دولت و مخالفان سوری سرانجام به مذاکره نشستند

پس از کشمکش‌های بسیار که مذاکرات ژنو 2 را تا آستانه شکست برد، دیروز منابع سازمان ملل اعلام کردند دو هیات سوری شرکت‌کننده موفق شدند برای دقایقی با حضور اخضر ابراهیمی گفت‌وگوهای مستقیم داشته باشند. این گفت‌وگوها قرار است در روزهای آینده نیز پیگیری شود.
کد خبر: ۶۳۹۰۵۳

به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه المیادین، ظهر دیروز دور اول مذاکرات سوری ـ سوری با حضور هیات‌های نمایندگی دولت و مخالفان سوری برگزار شد، اما ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه که ریاست هیات نمایندگی این کشور در ژنو 2 را برعهده دارد، در این دور مذاکرات حضور نداشت. به جای او بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل ریاست هیات کشورش را برعهده داشت. یک منبع سازمان ملل در ژنو غیبت ولید المعلم در این نشست را حاوی یک پیام سیاسی توصیف کرد. برخی منابع خبری می‌گویند طرف خطاب هر یک از شرکت‌کنندگان اخضر ابراهیمی، فرستاده سازمان ملل در پرونده سوریه بوده است. از محتوای این مذاکرات خبری منتشر نشده است.

به گزارش رویترز، در این مذاکرات اخضر ابراهیمی به‌مدت 30 دقیقه صحبت کرده است. وی در این سخنان یک‌بار دیگر بر بیانیه ژنو 1 تاکید کرده و گفته است که هدف اصلی مذاکرات تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه است.

قرار بود بخش دوم این مذاکرات عصر شنبه برگزار شود. اخضر ابراهیمی همچنین بر لغو محاصره شهرها ازجمله حمص و برقراری آتش‌بس برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرده است. گفته می‌شود دو هیات سوری از درهای مختلف وارد و سپس خارج شده‌اند.

در حاشیه این مذاکرات همچنان اظهارنظرها درباره تحولات سوریه ادامه دارد. در یک خبر، دولت سوریه اعلام کرد مصوبات معاهده ژنو 1 را نپذیرفته است. این در حالی‌است که اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه پس از دیدار خود با دو هیات مخالفان و دولت سوریه اعلام کرد که این دو هیات اصول معاهده ژنو 1 را به عنوان پایه و اساسی برای مذاکرات پذیرفته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها