عنوان نماد و نشان جمهوری اسلامی ایران معرفی شود که بیانگر روح دین‏خواهی و اسلام طلبی ملت مسلمان ایران باشد. از این رو پس از فراخوان شورای انقلاب برای تهیه این آرم، طرح‏های متعددی به این شورا رسید که سرانجام از میان آنها یک طرح مورد پذیرش قرار گرفت. در نهایت با ارایه این آرم به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، طرح مزبور به تصویب رسید. این آرم به صورت چهار هلال و یک ستون میانی و نشانگر کلمه مقدس "اللَّه" می‏باشد و در عین حال کلمه مبارک "لا اله الا اللَّه" را نیز تشکیل می‏دهد. در توضیح محتوای این شکل نمادین می‏توان گفت که ستون میانی یا شمشیر، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلال نشان‏دهنده رشد، پنج جز اصلی نمایشگر اصول پنج‏گانه دین (مذهب تشیع)، و ترکیب متقارن بیانگر تعادل و میزان و عدالت می‏باشد. این آرم از آن پس در وسط رنگ سفید پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و بر بالای عنوان تمام وزارتخانه‏های کشور قرار گرفت.

هجری قمری

10 رجب 195

امام محمدتقی(ع)، جواد الائمه متولد شد .حضرت امام محمدتقی(ع) امام نهم، در مدینه‏ی منوره به دنیا آمد. روز تولد آن حضرت را پانزده و نوزده رمضان نیز گفته‏اند. ابوجعفر، کنیه و جواد، تقی، قانع، مرتضی و نجیب از القاب آن امام می‏باشند. نام مادر امام را سَبیکِه گفته‏اند. آن حضرت در 8 سالگی و در زمان مأمون به امامت رسید و در عصر معتصم عباسی در 25 سالگی شهید شد. فرزندان امام جواد(ع) را چهار تن ذکر کرده‏اند. آن امام بزرگوار، از محبوبیت فوق العاده‏ای در میان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه‏ی بخشندگی زیادی که داشت به جواد به معنای بخشنده مشهور شد. خانه‏ی امام جواد(ع) پناهگاه نیازمندانی بودکه از هر سو ناامید شده و به مساعدت امام چشم دوخته بودند. در دوران امام جواد(ع) حوزه‏ی نفوذ اسلام، پهنه‏ی گسترده‏ای را شامل می‏شد.این امر زمینه را برای انتقال و نشر آراء مختلف فراهم آورد و باب مباحثه و گفت‏وگو بین اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان را باز کرد. در این میان، آن امام به عنوان یادگار پیامبر اسلام(ص)، از هر فرصتی بهره می‏برد تا مردم را با علوم و معارف والای اسلامی آشنا سازد و از نفوذ اندیشه‏های غیرالهی جلوگیری کند.

10 رجب 1366

آیت ‏اللَّه میرزا باقر قاضی تبریزی وفات یافت . میرزا باقر قاضی تبریزی فرزند میرزا محمدعلی در سال 1285 قمری در تبریز متولد گردید. وی از محضر اساتیدی چون میرزا حبیب‏اللَّه رشتی، ملاحسینقلی همدانی، فاضل شربیانی، آخوند خراسانی، علامه محمد کاظم یزدی، شریعت اصفهانی و شیخ حسن مامقانی بهره‏ها گرفت. این عالم ربانی پس از کسب اجازات متعدد از اساتید معظم خویش، به تبریز مراجعت کرد و به تدریس و رفع حوایج مردم پرداخت. از میرزا باقر قاضی آثار گران‏بهایی چون حاشیه‏ی رسائل شیخ مرتضی انصاری، حاشیه‏ی ریاضُ المسائل، حاشیه‏ی فُصول الاصول و الدُّرَرُ الغَرَویَّه فی الفوائِدُ العلمیه و... باقی‏مانده است. میرزا باقر، اخلاق حسنه‏ای داشت؛ انسانی حلیم، متواضع و به دور از مسایل دنیوی بود و تا آخرین لحظه‏ی زندگی، از وجوهات شرعی استفاده‏ی شخصی نکرد. این عالم بزرگ سرانجام در دهم رجب 1366 قمری در 81 سالگی در تبریز وفات یافت و پیکر مطهرش با شکوهی تمام، تشییع و تدفین شد.

میلادی

10 می 1973

جبهه پولیساریو در صحرای غربی اعلام موجودیت کرد. جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در شمال غربی افریقا از قرن پانزدهم مورد تهاجم استعمارگران پرتغالی قرار داشت. بعدها اسپانیا در این منطقه مسلط شد و سال‏ها آن را در استعمار خود داشت. در طی سال‏های بعد، مبارزات ضد استعماری مردم صحرا، به فزونی گرایید و در سال 1973م گروهی از مبارزان با سابقه که تنها راه کسب آزادی و استقلال را قیام مسلحانه تشخیص داده بودند، جبهه خلق برای آزادی موسوم به پولیساریو را تأسیس نمودند. این جبهه با استقبال مردم صحرا مواجه شد و فعالیت‏های آن علیه استعمار اسپانیا به سرعت گسترش یافت تا جایی که نیروهای اسپانیایی در سال 1975، صحرای غربی را ترک کردند. اما دولت اسپانیا اداره این سرزمین را به مراکش و موریتانی واگذار کرد. پس از چندی موریتانی از ادعای خود درباره صحرا چشم پوشید ولی این درگیری‏ها با مراکش ادامه پیدا کرد. سرانجام دو طرف در سال 1991م با وساطت سازمان ملل عملیات نظامی را متوقف کردند و قرار شد که سرنوشت صحرای غربی را همه‏پرسی مردمی تعیین کند که این رفراندوم به دلایلی صورت نگرفت. با این حال کشورهای زیادی جبهه پولیساریو را به عنوان نماینده صحرا می ‏شناسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها