تکواندو انتخابی المپیک نوجوانان؛

جدی و اصلانی سهمیه المپیک گرفتند

مروری بر عملکرد تکواندو و ووشوی ایران در سالی که گذشت

بازگشت کهنه‌کاران به تکواندو

تکواندو پس از بازی‌های المپیک لندن روی به جوانگرایی آورد، رویکردی که با توجه به آسیب‌دیدگی تکواندوکاران با سابقه اجتناب‌ناپذیر بود و از سوی دیگر این مساله ریشه در عوامل فنی و غیر فنی داشت. هرچه بود این رویکرد در ماه‌های آغازین سال 92 نیز در دستورکار فدراسیون و کادرفنی تیم ملی قرار داشت و به باور مرتضی کریمی، سرمربی وقت تیم ملی، زمانبر بود و باید قدری آستانه تحمل برای این مهم بالا برده می‌شد.
کد خبر: ۶۵۶۳۶۶

در چنین شرایطی تیم ملی دگرگون شده و جوان تکواندو کار تیرماه 92 عازم بیست و یکمین دوره رقابت‌های جهانی در مکزیک شد، رقابت‌هایی که به سبب دگرگون شدن تیم ملی بسیاری منتظر زمین خوردن تکواندو در این رقابت‌ها بودند. تیمی که در آخرین روزهای منتهی به اعزام، علیرضا نصرآزادانی تک‌ستاره خود را به دلیل اختلاف نظر با کادر فنی از دست داد و در نهایت با ترکیب احسان نقیب‌زاده، هادی مستعان، محمد خمسه، مسعود حاجی‌زواره، بهنام اسبقی، امید عمیدی، مهدی خدا بخشی و سجاد مردانی عازم رقابت‌های جهانی شد و در نهایت با طلای بهنام اسبقی در وزن 68 کیلو و دو نقره هادی مستعان در 58 و سجاد مردانی در 87+ کیلو نایب قهرمان جهان شد. گرچه تیم بانوان ایران متشکل از فریده رشیدی، پریسا قربانی، سوسن حاجی‌پور و شکرانه ایزدی مطابق انتظار به توفیقی دست نیافتند، اما موفقیت جوانان تکواندوکار به قدری اهمیت داشت که به‌جرات می‌توان گفت تکواندو با این نتیجه از یک گذرگاه بحرانی به سلامت عبور کرد. علاوه بر آن که یک ستاره جدید به نام بهنام اسبقی به تکواندوی دنیا معرفی شد تا گوشه‌ای از پویایی این ورزش به نمایش درآید.

با وجود موفقیت نسبی رویکرد جوانگرایی در تیم ملی، اعلام فرمول جدید کسب سهمیه المپیک بر اساس رده‌بندی جهانی تکواندوکاران در وزن‌های مختلف و انتشار فهرست رده‌بندی از سوی فدراسیون جهانی که در آن تکواندوکاران باسابقه و کارکشته‌ای چون یوسف کرمی در رده‌های بالای این رده‌بندی قرار داشتند، فدراسیون تکواندو ناگزیر شد بار دیگر به قهرمانان باسابقه و کهنه‌کار خود اعتماد کند و به آنها میدانی دوباره دهد. با این حال فرصت اندک تا نخستین مرحله رقابت‌های گزینشی المپیک در منچستر انگلیس باعث شد تکواندوکاران نتوانند در این رقابت‌ها نتایج مورد نظر را کسب کنند و قدری رده‌بندی جهانی آنها با تزلزل مواجه شد. در رقابت‌هایی که در آن تیم ایران با هشت تکواندوکار حضور پیدا کرده بود بهنام اسبقی و هادی مستعان همراه محمد باقری معتمد سه مدال برنز تیم ایران را کسب کردند. میثم باقری، علیرضا نصرآزادانی، سجاد مردانی، حسن تاجیک و فرزاد عبداللهی هم از دور مسابقه‌ها حذف شدند. با این حال در سال آینده چند رقابت بین‌المللی از جمله پیکارهای بین‌المللی هلند حکم گزینشی المپیک را دارد و یاران باتجربه تیم از جمله یوسف کرمی این بخت را خواهند داشت که با درخشش در این رویداد و دیگر رویدادهای سال 93 ، رنکینگ جهانی خود را ارتقا بخشند.

از جمله اتفاقات جالب توجه سال 92 ووشو مربوط به پست گرفتن هدیه تهرانی هنرپیشه بنام سینمای ایران در فدراسیون ووشو بود. علیرضا خسروی، رئیس کمیته تای چی چوان طی حکمی هدیه تهرانی را به عنوان نایب‌رئیس بانوان این کمیته منصوب کرد

اما صرف‌نظر از رقابت کشورهای اسلامی که تکواندو همچون کاراته و ووشو سهمی در موفقیت‌های کاروان ایران در این رقابت‌ها داشت، رقابت‌های جهانی پومسه (اجرای فرم تکواندو) دیگر پیکارهایی بود که تکواندو در سال 92 پشت سر گذاشت. رقابت‌هایی که طی آن در بخش مردان ایران با دو طلا، چهار نقره و پنج برنز در رده چهارم جهان قرار گرفت و در بخش بانوان دو طلا و دو نقره کسب کرد.

همچنین در حالی که در نخستین روزهای سال 93 رقابت‌های تکواندوی قهرمانی نوجوانان جهان و انتخابی المپیک سنگاپور برگزار می‌شود، نوجوانان تکواندو تیرماه در رقابت‌های قهرمانی آسیا روی شیاپ چانگ رفتند. در این رقابت‌ها در بخش دختران هانیه اخلاقی طلایی شد و پونه فرخی، مهسا جدی و نیلوفر ذکرایی سه نشان برنز گرفتند. در بخش پسران نیز با دو مدال طلای دانیال صالحی مهر و سعید رجبی، پنج نقره محمد اصلانی، جواد امیری، ابوالفضل یعقوبی، رامین حسینقلی‌زاده و محمدرضا اینانلو و تک مدال برنز عباس صادقی‌تبار تیم ایران نایب‌قهرمان آسیا شد.

به هر ترتیب مجموع عملکرد تکواندو در سال 92 نشان داد در بخش بانوان همچون سال‌های قبل فدراسیون تکواندو برای رسیدن به افتخارات جهانی باید بیشتر از این سرمایه‌گذاری کند و در بخش مردان نیز بی‌گدار به آب نزند و از جوانگرایی شتاب‌زده پرهیز کند.

ووشو، همچنان افتخار‌آفرین

سال 92 پرکارترین سال فدراسیون ووشو بود، جایی که ووشوکاران چهار مدال طلا در رقابت‌های جهانی ورزش‌های غیر المپیکی (محسن محمدسیفی، جواد آقایی، حمیدرضا قلی‌پور و فرشاد عربی)، عنوان دومی رقابت‌های جوانان آسیا، درخشش در بازی‌های کشورهای اسلامی، سه مدال طلا در رقابت‌های ورزش‌های مبارزه‌ای در روسیه و تکرار نایب‌قهرمانی در پیکارهای جهانی ووشو را کسب کردند.

در این میان، تکرار عنوان نایب‌قهرمانی جهان در رده سنی بزرگسالان در نوع خود جالب توجه بود و موید این نکته که ووشو در ادامه درخشش خود همچنان برای ورزش کشور افتخارآفرین است و باز هم می‌توان در بازی‌های آسیایی حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد. تیم ملی بزرگسالان در شرایطی در جهانی روسیه مقام نایب‌قهرمانی خود را تکرار کرد که نسبت به دوره گذشته بر اساس قوانین شانس دو مدال در ساندا (مبارزه) آقایان و بانوان از ایران گرفته شده بود و در مقابل حریفان ما در تالو (حرکات نمایشی) که بسیار پرقدرت هستند، این بخت را یافته بودند که شانس مدال بیشتری داشته باشند، با وجود این ایران در بخش ساندا هم تنها یک طلا کمتر از چین ـ به عنوان مهد ووشوی دنیا ـ کسب کرد.

در رقابت‌های جهانی مالزی چینی‌ها با 17 طلا و یک نقره عنوان قهرمانی را در شرایطی از آن خود کردند که برای کشورمان این نفرات صاحب مدال شدند:

در وزن 65 کیلوی ساندا محسن محمد سیفی (طلا)، در وزن 80 کیلو امیر فضلی(طلا)، در وزن 85 کیلو حمیدرضا قلی پور(طلا)، در بخش تالو و در فرم دوئیلین تیم ایران (طلا)، در ساندای بانوان الهه منصوریان، مریم هاشمی و شهربانو منصوریان، سه طلا.

در رقابت‌های جوانان آسیا در فیلیپین که مردادماه برگزار شد تیم ملی ووشوی جوانان با 18 مدال نایب قهرمان شد. در رقابت‌های 2013 در بخش ساندای مردان چین فقط سه طلا کسب کرد و تیم ایران چهار مدال طلا و این برای اولین بار در تاریخ ووشوی جهان بود که یک کشور بیش از چینی‌ها در یک رده مدال طلا کسب می‌کرد. شاید اگر مدال‌های مردان و زنان جداگانه محاسبه می‌شد تیم ایران به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده بود.

هدیه تهرانی، در ووشو پست گرفت

از جمله اتفاقات جالب توجه سال 92 ووشو، مربوط به پست گرفتن هدیه تهرانی هنرپیشه بنام سینمای ایران در فدراسیون ووشو بود. علیرضا خسروی، رئیس کمیته تای چی چوان طی حکمی، هدیه تهرانی را به عنوان نایب‌رئیس بانوان این کمیته منصوب کرد. انتصابی که البته انتقادهایی را به دنبال داشت و برخی مسئولان و افراد مرتبط با این سبک، این اقدام را یک حرکت تبلیغاتی و بدون توجیه فنی دانستند.

اهدای مدال به رهبر معظم انقلاب

مریم هاشمی، قهرمان ووشوی جهان در مسابقات مالزی، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و مدال طلای خود را به ایشان تقدیم کرد.

در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به بانوی ووشوکار کشورمان گفتند: شما با نمایش شخصیت و هویت زن مسلمان ایرانی نشان دادید در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت‌آفرین داشته باشد.

رهبر انقلاب، دفاع علنی این بانوی ورزشکار از جمهوری اسلامی را امتیاز دیگری برای وی برشمردند و افزودند: یکی از برنامه‌های ثابت جنگ روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، القای این ادعای نادرست است که نخبگان عرصه‌های مختلف با نظام اسلامی میانه‌ای ندارند که شما با اقدام خود، وابستگی به نظام اسلامی را از یک سکوی جهانی اعلام کردید.

ایشان، نفس حضور جوانان ورزشکار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی را ارزشمند دانستند و افزودند: خدا را به خاطر وجود جوانانی همانند شما شکر می‌کنم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها